LFPUBPP12 Pedagogisk arbeid med språk (Vår 2013–Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlige:
  • Ann Sofi Larsen
  • Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - Kommunikasjon, språk og tekst, videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. og 3. semester (vår og høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne har studenten kunnskap om:

  • ledelse av pedagogisk arbeid i og gjennom språket
  • kommunikasjon, tekst og språk i pedagogisk arbeid
  • profesjonsutøvelse, etikk og anerkjennelse
  • improvisasjon i pedagogisk arbeid

Etter fullført emne har studenten følgende ferdigheter i:

  • å operasjonalisere Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver relatert til fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst
  • å tilrettelegge for prosesser knyttet til pedagogisk arbeid med språk

Etter fullført emne har studenten følgende generell kompetanse:

  • innsikt i og bevissthet om pedagogisk arbeid med språk
  • evne til å delta i barns læringsprosesser
  • innsikt i det etiske ansvaret som pålegges profesjonen i forhold til barn, barnehagens innhold og pedagogisk tilrettelagt arbeid.

 

Innhold

Innhold og oppbygging vil være knyttet til pedagogisk arbeid med språk:

1. Pedagogisk arbeid med språk

  • barnehagen i utdanningssamfunnet
  • den språklige vendingen; kunnskap, språk og makt
  • barnehagepedagogiske diskurser
  • pedagogisk ledelse og agentskap

2. Pedagogisk arbeid med kommunikasjon

  • ulike perspektiver på danning, medvirkning og meningsskaping
  • barnehagepedagogiske diskurser
  • pedagogisk ledelse og agentskap
  • det flerspråklige

3. Pedagogisk arbeid med tekst

  • kritiske refleksjoner over ulike tekster i barnehagen
  • omsorg, makt og barndommer

Undervisnings- og læringsformer

Se generell del av studieplan. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal levere en individuell fagtekst, med faglig drøfting av en dokumentasjon (praksisfortelling, fotografi, artefakt, tekstutsnitt eller lignende) etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maks. 5 sider, Times New Roman pkt.12, halvannen linjeavstand).
  2. Aktiv deltakelse i to veiledninger i gruppe.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig eksamen i gruppe
Det avholdes muntlig gruppepresentasjon med utgangspunkt i basisgruppens arbeid innenfor emnets innhold (ca. 30 minutter presentasjon og 15 minutter høring). Studentene skal reflektere over egen læring i studiet og over mulighetene til pedagogisk arbeid med språk på egen arbeidsplass. Studentene kan også bli hørt i øvrig tema fra pensumlitteraturen. Det gis en karakter i gruppen.

Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Ved eventuelt behov for ny/utsatt eksamen i emnet, kan det gis mulighet for å avlegge individuell eksamen, dersom det ikke er nok kandidater til å danne en gruppe og det er uklart om ny ordinær eksamen vil bli arrangert.


 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 12.12.2011. Med forbehold om endringer.

Bae (2009) Rom for medvirkning. om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn (Barn nr 1/2009)(19 s)(K)

Becher Andreassen (2006) Flerstemmig mangfold. Fagbokforlaget. Kap 7(K)

Bøe, Marit. (2006) Førskolelæreren - en postmoderne agent. Jansen et al. (2006) Førskolelæreren Pedagogisk forum.(K)

Børhaug m.flere (2010) Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Fagbokforlaget .Kap 3 (K)

Sandvik&Spurkeland (2009) Lær meg norsk før skolestart (kap 3) Cappelen Akademiske forlag (K)

Dysthe, m.fl. (2000): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Abstrakt forlag (Kap 5) (K)

Kolle, T. (2008): Barnehagen som kostnadseffektiv brukervennlig servicebedrift - et kritisk perspektiv. Barnehagefolk nr. 2. 2008.(K)

Liseth, M. S., Myrstad, A. og Sverdrup, T. ( 2011) Møter i bevegelse - å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. (s 143-158)

Odegard, Nina (2010) Gjenbruk som pedagogisk idè - når alt henger sammen med alt. Høgskolen i Vestfold. Masteroppgave i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap.

http://brage.bibsys.no/hive/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_19062/1/Odegard-2010-Masteroppgave.pdf

Otterstad, A. M. og Rhedding-Jones, J. (2011) Barnehage- pedagogiske diskurser. Oslo: Universitesforlaget. (s. 87-129)

Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 2)(K)

Pettersen,K.S.&Simonsen, E. (2010) Anerkjennelse og profesjon. Cappelen Akademiske.

Solli m.fl (2009) Den skrivende førskolelærer . Kap ,6 . Bergen. Fagbokforlaget (K)

Øksnes, M. (2010) Lekens flertydighet - om barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Akademisk forlag. ( kap. 3, 9, )

150 sider valgfritt pensum

I tillegg kommer:
Lov om barnehager

http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Rammeplan_2011/KD_bokmal_Rammeplan_2011_web.pdf


Gjervan M. (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290160-temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf

Sandvik N. (2006) Temahefte om de minste barna barnehagen, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf

St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868

Østrem, S. (red.)(2009) Alle teller mer. En evaluering av hvordan rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart. Delprosjekt 5 oppsummeringer. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/rapporter/2009/evaluering-av-rammeplan-for-barnehagens-.html?id=550637

E-post fagansvarlig: tonje.kolle@hiof.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:48:17