LFABA109 Bacheloroppgave og utviklingsarbeid (Vår 2013–Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
30
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
HiØ studiested Halden og HiVe Bakkenteigen
Emneansvarlig:
Merete Ellen Lunde
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Ingen forkunnskaper til emnet ut over opptakskravet.

Undervisningssemester

Våren og høsten 2013.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studenten har kunnskap om:

Bacheloroppgave og metode

  • vitenskapelig metode gjennom arbeid med en bacheloroppgave
  • å anvende kunnskap og fordype seg innenfor et gitt fagområde/tema

Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna.

  • Barns uttrykk
  • Teoretiske, praktiske og estetiske perspektiver relatert til de yngste barna i barnehagen
  • Lovverk og offentlige føringer relatert til de yngste barna i barnehagen
  • Tekst som utgangpunkt for pedagogiske aktiviteter med de yngste barna
  • Lederrollen i pedagogiske aktiviteter

Kunst, kultur og kreativitet

  • hvordan kunst og kultur bidrar til barns opplevelser og ulike uttrykksformer, læring og danning
  • estetikk, skapende prosesser og kommunikasjon
  • barnekultur og samtidens kunst og kulturuttrykk

Studenten har ferdigheter i:

Bacheloroppgave og metode

  • å dokumentere og reflektere over praksis opp mot teori med tanke på endringsprosesser

Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna.

  • å kunne se, tolke og forstå barns ulike uttrykk
  • å kunne lede aktiviteter med de yngste barna
  • å kunne bruke ulike tekster som utgangpunkt for aktiviteter med de yngste barna
  • å kunne lese, tolke og forholde seg kritiske til ulike politiske dokumenter om de yngste barna i barnehagen

Kunst, kultur og kreativitet

  • å kunne ta utgangspunkt i det barn formidler i ulike pedagogiske aktiviteter
  • å planlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere estetisk/kunstpedagogisk utviklingsarbeid med og for barn
  • å legge til rette for estetiske opplevelser, utforsking, skaperglede og lek gjennom å strukturere og skape miljøer i og utenfor barnehagen, og gjennom kunst og kulturopplevelser
  • å anvende de estetiske fagenes ulike uttrykksmedier, teknikker, redskaper og virkemidler, og utforske disse i samspill med barn

 

Studenten har generell kompetanse i:

Bacheloroppgave og metode

  • endrings- og utviklingsarbeid, og førskolelærerens rolle i dette arbeidet

Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna.

  • å bidra til nytenkning om de yngste barnas ulike uttrykksformer og bidrag
  • evne og vilje til å forholde seg til småbarnas uttrykk og innlemme disse i pedagogiske aktiviteter
  • evne til å initiere og lede pedagogiske aktiviteter med de yngste barna

Kunst, kultur og kreativitet

  • å se barn som kompetente deltakere som kan medvirke i barnehagens kunst- og kulturarenaer
  • å forstå barnehagelærerens betydning som medskaper, deltaker og rollemodell i barns utforsking og uttrykk, skaperglede og mestringsfølelse
  • å forstå utviklingsarbeid og forsking som forutsetning for å styrke det kunst- og kulturfaglige arbeidet i barnehagen

 


Innhold

Emnet er bygd opp med en fordypning og en bacheloroppgave der studenten kan velge mellom to ulike fordypninger som grunnlag for sin bacheloroppgave. Fordypningene er Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna og Kunst, kultur og kreativitet. Det er knyttet metode til arbeidet med bacheloroppgaven.

Innhold for fordypningen Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna
Det er følgende tre temaområder i fordypningen:

  • De yngste barna; inntrykk og uttrykk
  • Kritisk lesning av og refleksjoner over politiske og andre relevante dokumenter som handler om de yngste barna i barnehagen
  • Pedagogisk ledelse og de yngste barnas medvirkning

Innhold for fordypningen Kunst, kultur og kreativitet
Fordypningen bygger på fagene drama, forming og musikk og har følgende temaområder:

  • Pedagogen som kulturformidler.
  • Kommunikasjon og det estetiske språket.
  • Fysiske rammer for kunstfaglig arbeid.
  • Kunstfaglig utviklingsarbeid i barnehagen.
  • Dokumentasjon

Innhold for bacheloroppgaven er:

  • Hvordan skrive en bacheloroppgave
  • Vitenskapelig metode
  • Aksjonslæring

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, utviklingsarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i emnet. I tillegg gis lærerledet undervisning i form av forelesninger og skriveworkshops, og veiledning individuelt og i gruppe. Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele vår- og høstsemesteret. Informasjon om bacheloroppgaven vil bli gitt i eget skriv ved studiestart.

