LFHRLE09 Religion, livssyn og etikk (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

Vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

RLE består av religion, livssyn og etikk, filosofi, barnehagens verdigrunnlag, pedagogisk arbeid med barn, og samhandling og refleksjon i forhold til eget arbeid og foresatte.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet omfatter samtaler, tema- og prosjektarbeid, forelesninger, ekskursjoner, gruppearbeid og individuelt arbeid. Det legges vekt på tverrfaglighet. Studentene skal bruke IKT i prosjektarbeid og oppgaver. De skal også kjenne til og bruke biblioteket i arbeidet sitt.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, 3. studiår heltid.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Fagdidaktisk oppgave i grupper. Veiledning. Muntlig presentasjon.
  2. Besøk til ett trossamfunn i grupper. Veiledning. Muntlig presentasjon.
  3. Deltakelse på noen undervisnings- og oppgaveseminarer som spesifiseres i emnets semesterplan.

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil studenten få èn mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer.
Kandidaten kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og  kortsvarsoppgaver.

Tillatte hjelepmidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Leveres ut på eksamensdagen.

Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 08.03.2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Børresen, B & Malmhester, B (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, kap.1 (s.14-16) og kap.4 (46-72)

Eidhamar, Levi Geir og Paul Leer-Salvesen (2008, 3.utgave): Nesten som deg selv. Barn og etikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Eidhamar, Levi Geir (2002): Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011). Del 1 Barnehagens Samfunnsmandat (ss.7-8),
Kap. 1: Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver (s.10-24), kap.2.6: Barnehagen som kulturarena (s.36),
kap. 3.5 Fagområdene: Etikk, religion og filosofi (s.45,47). Kunnskapsdepartementet: Oslo
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/forskrifter/2011/forskrift-om-rammeplan-for-barnehagens-i.html?id=631906

Ny formålsbestemmelse for barnehagen: Ny formålsbestemmelse for barnehagen - § 1
Ny § 1a Særlig formål: Ny § 1a i barnehageloven og endringer i §§ 2,7 og 10
Regjeringen. Kunnskapsdepartementet: Oslo.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager/formalsbestemmelse-for-barnehagen-.html?id=599513

Rhedding-Jones, J., H. Nordli, J. Tanveer (red) (2011): Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget.
Skriftlig dokumentasjon: Islam og Tiltak ss. 75-76 (ca.1s), og Formidling av barnekultur i Norge s.78 (1s),
Fagområdene i rammeplanen: Etikk, religion og filosofi ss. 114-115 (2s),
Feiring og markering av høytider og tradisjonelle kristne markeringer ss. 133-137(5s),
og Andre muslimske praksiser i barnehagen ss. 137- 145 (8s)

Sødal, Helje Kringlebotn (2009, 4.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Winje, Geir (2010): Høytidsmarkering i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions - og Livssynsorientering. (1999). Tarald Rasmussen og Einar Thomassen (red.)
Bind 1. Kristendommen og Islam. Nasjonalt Læremiddelsenter.
Hadsjar og Ismail blir forlatt s. 198-99;
Byggingen av Kabaen s. 199-200
Ibrahim settes på prøve s. 202-03
Åpenbaringene begynner, Opplevelsen på Hira fjellet s. 228- 229
Khadidjas reaksjon s. 229-30
http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm
 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:29