LFDNOR11 Norsk (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Marion Elisenberg
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

Innholdet i norskemnet er delt i fire hoveddeler. Temaene griper imidlertid inn i hverandre og man kan derfor vanskelig arbeide med hvert emne isolert.

A. Språklige emner
Emnet gir kunnskap om:

  • barns tale- og skriftspråkutvikling
  • den første lese- og skriveopplæringen
  • tale-, lese- og skrivevansker hos barn
  • norsk som andrespråk
  • hvordan barn kan utvikle bevissthet om lyder og rytme i språket og bli fortrolige med tallsiffer, bokstaver, lekelesing og lekeskriving

B. Litterære emner
Emnet omfatter:

  • eldre og moderne barnelitteratur (skjønnlitteratur, sakpreget tekst, dikt, sanger)
  • voksenlitteratur om barn
  • tradisjonslitteratur (rim, regler, eventyr, sagn, legender)
  • bildekommunikasjon
  • elektroniske tekster og tekster formidlet via massemedier
  • litteraturteoretiske emner 

C. Utvikling av studentenes egen språkferdighet
Arbeidet omfatter:

  • muntlige aktiviteter, som for eksempel presentasjon av fagstoff, trening i å lede en samtale, formidling av muntlige og skriftlige tekster til barn og voksne
  • skriftlige aktiviteter, der studentene får trening i å skrive, gi og motta respons og bearbeide tekster til en endelig versjon
  • produksjon av muntlige og skriftlige tekster for barn 

D. Arbeid i barnehagen
Emnet skal bevisstgjøre studentene om:

  • sin forbildefunksjon i barnehagen mht hvordan en lytter, gir respons og bruker kroppsspråk og talespråk
  • hvordan en kan skape et skriftspråkstimulerende og kulturfremmende miljø
  • hvordan barn med to- eller flerspråklig bakgrunn kan oppmuntres til å være språklig aktive
  • hvordan en kan bidra til glede ved høytlesning, fortelling, sang og samtale
  • hvilke etiske, estetiske og kulturelle verdier som formidles gjennom samtale, høytlesing, fortelling m.m.
  • hvordan en kan fremme likestilling og bidra til barns kjønnssosialisering i barnehagen

Undervisnings- og læringsformer

Det legges opp til varierte arbeidsformer: individuelt arbeid og arbeid i ulike gruppestørrelser. Fagstoffet blir formidlet dels i seminargrupper, dels i forelesninger. Prosjektorientert og tverrfaglig arbeid inngår i arbeidet med norskfaget.

Studentene må regne med at deler av studiet vil foregå som selvstudium.

I løpet av studieåret vil studentene få tilbakemelding på sin egen innsats. Slik tilbakemelding blir gitt gjennom faglærers muntlige/skriftlige kommentarer til mappearbeid, gjennom samtaler med veileder i basisgrupper og gjennom respons fra medstudenter.

 

Praksis

Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole. Arbeidet med norskfaget i barnehagen og grunnskolen kan omfatte: 

  • analyse av kulturelle impulser som preger barns hverdag;
  • fortelling og høytlesning med barn;
  • utarbeiding av opplegg for barnehagen/skolen der målet er å stimulere barns fabuleringsevne, barns kommunikasjonsevner, barns lek med språket osv.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Ha deltatt aktivt i undervisningen i høst- og vårsemesteret. Det er obligatorisk deltakelse i de praktiske delene av emnet
  2. Ha levert egne tekster som dokumenterer arbeidet i høst- og vårsemesteret. