LUSAM10113 Historie, samfunnskunnskap og geografi 1 (5-10) (Høst 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Steinar Wennevold
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfagene:
- Samfunnsfag 1 for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (30 studiepoeng)
- Samfunnsfag for grunnskolelærerutdanningen (60 studiepoeng)
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 7. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Hentet fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelæreutdanningen 5.-10. trinn.
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om samfunnsfag som skolefag og nyere samfunnsfagdidaktikk
- kjenner til undervisningspraksis og -utfordringer i samfunnsfag på 5.-10. trinn
- har kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene
- har kunnskap om nasjonal og internasjonal politikk, rettsvesen og økonomi
- har kunnskap om barns og unges rettigheter, demokrati, politiske og økonomiske deltakelse
- har kunnskap om klima, miljø, ressurs og ressurskonflikter nasjonalt og internasjonalt
- har kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge, Sapmi og verden fra antikken til i dag
- har kunnskap om ulike samfunn, kulturer og historiske vilkår
- har kunnskap om arbeidsliv og verdiskaping
- har kjennskap til sentrale samfunnsfaglige kilder i faget og kritisk vurdering av disse
FERDIGHETER
Studenten
- kan anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og ferdigheter i geografi, historie og samfunnskunnskap i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning
- kan beskrive og analysere livsformer og levekår i ulike deler av verden
- kan fremme elevenes evne til nyskapning og kreativitet i arbeidet med samfunnsfaglige spørsmål
- kan arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag
- kan planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen, ulike behov og kulturell og språklig bakgrunn
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene
- kan bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter
- kan bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier
- kan bidra til å utvikle elevenes muntlige ferdigheter gjennom øving i møtedeltakelse, debatter og andre muntlige aktiviteter i faget
- kan bruke og vurdere relevansen av faglige hjelpemidler og uttrykksformer i samfunnsfag
- kan lede elever i selvstendig arbeid innenfor fagets rammer
- kan legge til rette for opplæring om samfunnsforhold i et flerkulturelt og globalt perspektiv, med vekt på menneskerettigheter og demokratiske prinsipper
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene
- kan reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning
- kan forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk perspektiv
- kan reflektere over egen praksis og oppdatere seg faglig
- kan kommunisere og samarbeide med barn og foresatte med ulik sosial og kulturell bakgrunn
- har innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget
Innhold
Emnet omfatter temaer fra geografi, historie og samfunnskunnskap. Alle temaene omfatter fagdidaktiske aspekter.
Temaene er:
Hva er samfunnsfag?
Lange linjer i norsk samfunns- og statsutvikling
Vær og klima
De norske landskapene blir dannet
Kart og kartanalyse. Det er obligatorisk deltakelse på hele kartkurset.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er normalt organisert over to ukentlige økter. I tillegg må studentene beregne noen ekskursjoner. De ulike læringsformene i emnet er:
- forelesninger
- gruppearbeid
- seminar/fremlegg
- metodiske øvelser/analyse
- ekskursjoner
- aktiv bruk av IKT/medier
Arbeidsomfang
Det forutsettes at studentene tilegner seg nødvendige kunnskaper, ferdigheter og faglig innsikt ved selvstudium.
Det er beregnet at studenter som følger Samfunnsfag (60 studiepoeng) arbeider med lærestoffet i selvstudium 24 timer i uken, i tillegg til 16 undervisningstimer som er timeplanlagt. Til sammen 40 timer per uke. Studenten må ta aktivt ansvar for egen læring.
For studenter som følger Samfunnsfag 1 (30 studiepoeng) er det beregnet en studiebelastning på ca 20 timer per uke.
Praksis
Praksis inngår i emnet og knyttes til de ulike temaene, se nærmere informasjon i Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
- Deltakelse på obligatoriske ekskursjoner
- Fagartikkel
- Kartkurs
- Refleksjonsnotat knyttet til emnet
Eksamen
Individuell skriftlig 6 timers skoleeksamen.
Ingen hjelpemidler.
Det brukes gradert karakterskala; A-F.
Interne sensorer.
Evaluering av emnet
Emneansvarlig har ansvar for at studentene gjennomfører en emneevaluering (EVA3). Resultatene behandles av lærerne i emnet i samarbeid med studieleder. Tilbakemeldinger gis studentene i et møte.
Litteratur
Litteraturlisten oppdatert 26. august 2013.
Wennevold, Steinar (2012) Vær og klima. Halden, HiØ, Avdeling for lærerutdanning. Hele heftet.
Wennevold, Steinar (2011) Praktiske øvinger med vær og klima. Halden, HiØ, Avdeling for lærerutdanning. Hele heftet
Nystad, Jens Fredrik og Hans Solerød (1997) Samfunnsgeografi, Oslo, Gyldendal undervisning.
Kapittel 1 og 2, s 7- 60
Sulebak, Jan R. (2007) Landformer og prosesser. Bergen, Fagbokforlaget. Hele boka
Klemsdal, Tormod (2002) Landformene i Østfold. Natur i Østfold 21 (2/1): side 7-31
Wennevold, Steinar (2013) Uten geografi er du fortapt … Geografi fagdidaktikk. Halden, Høgskolen i Østfold. Hele heftet
Mikkelsen, Rolf og Per Jarle Sætre (red.)(2010) Geografididaktikk for klasserommet. En innføringsbok i geografiundervisning for studenter og lærere. 2. utgave. Kristiansand, Høyskoleforlaget. Hele boka
Hermansen, Hans Petter (kompendium): Hva er samfunnskunnskap?
Børhaug, Kjetil, Christophersen, Jonas, og Aarre, Tone (Samlaget, nyeste utgave): Introduksjon til samfunnskunnskap. Fagstoff og didaktikk
Sølvberg, Erik, Kjelsaas, Hans Arne, Hylland Eriksen, Thomas (Aschehoug forlag, nyeste utgave): Menneske og samfunn, kapittel 4-5
Hermansen, Hans Petter (Læringsforlaget 2010): Uten 1814 er du fortapt? (for stikkordet: lange linjer i norsk samfunns- og statsutvikling)