LURLE20113 Fordypning i livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og annet religiøst mangfold (5-10) (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • Sekulære livstolkinger med vekt på ideologier og nyreligiøsitet
  • FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettene og ILO - konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, samt aktuell diskusjon om menneskerettighetsbegrepet
  • vestlig filosofihistorie med vekt på nyere tid
  • Samisk religionshistorie
  • viktige tros- og livstolkninger i religionene hinduisme, buddhisme og sikhisme i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og mer globale forhold  
  • religionshistorie med vekt på nyere tid fra hinduismen, buddhismen og sikhismen
  • hellige tekster med viktige fortellinger i religionene hinduisme, buddhisme, sikhisme, deres litterære uttrykk og sjangrer, virkningshistorie, hermeneutikk og historisk-vitenskapelig perspektiv på tekstene
  • grunnskolefaget si historie med særlig vekt på tida etter 1997 og ulike løsninger på religions- og filosofiundervisningen i andre land
  • et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer


Ferdigheter
Studenten kan

  • bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
  • bruke digitale verktøy med særlig blikk for kildekritikk i søk etter informasjon og etiske
    spørsmål om nett- etikette og personvern
  • bruke prinsippene for erfaringsbasert forskning i egen virksomhet som RLE- lærer
  • kan vurdere lærebøker og andre læremidler i faget, og i egen undervisning
  • kan lage lokale læreplaner i RLE
  • kan reflektere over egen utvikling i yrkesutøvelse som RLE-lærer
  • kan integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen: kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese ulike typer tekster og regne
  • kan tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene,
    gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler 


Generell kompetanse
Studenten kan

  • gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • kan se ungdomskultur og samfunn ellers i sammenheng med religioner og livssyn
 

Innhold

Emnet inneholder følgende fagemner:

1. Religionene hinduisme og buddhisme med vekt på nyere tid
2. Annet religiøst mangfold med vekt på nyere tid: sikhisme, samisk religion, nyreligiøsitet
3. Filosofihistorie med vekt på nyere tid
4. Livssyn: sekulære ideologier

Undervisnings- og læringsformer

Studentene vil møte varierte arbeidsformer.

Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, ekskursjoner, og arbeid i grupper.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats på minimum 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Praksis inngår i studiet, se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanningen 5-10 og Plan for praksis. I lærerutdanningen spiller praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Gruppearbeid (2-4 studenter), skriftlig oppgave innenfor området filosofihistorie, sekulære livssyn eller nyreligiøsitet.

  2. Gruppearbeid med muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema med relevans for RLE i skolen.
    Studentene må gi muntlig vurdering av andre studenters presentasjoner.
    Lærer gir muntlig vurdering om arbeidet er godkjent.
    Etter presentasjonen lastes arbeidet opp i frontermappen studentsamarbeid.

  3. Ekskursjon: Dagstur til Oslo og/eller Østfold: Deltakelse på omvisning/møte med trossamfunn som er hindu, sikh, og/eller buddhistisk.

  4. Deltakelse i deler av undervisning, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.

Besøk og ekskursjoner til trossamfunn i Østfold og Oslo må bekostes i sin helhet av studenten.
Ved gyldig fravær fra gruppearbeid og besøk til trossamfunn, må studenten besøke stedene på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til faglærer.

Arbeidskravene skal godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell skoleeksamen av 5 timers varighet.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.

Evaluering av emnet

Emneansvarlig lærer har ansvar for at studentene får utføre evaluering av emnet RLE 101. Emneevalueringen inngår i en programevaluering hvert semester (EVA3).
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturlisten sist oppdatert 15. juni 2013.

Kompendium for RLE 201emnet (høst 2013) selges i bokhandel Remmen.

Filosofi, livssyn og annet religiøst mangfold
Björlin, O. 2008. «Religionsläraren och religionerna», I: Lundberg, J. G. og Persson, B. L. (red.): religionskunnskap.nu. Föreningen lærare i religionskunskap. Årsbok, 40, s. 71-85 (15 s.)

Botvar & Schmidt (red). 2010. Religion i dagens Norge. Kap. 4. Mot en alternativreligiøs revolusjon? Ss. 60-80 (21s) Oslo: Universitetsforlaget (Kompendium)

Brøntveit og Duesund. 2010. Visjon og valg: om filosofi, etikk og livssyn. Ss. 83-157, 245 - 260, 289-311 (111s) Bergen: Fagbokforlaget.

Hansen, M. 2007. 'Pluralismen indad og udad. Skitse til en pluralistisk religionspæadgogik på bakgrund av Robert Jacksons bog fra 2004: 'Rethinking Religious Education and Plarality', Religionslæreren (5), 10-15 (6 s.)

Laudrup, C. 2006. 'Religion og religionsundervisning i EU - Religionspædagogiske integrationsstrategier i EU', i: Andersen. P. B. m. fl., Religion, skole og kulturell integration i Danmark og Sverige. København: Museum Tusculanums Forlag, 183-203 ( 21 s.)

Sandström, H. 2005. Nyere livssyn og idéstrømninger (102s)

Winje, Geir. 2006. Hva er New Age? Høgskolen i Vestfold. (5s) http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/new-age.pdf

Hinduisme, buddhisme og fagdidaktikk
Jacobsen, Knut A. 2009. Hva er hinduisme. Oslo: Universitetsforlaget. Kap.4, 7 og 8, ss. 53-72, 107-136 (46s)

Jacobsen, Knut A. 2012/2000. Buddhismen. Kap.9-10, ss. 155-196 (40s) Oslo: Pax forlag.

Jacobsen, Knut (red.) 2011. Verdensreligioner i Norge. Kap.2 og 3 Buddhismen og Hinduismen i Norge, Ss. 31-125 (94s) Oslo: Universitetsforlaget

Jacobsen & Thelle.1999. Hinduismen og Buddhismen. Ss. 146-170, 267-272, 284 - 304, 317-330. Kristiansand: Høyskoleforlaget (64s)

Trainor, Kevin (red.) 2002. Buddhisme Et illustrert oversiktsverk. Oslo: N.W. Damm & Søn. ss.112-114, 120-123, 126-129, 132-151, 162-167, 170-173, 202-203, 222-229 (48s) (Kompendium)

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering. 1999. Bind 2. Utvalgte tekster og bilder fra hinduisme og buddhisme. Knut A. Jacobsen: Hinduismen Notto R. Thelle: Buddhismen http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm (elektronisk og i bokformat) Oslo: Nasjonalt Læremiddelsenter

Samisk religionshistorie
Kristiansen, Roald E. 2005. Samisk religion og læstadianisme. Del 1 Samisk religion Ss. 5-38 (33s) Bergen: Fagbokforlaget.
Deler av teksten Samisk religion dekkes av forfatter i nettartikkel på http://www.religion.no
Kristiansen, Roald E. 2006. Noaiden i samisk tradisjon, ss. 6-13 I: Religion og livssyn: tidsskrift for Religionslærerforeningen i Norge. Bind 18, nr. 2. (8s)

Sikhismen
Sikher.no (2012) Oslo. Utvalgte artikler. Introduksjon, Sikhismen, Sri Guru Granth Sahib Ji. http://www.sikher.no/ (ca.15s word-format)
Introduksjon: http://www.sikher.no/2KORT.html
Sikhismen: Flere underartikler:
Amrit-Khalsa: http://www.sikher.no/4amrit.html
Ekteskap: http://www.sikher.no/4ekteskap.html
Filosofi: http://www.sikher.no/4filosofi.html
Gurdwaraen & Sadhsangat: http://www.sikher.no/4gurdu.html
Historie: http://www.sikher.no/4historie.html

Kalender og sermonier http://www.sikher.no/4kalender.html
Kirtan: http://www.sikher.no/4kirtan.html
Kvinner: http://www.sikher.no/4kvinner.html
Rahit Maryada: http://www.sikher.no/4rehat.html

Sri Guru Granth Sahib Ji: flere underartikler:
Introduksjon: http://www.sikher.no/6intro.html
Innhold: http://www.sikher.no/6innhold.html
Historie: http://www.sikher.no/6historie.html
Oppbygging: http://www.sikher.no/6oppbygging.html
Språk og systematikk: http://www.sikher.no/6spraak.html
Sitater: http://www.sikher.no/6sitater.html
Behandling: http://www.sikher.no/6behandling.html

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:23