Fordypningen Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna er organisert som et møte mellom fagfeltene norsk og pedagogikk. Undervisningen vil både være fagspesifikk og som en dialog mellom de to fagene. I de to fagene vil det jobbes både teoretisk og praktisk, og det legges stor vekt på praksisnærhet. Det vil være stor vekt på studentenes egne refleksjoner og erfaringer med tenkning og praktisk tilnærming til arbeidet med de yngste barna i forhold til både deres egne uttrykk og til pedagogenes innspill. Studentene vil få tilbakemeldinger på faglig utvikling i deltakelse på forelesninger og praktiske læringsaktiviteter. Det vil også gis tilbakemeldinger i forhold til arbeidskrav.

Fordypningen er videre organisert slik at pedagogikk i størst grad fokuserer på barna og norsk i størst grad fokuserer på den voksne. Dette vil imidlertid alltid være i en dialog. Det er knyttet et utviklingsarbeid til fordypningen.

Fordypningen Kunst, kultur og kreativitet er både teoretisk og praktisk. Det legges stor vekt på praksisnærhet og studentenes egne refleksjoner og erfaringer. Undervisningen organiseres som tverrfaglige seminarer, forelesninger, veiledning, workshops, ekskursjon, utviklingsarbeid.

Det er knyttet et utviklingsarbeid til fordypningen. Studenten definerer tidlig i emnet et kunstfaglig interessefelt som skal gi en retning og et innhold til et utviklingsarbeid i egen barnehage. Dette er knyttet til arbeid med barn, og gjennomføringen vil ha en tidsmessig varighet på 8 – 10 uker (april – juni). Planlegging, observasjon, research og faglig oppdatering er en kontinuerlig arbeidsprosess fram mot startpunktet for gjennomføringen. Utviklingsarbeidet vil utgjøre forskningsmaterialet og empirien til bacheloroppgaven.

Emneansvarlige:
Bacheloroppgave og metode: Merete Ellen Braathen, Høgskolen i Østfold

Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna: Christian Bjørn Bjercke og Nina Johannessen, Høgskolen i Østfold

Kunst, kultur og kreativitet: Hege Hansson (drama), Merethe Hansen (forming) og Marit Lillemæhlum (musikk), Høgskolen i Vestfold

Praksis

4 uker praksis. Se egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er knyttet arbeidskrav til emnet som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet.

  • Deltagelse på samlinger. Godkjenning av arbeidskravet krever 80% tilstedeværelse.
  • Levere inn skisse for bacheloroppgaven med tema, problemstilling, disposisjon, metode og teori og fremdriftsplan. Frist for innlevering fremkommer av semesterplanen.
  • Gjennomføre en individuell veiledningstime med faglærer. Når dette skal være gjennomført vil fremkomme av semesterplanen.

Arbeidskrav for studenter som har valgt fordypningen Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna:

  • Muntlig presentasjon av en observasjon, praksisfortelling eller annen dokumentasjon av de yngste barnas uttrykk med refleksjoner knyttet til pensum. Det legges vekt på både innhold og form.
  • Studentene skal i grupper lese, tolke og forholde seg kritiske til et politisk dokument eller annen relevant tekst som handler om de yngste barna i barnehagen og vise dette i samtale med fagansvarlig. Kriteriene vil fremkomme av oppgaveteksten.

Arbeidskrav for studenter som har valgt fordypningen Kunst, kultur og kreativitet:

  • Muntlige framlegg med faglige refleksjoner i seminarer (uke 6 og 17, 2013)
  • Prosjektering og gjennomføring av eget utviklingsarbeid innen uke 22, 2013
  • Litteraturliste med selvvalgt pensum

Dersom arbeidskrav ikke er godkjent, får studenten en mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell bacheloroppgave og muntlig presentasjon i gruppe på konferanse basert på fagtekst

Eksamen består av to deleksamener der hver deleksamen teller 50 %:

Deleksamen 1: Individuell bacheloroppgave knyttet til valgt fordypning. Omfang på bacheloroppgaven: 15-20 A4-sider.
Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer (A-F).

Deleksamen 2: Fagtekst og muntlig presentasjon i gruppe på konferanse.
Konferansen er for praksisbarnehagene, medstudenter og lærere.
Fagteksten og presentasjonen skal utgjøre en helhet. Fagteksten må være bestått før studentene kan fremstille seg til muntlig eksamen. Varigheten på muntlig eksamen er 30 minutter.

Tema for fagteksten vil bli gitt av faglærerne i god tid før eksamen. Fagteksten må leveres en uke før den muntlige framstillingen.

Fagtekst og muntlig presentasjon blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det gis samlet karakterer i hver gruppe, etter en karakterskala A-F.

Det gis en samlet individuell karakter for emnet basert på karakterene i de to deleksamenene.

Ny og/eller utsatt eksamen avholdes enten individuelt eller i gruppe.

Evaluering av emnet

Emnet vil bli evaluert gjennom:

  • Underveisevaluering
  • Sluttevaluering

Resultatene behandles av:

  • Fagansvarlig
    Studieleder der det vil være nødvendig

Litteratur

Felles litteratur:

Fennefoss Anne Tove og Jansen Kristen E. (2004) Praksisfortellinger På vei til innsikt og forståelse. Fagbokforlaget (111 s)

Løkken  Gunvor og Søbstad Frode (2006) Observasjon og intervju i barnehagen. Universitetsforlaget  (145 s)

Solli A. (red.) (2009) Den skrivende førskolelærer - om profesjonalitet og praksis Fagbokforlaget 

Dalland Olav (2012) Metode og oppgaveskriving for studenter Gyldendal akademiske (257 sider) 

Rhedding-Jones Jeanette (2005) What is Research? Universitetsforlaget  kap 2 og 7 (15 s)

NB! ca. 100 sider selvvalgt litteratur. Det selvvalgte pensumet skal ikke ha vært pensum tidligere.

 

Litteratur for studenter som har valgt fordypningen Pedagogisk ledelse og formidling med fokus på de yngste barna:

Bae, Berit (red.) (2011). Medvirkning i barnehagen - potensialer i det uforutsette Bergen: Fagbokforlaget

Glaser, Vibeke (2011). Barns behov - forstått og definert av hvem? I: Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet & Frode Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: universitetsforlaget

Greve, Anne (2009) Vennskap mellom små barn i barnehagen. Pedagogisk Forum

Hansson, Hege (2011). Romlige og materielle provokasjoner. Barnehagefolk nr.2 2011. s 45-49.

Kjørholt, Anne Trine (2010). Barnehagen som lekegrind for autonomi og valgfrihet? I: Anne Trine Kjørholt (red). Barn som samfunnsborgere - til barns beste? S. 152 - 171. Oslo: Universitetsforlaget.

Nyhus, Mette Røe (2013). "Ventebølger" - En bok om de yngste barna i barnehagen; med venting som omdreiningspunkt. Bergen: Fagbokforlaget

Rossholt, Nina (2010). Gråtens mange ansikter. Toner og tempo i barnehagen. Nordic Studies in Education. Vol 30. (102-115).

Sandvik, Ninni (2009). A pedagogy of listening: Following different and unknown pathways. The first years. Ngã Tau Tuatahi, Volume 11, issue 1: 21-25.

Solheim, Morten (2010). Barnehagerevolusjon! Tidlig læring for sosial utjevning: kritiske lesninger av samtidige barnehagepolitiske endringer. Masteroppgave: Høgskolen i Oslo.

Sverdrup, Toril & Myrstad, Anne (2010). Improvisasjon som innstilling i det pedagogiske arbeidet med de yngste barna. I: Marte Sverdrup Liset, Anne Myrstad & Toril Sverdrup (red.) Møter i bevegelse. Å improvisere med de yngste barna. Bergen Fagbokforlaget.

Steinsholt, Kjetil (2006). På den andre siden av ingensteds. I: Kjetil Steinsholt & Henning Sommerro (red.). Improvisasjon -kunsten å sette seg selv på spill. Oslo: DAMM & SØN. (23-43).

Ulla, Bente (2011). Omsorgens omfattende områder -Kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. I: Ann Merete Otterstad & Jeanette Rhedding-Jones (red.). Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget

Ødegaard, Elin Eriksen (2008). Att skapa mening med livets allvar. I: Små barn kan. Fortbildning ab/Förskoletidningen (20-27).

Øksnes, Maria og Brønstad, Eva Stai (2011). "Vi snik oss te å leik!" Om å anerkjenne barndommen og lekens egenverdi. I: Vibeke Glaser, Kari Hoås Moen, Sissel Mørreaunet & Frode Søbstad (red.). Barnehagens grunnsteiner. Formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget.

Handagard, Ingvild (2005) God i muntlig?: fortellerteknikk, retorikk og fremføringskunnskap.   300 s

Aksnes,Liv Marit og Time,Sveinung (1993)  Med andre ord: tekstformer og tekstformidling i morsmålsfaget.  Kapittel 4 (om retorikk) 60 sider

NB! ca. 200 sider selvvalgt litteratur. Det selvvalgte pensumet skal ikke ha vært pensum tidligere.

Litteratur for studenter som har valgt fordypningen Kunst, kultur og kreativitet

Austring, Sørensen (2006): Æstetik og læring. Hans Reitzels Forlag (et utvalg sider)

Kompendium

Ca. 1000 sider inkludert selvvalgt pensum

NB! ca. 200 sider selvvalgt litteratur. Det selvvalgte pensumet skal ikke ha vært pensum tidligere.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:25