LBMAT10411 Geometri, statistikk og sannsynlighet (1-7) (Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Matematikk 2 for grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Bestått Matematikk 101 (15 stp) og Matematikk 102 (15 stp) eller tilsvarende.
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 6. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
FERDIGHETER
Studenten
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 1-7
- kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
?
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
Innhold
Studentene arbeider med de matematikkfaglige hovedtemaene Geometri, Statistikk og sannsynlighet. Innholdet bygger på tilsvarende hovedtemaer i Kunnskapsløftet og på Nasjonale retningslinjer for fag i GLU 1- 7.
Innenfor temaene Geometri, Statistikk og sannsynlighet kan det for eksempel inngå:
Geometri:
- Konstruksjoner, både med passer, linjal og digitale verktøy, herunder litt om umulige konstruksjoner
- Geometriske steder
- Det gylne snitt
- Romfigurer; også de platonske. Eulers polyederstning
- Arbeid med digitalt geometriprogram
- Trigonometri, med sinussetningen og/eller cosinussetningen
Statistikk:
- Drøfte betydningen av sentralmål og spredningsmål
- Drøfte ulike datapresentasjoner
- Arbeid med regneark
Sannsynlighet:
- Utvalg med/uten ordning/tilbakelegging.
- Binomiske forsøk
- Hypergeometriske forsøk
Til de matematikkfaglige temaene ovenfor skal det knyttes fagdidaktikk, og det skal relateres til arbeidet på trinnene 1-7. Det betyr at også at studentene oppdager elevenes tenkemåter og feilmønstre, får kjennskap til hjelpemidler og konkretiseringsarbeid og får erfaring med kartleggingsmateriell, eventuelt ved oppgaver i praksis og i selve studiet
Innenfor matematikkdidaktikken berøres disse temaer:
- Læreplanarbeid
- Utforming av oppgaver og aktiviteter
- Lage åpne, lukkede og rike oppgaver
- Lage oppgaver med realistiske kontekster
- Matematikkdidaktisk forskning; inkludert kvantitative og kvalitative forskningsmetoder
Gjennom arbeidet med de ulike faglige temaene skal studentene lære om og erfare ulike arbeidsformer som er relevante for arbeidet på trinn 1 – 7. Arbeidsformene skal være preget av utforsking, forståelse, og de skal fremme kreativitet og undring hos elever.
Studentene skal fordype seg innenfor et av temaene i emnet. Temaet er valgfritt og er et arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal arbeide i grupper og individuelt.
De skal møte varierte arbeidsformer: forelesninger, oppgaveregning med ulike typer oppgaver, diskusjoner, arbeid med konkreter og utforskende arbeidsmåter. IKT skal inngå som en sentral del av matematikkstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.
Praksis
Studenten har 2 uker praksis i semesteret, se Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studentene velger et tema til fordypningsoppgave innen matematikkdidaktikk og/eller matematikk som er relevant for 1. – 7. trinn. Studentene tilbys veiledning på oppgaven. Det vil bli gitt spørsmål fra denne oppgaven på eksamen. Det gis mer informasjon om oppgaven ved studiestart.
- Studentene får hver uke en oppgave av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til temaet det arbeides med. Disse oppgavene rettes og kommenteres av medstudenter. Studentene må få godkjent 5 av 7 slike oppgaver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen på ca 45 minutter.
Kandidatene får tre oppgaver på eksamen. De skal presentere og forsvare oppgaven fra arbeidskrav 1, lærer velger og eksaminerer i en av retteoppgavene fra arbeidskrav 2, og det gis én oppgave fra pensum.
Det gis bokstavkarakterer; A - F. Ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for at det gjennomføres emneevaluering (EVA3). Resultatene behandles av lærergruppa som har emnet i samarbeid med studieleder. Tilbakemeldinger gis studentene i et møte.
Litteratur
Foreligger ved semesterstart.