LFDPTP309 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2013–Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlige:
-
- Asbjørg Irene Bekkevold
- Tonje Kolle
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanningen, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1.
Undervisningssemester
I deltidsstudiet gis det undervisning i tilsvarende 5 studiepoeng av emnet i vårsemesteret 2. studieår, og tilsvarende 15 studiepoeng av emnet i 3. studieår, høst- og vårsemesteret.
Innhold
Ledelse
- Planlegging, pedagogisk dokumentasjon og vurdering
- Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
- Livslang læring og ledelse i organisasjoner
- Profesjonskunnskap
- Veiledning (knyttet til eget skrivearbeid)
- Aksjonslæring
Inkludering og tilpasset opplæring
- Samarbeid med offentlige instanser
- Barnevern
Flerkulturell pedagogikk
- Foreldresamarbeid
- Språk, kultur og identitet
- Mangfold
Skolepedagogikk
- Overgang barnehage - skole
- Skolens formål og verdigrunnlag
- Læring
- SFO
- Yrkesrollen
- Praksisforberedelse
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
Emnet er knyttet til 3 uker skolepraksis i høstsemesteret og 3+3 uker praksis i barnehage i vårsemesteret. De første tre ukene har studentene ordinær praksis i barnehage, mens de neste tre ukene skal studentene arbeide med et utviklingsarbeid i praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i forberedelser til praksis; Med gjennomgang av Plan for praksis knyttet til barnehage og skole
- Godkjent småskolepraksis. Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding.
- Godkjent tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksisen). Skolepraksis må være godkjent for å kunne delta i skoleprosjektet.
- Godkjent barnehagepraksis. Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
- Deltakelse på seminarer i temaet ledelse, semesterplan (flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk ped.emne 3 - gjennomføres i 2. trinn, defu2)
- Godkjent muntlig individuelt fremlegg knyttet til tema ledelse og bacheloroppgaven (fremkommer av semesterplanen).
- Delta på seminar om veiledning.
- Delta på bachelorsamlingsdagene.
- Levere inn skisse for bachelor oppgaven, med tema, problemstilling, disposisjon, metode og teori og fremdriftsplan innen senest fredag i uke 45.
- Gjennomført en individuell veiledningstime innen uke 5 basert på at arbeidskrav nr. 8 er utført og mottatt av veileder.
- Deltidssstudenter kan ikke ha mer enn 20% fravær av samlingsukene på campus.
Ved dokumentert fravær i arbeidskrav:
1. gjøres individuelle avtaler med faglærer.
5., 7. og 8. vil det bli gitt èn mulighet til å levere en skriftlig tekst om tema som har blitt gjennomgått på seminaret. Skriftlig tekst skal leveres innen to uker etter at seminaret er gjennomført
Dersom arbeidskrav 2, 3, 4 og 6 og 9 ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Bacheloroppgave
Individuell bacheloroppgave knyttet til tema ledelse og profesjon. Omfang: 15-20 A4-sider. Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele høst- og vårsemesteret. Informasjon om bacheloroppgaven - se eget skriv ved studiestart.
Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 15.06.2012. Det tas forbehold om endringer frem til 1.12.2012.
1. Rammeplan og temahefter fra Kunnskapsdepartementet
2. Bøker og artikler
A. Ledelse og profesjon:
Bleken Unni (2005) Førskolelærer og leder- en kompleks og viktig oppgave Pedagogisk Forum. Kap. 4 og 5(strykes) (kompendium)
Børhaug, Kjetil (red) (2011) Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 8.(kompendium)
Solerød,Erling (2009) Læringstradisjoner. Svanberg&Wille (2009) La Stå! Oslo: Gyldendal Akademisk. (Kompendium)
Bøe, Frogh, Hognestad (2012) Ledelse av barnehagens verdigrunnlag. Barnehagefolk 1/2012. (Kompendium)
Pettersen, Karen-Sofie, Simonsen, Eva (2010) Anerkjennelse og profesjon. Oslo: Cappelen Akademiske forlag
Meyer Elisabeth Støre (2005) Pedagogisk lederskap i barnehagen Universitetsforlaget. Kap. 5 (kompendium)
Skogen Eva, Haugen, Richard, Lundestad Magritt, Slåtten Vaagan Mette (2005) Å være leder i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget
Langslet Gro J. (2002) Løft for ledere. Løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer Gyldendal Akademisk (Kap. 2) (kompendium)
Åberg Ann og Lenz Taguchi Hillevi (2006) Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid Universitetsforlaget del 3
Kolle, Tonje Ulla, Bente Larsen, Ann - Sofi (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Bergen: Fagbokforlaget
Larsen, Ann-Sofi (2012) Dwelling, hesitating, but still acting. (Kompendium)
Solli A. (red.) (2009) Den skrivende førskolelærer - om profesjonalitet og praksis Fagbokforlaget (kompendium)
Thuren Torstein (2009) Vitenskapsteori for nybegynnere. Gyldendal
B. Veiledning:
Baltzersen Rolf. K. (2008) Å samtale om samtalen Fagbokforlaget kap. 2,3 og 4.
Karlsen; Thorbjørn J (red) (2011) Veiledning under nye vilkår - skapende prosesser i møtet mellom veileder og veilsøker. Oslo: Gyldendal. Kap 1,3,10.
C. Mangfold og inkludering*
* for deltid er tema: Mangfold og inkludering med tilsvarende arbeidskrav gjennomført i 2.studieåret
Arnesen, Anne-Lise (2012) Inkludering i barnehagefaglige praksiser. Oslo: Universitetsforlaget
Helland, S. (2008) Spesialpedagogikk. Befring, E. og Tangen, R. (red.) Cappelen Akademiske forlag. Kap. 20 (kompendium)
Palma, S. (2002) En barnehage for alle. Spesialpedagogikk for førskolelærerutdanningen. Universitetsforlaget. Kap. 4. og 5 (strykes) (kompendium)
Pedersen, Kristin (2010) Inkluderende miljø i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget
Skoglund og Åmot (2012) Anerkjennelsens kompleksitet i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget.
Bleka, Andersen og Gjervan (2012) Se mangfold perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Cappelen Akademiske Forlag Kap. 6 og 7
Hatlem Marianne og Frank Catharina (2009) Den åpne barnehagen et tilbud med egenverdi og en overgangsarena før den ordinære barnehagen Første Steg nr. 2, 2009)
Arntzen, Ragnar og Hjelde, Arnstein (2012) Det var en gang en tospråklig gutt som skulle begynne på skolen. Norsk Pedagogisk Tidskrift 1/2012
Kibsgaard Sonja og Husby Olaf (2009) Norsk som andrespråk i barnehage og småskole Universitetsforlaget Kap. 6 og 7 (strykes) (kompendium)
Aasen Joar (2005) Flerkulturell pedagogikk - en innføring Oplandske Bokforlag kap 1 (strykes)
Vi og De en håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (2008)
Skolepraksis
Helle Lars (2005) Småskolelæreren Universitetsforlaget
Kapitler og artikler i mindre format vil bli lagt ut for salg som kompendium i bokhandelen.