LUSAM10313 Historie, samfunnskunnskap og geografi fordypning 1 (5-10) (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Samfunnsfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet bygger på emnene LUSAM10113 og LUSAM10213.
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 7. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Hentet fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelæreutdanningen 5.-10. trinn.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger og valg i nær og fjern fortid
- har kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag og levekår
- har kunnskap om utviklingen i den globale verdensøkonomien og politiske, kulturelle, miljømessige og sosiale konsekvenser av denne utviklingen, også i et urfolksperspektiv
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i ungdomsårene
- har kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget
- har kunnskap om relevant forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har kunnskap om sentrale fagdidaktiske metoder og teorier
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap og resultat fra forsknings- og utviklingsarbeid
- kan arbeide selvstendig med faglige og fagdidaktiske spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan kritisk analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen
- kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan reflektere over og vise innsikt i historiske prosesser
- kan beherske og vurdere bruk av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter
- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier
- kan ta i bruk og veilede elever i sentrale samfunnsfaglige metoder
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan oppdatere seg faglig og reflektere over egen praksis
- kan kritisk reflektere over samfunnsfaglige problemstillinger
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i samfunnsfaget
Innhold
Emnet omfatter temaer fra geografi, historie og samfunnskunnskap. Alle temaene omfatter fagdidaktiske aspekter.
Temaene er:
- Politikk og maktkanaler i Norge
- Sentrum og periferi i historisk, sosiologisk og geografisk perspektiv
- Regional utvikling i Norge og Norden i løpet av de siste tiårene
- Aspekter ved Europas politiske geografi
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er organisert over to ukentlige økter. I tillegg kommer to heldags ekskursjoner.
Læringsformene i emnet er:
- forelesninger
- gruppearbeid
- aktiv bruk av IKT/medier
- ekskursjoner
Arbeidsomfang
Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium.
Det er beregnet at studentene arbeider med lærestoffet i selvstudium 24 timer i uken, i tillegg til 16 undervisningstimer som er timeplanlagt. Til sammen 40 timer per uke. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring.
Praksis
Praksis inngår i emnet og knyttes til de ulike temaene, se nærmere informasjon i Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Deltakelse på ekskursjoner
- Fagartikkel
- Refleksjonsnotat knyttet til emnet
Eksamen
Individuell muntlig eksamen.
Varighet ca 30 minutter.
Det brukes gradert karakterskala; A-F.
Interne og eksterne sensorer.
Evaluering av emnet
Emneansvarlig har ansvar for at studentene gjennomfører en emneevaluering (EVA3). Resultatene behandles av lærerne i emnet i samarbeid med studieleder. Tilbakemeldinger gis studentene i et møte.
Litteratur
Litteraturliste oppdatert 26. august 2013.
Engelstoft, Sten og Herrik G. Larsen (2013) Territorium, stat og nation. Aspekter af Europas politiske geografi. Fredriksberg, Samfundslitteratur. Hele boka.
NOU 2004: 2 Effekter og effektivitet. Kapittel 3. Regional utvikling, side 37-71.
Bjørnsen, Hild-Marte og Steinar Johansen: Kan vi leve av pleie og hårklipp? Noen tanker om verdiskaping og sysselsetting. Regionale trender 1 - 2010, side 5-9.
Foss, Olaf: Kan vi bo der vi vil – og hvor er det? Regionale trender 1 - 2011, side 3-7.
Wennevold, Steinar (2013) Uten geografi er du fortapt … Geografi fagdidaktikk. Halden, Høgskolen i Østfold. Hele heftet.
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.)(2010) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. 2. utgave. Kristiansand, Høyskoleforlaget. Hele boka.
Hermansen, Hans Petter (Læringsforlaget 2010): Maktens kanaler (for stikkordet: politikk og maktkanaler i Norge).
Hermansen, Hans Petter (Læringsforlaget 2011): Sentrum og periferi (for stikkordet: sentrum og periferi i historisk, sosiologisk og geografisk perspektiv).