LBRLE10211 RLE 102 (1-7) (Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Espen Schjetne
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk 1 i grunnskolelærerutdanning 1-7 (studiepoeng).

Undervisningssemester

4. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om kristendommens historie og trosinnhold
  • har kunnskap om sentrale religionshistoriske idéer 
  • har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
  • har kunnskap om å filosofere med barn
  • har kunnskap om religiøst og kulturelt mangfold
  • har kunnskap om uttrykksformer i religionene
  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i faget på barnetrinnet

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • kan bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høgtider, fortellinger og estetiske uttrykk
  • kan bruke barns tanker og forestillinger i filosofiske diskusjoner
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte

Generell kompetanse
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn 

Innhold

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Etikk og filosofi.
  • Trinnspesifikk fordyping i utvalgte temaer.
  • Uttrykksformer i religionene

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.

Praksis

3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er knyttet følgende arbeidskrav til emnet:

  1. Deltakelse i undervisningen knyttet til momentet' uttrykksformer i religionene' er obligatorisk.
  2. Studenten skal skrive en fagdidaktisk oppgave i gruppe.

Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen av 30 minutters varighet.
Intern og ekstern sensor. Det brukes gradert karakterskala A - F.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret (EVA3) som emneansvarlig har ansvaret for.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 15. januar 2013.

Fellespensum
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010). Visjon og valg. Ss. 13-18, 99-110, 149-158, 173-244. (100 s.)

*Bech, B.: Kristendommen i bilder. (13 s.)

Danielsen, R.: (2004) Kulturbærende fortellinger. Kap. 1. og 4.-5. (90 s.)

Enger, Trond: Da Gud hadde makten, HiØ (http://www.fag.hiof.no/~te/DA GUD HADDE MAKTEN utv-red 2010-2011viii.doc)) (70 s.)

*Rian, D (2005/2011). «Kristendommen i Norge» i: Jacobsen, K. A.: Verdensreligioner i Norge. Ss. 227-262. (35 s.)

Johnson, L. T.: (2010) The New Testament. (146 s.)

Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen – en historisk innføring. Ss. 60-287. (228)

*Schjelderup, A. og Olsholt, Ø.:(1999) "Den filosofiske samtalen", i: Schjelderup, A., Olsholt, Ø. og Børresen, B.: Filosofi i skolen, s. 61-76 (15 s.)

Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions og livssynsdidaktikk. Ss. 11-64, 113-182. (124 s.)

Winje. G.: (2012) Guddommelig skjønnhet, Kap. 2- 6, 10 (235 s.)

 

Trinnspesifikk fordyping GLU 1 (1-7)
*Bjørneboe, J.: (1976) Det gamle testamente og det enkelte barn. I Under en mykere himmel. Brev og bud fra en Steinerskole. (6. s.)

*Grimmitt, Michael, Julie Grove, John Hull, Louise Spencer (1991). Ganesha, ss. 30-43.
I: A Gift to the Child. Religious Education in the primary School Teachers’sourcebook. (14 s.)

*Winje, Geir. 2010. Barn og Religion, kap. 3 ss. 20-23, Høytidsmarkering som arbeidsmåte, kap. 4 ss. 24-34. I: Høytidsmarkering i barnehagen. Høyskoleforlaget: Kristiansand.

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:28