LFAPTP409 Pedagogikk 4 (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
HiØ studiested Halden og HiVe Bakkenteigen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudiet i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (AbF).

Undervisningssemester

Vårsemesteret 2013.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter å ha gjennomført emnet har studentene:

  • kunnskap om personaleledelse i barnehagen
  • kunnskap om barnehagen som en del av det offentlige støtteapparatet og kjennskap til aktuelle samarbeidspartnere som PPT, barnevern og helsestasjon

Etter å ha gjennomført emnet kan studentene:

  • anvende faglig innsikt i samtaler med ulike samarbeidspartnere
  • ta ansvar for aktivt samarbeid med aktuelle samarbeidspartnere som for eksempel PPT, barnevern og helsestasjon
  • støtte barn med særskilte behov og deres familier
  • reflektere over og ha innsikt i egne verdier, holdninger og væremåter
  • bruke pedagogisk veiledning i ledelse av personalets læringsprosesser i barnehagen
  • reflektere over framtidig lederrolle overfor barn og voksne

Etter å ha gjennomført emnet har studentene generell kompetanse knyttet til:

  • barnehagebarn med behov for særskilt hjelp og støtte
  • barnehagen som arena for forebygging og profesjonell hjelp
  • pedagogisk ledelse og veiledning
  • samspill, kommunikasjon og læring i endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen
  • yrkesidentitet og yrkesbevissthet preget av ydmykhet og faglig autoritet

Innhold

I studiet inngår 45 studiepoeng pedagogikk, der 10 av dem er lagt til vårsemesteret 2013.

Undervisningen vil fokusere på følgende temaer:

- Ledelse
- Veiledning
- Barn med behov for særskilt hjelp og støtte.
- Yrkesrolle og yrkesetikk
- Samarbeid med foreldre/foresatte

Undervisnings- og læringsformer

Emnet blir organisert med samlinger og undervisning. Det vil være tre samlinger i løpet av semesteret. Emnet er basert på samlinger med undervisning, samlinger i barnehage med veiledning, selvstudium og gruppestudier.

Det vil også bli gitt veiledning elektronisk.

Det vil ikke bli gitt undervisning i hele pensum. Den enkelte student har selv ansvar for å komme gjennom pensumlitteraturen. Det vil bli gitt leseanbefalinger før samlinger. Mellom samlinger arbeider studentene på egen arbeidsplass med oppgaver knyttet til ulike tema. gis det oppgaver hvor studenter skal gjennomføre oppgaver /drive undersøkelsesarbeid knyttet til temaer i fagplanen. 

Praksis

4 uker praksis. Se egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

1. Delta på oppgave- og undervisningsseminarer i semesteret

2. Levere en skriftlig fagoppgave knyttet til praksis

3. Levere et notat knyttet til temaet «Barn med behov for særskilt hjelp og støtte»

Godkjenning av arbeidskrav nr. 1 krever 80 % tilstedeværelse.

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Muntlig høring (30 minutter) basert på læringsutbytte og temaer fra vårsemesteret 2013.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Arnesen, A.L. (reds) (2012) Inkludering: Perspektiver i barnehagefaglige praksiser kap 1,2,4, 5 og 6 s. 98

Alnervik, K. (2007). Å utvikle pedagogisk dokumentasjon ved hjelp av veiledning. I Veiledning i pedagogisk arbeid. Kroksmark og Åberg (red). Bergen: Fagbokforlaget (248-266). S.18 K

Becher, A. A. (2006). Flerstemming mangfold. Samarbeid med minoritetsforeldre. Fagbokforlaget Kap. 3 og 5. s.33 K

Birkeland, Å. og Carson, N. (2009). Veiledning for førskolelærere. Kristiansand: Høyskoleforlaget, kap. 2, 3,4 og 5, 2.utg s.110

Drugli, M. B. (2008). Barn som vekker bekymring. Oslo: Cappelen Damm, s. 9-70 og 122-167. s.100

Drugli, M. B. (2005): Å bygge bro mellom hjem og barnehage- fokus på foreldresamtalen. I Arneberg, P., Juell, E., Mørk, O. (red)Samtalen i barnehagen. Oslo: Damm. Kap. 2. s.16 K

Gjems, L. (2007) Meningsskaping i veiledning. I Kroksmark og Åberg (red). Veiledning i pedagogisk arbeid. Bergen: Fagbokforlaget: kap 9. s.14 K

Glaser, V. (2007). Rett til medvirkning for barn med nedsatt funksjonsevne. I Sjøvik, Palma (red). En barnehage for alle. Universitetsforlaget: appendix kap.4. s.5 K

Grimen, H. (2011). Profesjonelt ansvar og gode ansvarspraksisar. I: Første Steg, nr.2, 2011, s.30-33 s.4 http://old.utdanningsforbundet.no/upload/Forste%20steg/FS_2-11/Fs_2_2011_30-33.pdf

Løvgren, M. (2012) "I barnehagen er alle like?" i Aamotsbakken, Bente 2012: Ledelse og profesjonsutøvelse i barnehage og skole. Oslo: Universitetsforlaget s. 37-50. s.13 K

Kvistad, K og Søbstad, F (2005). Kvalitetsarbeid i barnehagen. Oslo: Cappelens Akademiske forlag. Kap 2, 3, 6 og 7 s.75

Stendal. Emilie (2008) De vil vinne familiens fortrolighet fra første stund Barnehagefolk nr. 3 s.3 K

Tholin, K.R. (2008): Hva er yrkesetisk kompetanse for førskolelærer. I Yrkesetikk for førskolelærere. Bergen: Fagbokforlaget Kap.3. s.18 K

Østrem, S. (2006). Dialogen mellom førskolelærere og foreldre. I Førskolelæreren, T.T. Jansen, M. Pettersvold, K.R. Tholin (red.). Oslo: Pedagogisk forum. S.97-108. s.11 K

Aasen, Wenche (2012) Teamledelse i barnehagen Oslo. Fagbokforlaget. Kap 1-8. s.140

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:25