LURLE10113 Introduksjon til livssyn, filosofi, hinduisme, buddhisme og islam (5-10) (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Mette Ramstad
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten har

  • kunnskap om religioner og livssyn i faget: mangfold og ulike retninger, trosinnhold og oppfatninger, praksis, etikk og estetiske uttrykk, med vekt på
    hinduisme, buddhisme, og islam, og på disse religionenes plass i Norge.
  • kunnskap om hva religiøse seremonier og høytider har å si for barn og unge med vekt på hinduisme, buddhisme og islam
  • kunnskap om religionshistorie innen hinduisme, buddhisme og islam med vekt på eldre tid
  • kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med vekt på hellige tekster i hinduisme, buddhisme og islam
  • kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken, særlig menneskesyn og etikk
  • kunnskap om humanisme som livssyn i historisk kontekst og som filosofisk perspektiv i ulike varianter i bryting med andre menneskesyn gjennom historien
  • kunnskap om sentrale arbeidsmåter og vurderingsformer i faget i forhold til de aktuelle trinnene
  • kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser
  • kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
  • kunnskap om grunnskolefagets historie i hovedtrekk, grunngivelse, innhold og formål
  • kunnskap om diskusjonene rundt kognitiv forvirring i møte med religiøst og annet kulturelt mangfold

FERDIGHETER
Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • sette seg inn i unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål, og kan samtale med dem om dette
  • samtale med unge om forhold som oppstår i forbindelse med vanskelige livssituasjoner
  • bruke sentrale arbeidsmåter med vekt på dialog, utforskning, sammenligning og kritisk og analytisk arbeid i undervisning og læring
  • samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • gjennomføre tilpasset opplæring i RLE, blant annet med hensyn til elever med bakgrunn i ulik tro og ulike livssyn
  • legge til rette for utvikling av de grunnleggende ferdighetene i undervisningen
  • kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
  • reflektere kritisk over innholdet i faget og over verdimålsetningene for faget og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
  • bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

Innhold

Introduksjon til religioner og livssyn består av følgende hovedtemaer:

  • Introduksjon til religionene hinduisme, buddhisme, og islam
  • Introduksjon til livssynet humanisme
  • Introduksjon til eldre filosofihistorie
  • Grunnskolefagets historie og aktuell situasjon

Undervisnings- og læringsformer

Studentene kommer til å møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper, og ekskursjon.

Arbeidsomfang

Det forventes en studieinnsats på minst 20 timer pr uke inkludert undervsining.

Praksis

 3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er tre arbeidskrav knyttet til emnet:

1. Gruppearbeid (2-4 studenter) med muntlig presentasjon av et faglig og didaktisk tema med relevans for RLE i skolen.
Studentene må gi muntlig vurdering av andre studenters presentasjoner.
Muntlig vurdering fra lærer om arbeidet er godkjent. 
Etter presentasjonen lastes arbeidet opp i frontermappen studentsamarbeid.

2. Ekskursjon: dagstur til Osloområdet: Deltakelse på omvisning i trossamfunn og sakrale bygg.

3. Deltagelse i deler av undervisningen, se spesifisering i semesterplan for nærmere informasjon.

Besøk og ekskursjoner til trossamfunn i Osloområdet må bekostes i sin helhet av studenten.
Ved gyldig fravær fra ekskursjon, må studenten besøke stedene på egen hånd, dokumentere, og gi en individuell muntlig presentasjon til faglærer.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell skoleeksamen av 5 timers varighet.
Ingen hjelpemidler tillatt.

Det gis bokstavkarakterer fra A-F.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern og én ekstern sensor.

 

Evaluering av emnet

Emneansvarlig har ansvar for at studentene utfører evaluering av emnet RLE 101 (EVA3).
Resultater fra evalueringen og forslag til justeringer følges opp sammen med studentenes representanter i faget RLE.

Litteratur

Litteraturlisten sist oppdatert 15. juni 2013.
Kompendium for RLE 101 emnet (høst 2013) selges i bokhandel Remmen.

Religionsundervisning/RLE-faget Sødal, H. K. (red.) 2009. Religions og livssynsdidaktikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget. Pensumbok i de to emnene RLE 101 høst og RLE 102 vår

Neegaard, Gunnar (red.) 2006. Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Ss.17- 40: Innføring i religionskunnskap (23s). Bergen: Fagbokforlaget (Kompendium)

Winje, Geir. 2005. Estetiske arbeidsmåter i KRL (RLE). Høgskolen i Vestfold (8s) http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20-%20ansatte/Geir%20Winje/etetiske-arbeidsmaater-krl.pdf

Winje, Geir. 2006. Metodisk arbeid med religionenes musikk i KRL. Høgskolen i Vestfold (8s) http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20%20ansatte/Geir%20Winje/religionenes-musikk-metodikk.pdf

Filosofi, livssyn og fagdidaktikk Brøntveit, E. og K. Duesund. 2010. Visjon og valg: om filosofi, etikk og livssyn. Ss. 11-12, 15-81, 159-171, 261-288, 313-319 (121s) Bergen: Fagbokforlaget.

Schjelderup, Olsholt og Børresen.1999. Filosofi i skolen, ss. 61-76: Den filosofiske samtalen (15s) (Elektronisk reproduksjon på NB Digital) Oslo: Tano Aschehoug

Religioner: Hinduisme, Buddhisme, Islam og fagdidaktikk Jacobsen, Knut & N. R. Thelle.1999. Hinduismen og buddhismen. Ss. 33-136, 172-266, 305-316 (197s) Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Vogt, Kari. 2008. Hva er islam, Kapittel 1-3, Ss. 9-90 (77s) Oslo: Universitetsforlaget.

Kildesamling til Kristendomskunnskap med Religions- og Livssynsorientering. 1999. Bind 1 og 2. Utvalgte fortellinger, tekster og bilder. Einar Thomassen: Islam (Bind 1) Knut A. Jacobsen: Hinduismen (Bind 2) Notto R. Thelle: Buddhismen (Bind 2) http://www.krlnett.no/mer_kildesamlingen.htm (elektronisk og i bokformat) Oslo: Nasjonalt læremiddelsenter.

Winje, Geir. 2010. Høytidsmarkering i barnehagen. Kap.4: Høytidsmarkering som arbeidsmåte, ss. 24-34. Utvalgte kapitler om høytider i islam, hinduisme, buddhisme og andre religioner og livssyn. Kristiansand: Høyskoleforlaget Winje dekker mye av det samme av kap.4 i en nettartikkel (7s). Høgskolen i Vestfold. Høytidsmarkering i barnehage og skole. http://www.hive.no/getfile.php/Intranet/Visittkortfiler%20%20ansatte/Geir%20Winje/hoytidsmarkering.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:25