LUVTM113 Innføring i veiledning - teori og metode (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Fakultet for lærerutdanninger og språk
Emneansvarlig:
Thorbjørn J. Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Pedagogisk veiledning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har avansert kunnskap om teoretiske og metodiske tilnærminger til veiledning
  • har inngående kunnskap om kommunikasjons- og samspillsprosesser relatert til veiledning
  • kan analysere faglige problemstillinger knyttet til veiledningens etikk og profesjonsidentitet

Ferdigheter
Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til veiledningsprosesser og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemløsning
  • kan arbeide selvstendig med planer, gjennomføring og analyser av veiledningsprosesser
  • kan bruke relevante metoder for veiledningsfaglig utviklingsarbeid, relatert til veiledning i ulike kontekster

Generell kompetanse
Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper om og ferdigheter i veiledning med fokus på læringsprosesser
  • kan analysere veiledningsprosesser og forholde seg bevisst til etiske forhold som oppstår
  • kan kommunisere problemstillinger, analyser og konklusjoner overfor ulike målgrupper. 

Innhold

Emnet gir en innføring i vitenskapsteori og relevante metoder for utviklingsarbeid. Emnet belyser på en analytisk og kritisk måte ulike tilnærminger til veiledning. Videre belyses teorier om kommunikasjons- og relasjonsprosesser, etiske forhold i veiledning, veiledningens praksis, identitetsdanning og læringsprosesser. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet organiseres med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men også veiledning med grupper belyses.

Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, planlegging, veiledning og analyser i basisgrupper.

Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom utviklingsarbeid relatert til veiledning i skoler/barnehager, analyser i basisgrupper og litteraturstudier.

Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.

Praksis

Praksis består av følgende elementer:

  • Gjennomføre utviklingsarbeider i forhold til veiledning i organisasjonen.
  • Gjennomføre møter i basisgruppen for analyser, konklusjoner og planlegging av videre gang i utviklingsarbeidet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i basisgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre et utviklingsarbeid som relateres til veiledning på sin arbeidsplass. Utviklingsarbeidet skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier.

Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal skrive en fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Fagteksten skal relateres til kandidatens utviklingsarbeid (se pkt. Arbeidskrav). Kandidaten får veiledning på den individuelle problemstillingen. Fagteksten skal ha et omfang på maksimum 10 sider og skal drøftes i lys av teorier og relevant forskning om veiledning, samt erfaringer fra veiledning.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter (A-F).
Frist for innlevering settes i semesterplanen.

Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.

Forsøk til forbedring av karakter må baseres på ny problemstilling.

Evaluering av emnet

Emnet vil bli evaluert etter hver studiesamling og når emnet avsluttes.

Litteratur

Litteraturliste sist oppdatert 26. august 2013.

Boge,M., Markhus, R.M., Ødegaard,E.E.2011. Læring gjennom veiledning. Meningsdanning i grupper. Bergen: Fagbokforlaget.

Botnen Eide, s., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G.2009. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Karlsen, T.J. (red): 2011: Veiledning under nye vilkår. Skapende prosesser i møtet mellom veileder og veisøker. Oslo. Gyldendal Akademiske (kap. 1 og 3).

Lauvås, P., Handal G. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Akademisk

Løvlie Schibbye, A.L.2007: Livsbevissthet – om å være til stede i eget liv. Oslo. Universitetsforlaget

Ulleberg, I. 2004. Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

I tillegg kommer:
• ca. 150 sider selvvalgt litteratur som må godkjennes av studiets faglærere.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:23