LUNF10210 Kropp og helse, økologi og uteskole (5-10) (Høst 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Camilla Blikstad Halstvedt
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Undervisningssemester

Kull 2012: 3. semester (høst).
Kull 2013: 1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten:

  • har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om økosystemer, økologiske begreper, sopp og soppsanking og naturfaglige arbeidsmåter gjennom ekskursjoner til skogsmiljø og kulturlandskap
  • har kunnskap om menneskekroppens bygning, sanser og funksjon
  • kjenner sammenhengen mellom psykisk og fysisk helse
  • har kjennskap til rusmidler og helseskader
  • har kjennskap til seksualitet, ulik seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare infeksjoner

Ferdigheter
Studenten:

  • er fortrolig med naturen som læringsarena
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning om kroppens funksjoner, livsstil og helse
  • har ferdigheter i å tilrettelegge for undervisningssituasjoner hvor temaene seksualitet og rusmidler blir behandlet

Generell kompetanse
Studentene:

  • er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket
  • kan møte unge mennesker og samtale med dem om deres utfordringer
  • har utviklet holdninger og kunnskaper om menneskets plass i naturen og vårt ansvar i forhold til naturforvaltning og bevaring av livsmiljø

Innhold

Temaer som blir behandlet:

  • økologiske begreper
  • skogen og ferskvann som økosystem
  • enkel soppsystematikk, kunne skille mellom spiselig og uspiselig sopp
  • fotosyntese, celleånding og nedbryting
  • kretsløpene i naturen
  • didaktisk opplegg med tema ferskvann
  • kulturlandskap, menneskelig påvirkning
  • bærekraftig naturbruk, reindrift og fangstkultur
  • menneskekroppens bygning og funksjon, immunforsvar, allergier, nervesystemet og hormonsystemet
  • følelser, reaksjoner, sammenheng mellom fysisk og psykisk helse
  • menneskekroppens utvikling fra befruktning til voksen alder og alderdom
  • sansene våre, lyd og lys
  • seksualitet, seksuell orientering, prevensjon, abort og seksuelt overførbare infeksjoner
  • rusmidler, livsstil, kost og helseskader

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli behandlet i forelesninger, på ekskursjoner, labarbeid, selvstudier, gjennom gruppearbeid med rapporter i etterkant av temabehandlingene, og gjennom utprøving av et didaktisk opplegg i en skoleklasse i felt.

Det skal gjennomføres en individuell prosjektoppgave med fokus på barn og unges forhold til enten seksualitet og samliv, kosthold og livsstil eller rus og rusmidler. Resultatet av arbeidet skal presenteres i en prosjektrapport (på ca 10-15 s.) og legges fram som en del av eksamen.

Arbeidsomfang

Forventet studieinnsats i emnet er minst 20 timer pr uke inkludert undervisning.

Praksis

Se nærmere beskrivelse av praksis i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Endring av arbeidskrav 24. oktober 2013.

Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Delta på soppekskursjon med tilhørende sortering, etterarbeid og grupperapport
  2. Gjennomføre disseksjon av lunge-hjerteslag med tilhørende grupperapport
  3. Gruppevis rapport fra et didaktisk opplegg til ferskvannmed en skoleklasse

Eksamen

Individuell prosjektoppgave og skriftlig eksamen
Sluttvurderingen består av to deleksamener:

Deleksamen 1: Individuell prosjektoppgave (teller 1/3 av eksamen)

Deleksamen 2: Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 2/3 av eksamen). Ingen hjelpemidler tillatt.

Prosjektoppgaven vurderes av to interne sensorer, mens skriftlig eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Både prosjektoppgave og den skriftlige eksamen må være bestått for at studenten skal få karakter i emnet. Det gis en samlet karakter etter skalaen A-F.

Dersom en av deleksamenene ikke bestås, kan den deleksamen som ikke er bestått tas på nytt. Begge deleksamener må være bestått for å få karakter i emnet.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.

- Dietrichs, Spen, Petter Hurlen & Kari C.Toverud 2002 (eller nyere). Den forunderlige kroppen. - Universitetsforlaget. 112 s.

- Hushovd, Odd T. 2006. Den forunderlige kroppen. Aktivitetsbok. - Gyldendal Undervisning. 172 s.

 


Følgende bøker anbefales, men intet krav om å kjøpe (den første boken anbefales også brukt for NF104):

- Sletbakk, M., A.Håpnes, D.O.Hessen, I.Gjærevoll, Ø.Røsok, O.J.Borge & P.A.Heskestad 2009. BIOS 2. - Cappelen. 400 s.

- Bjerkely, Hans Jan 2008. Norske Økosystemer, økologi og mangfold. - Universitetsforlaget. 392 s.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:24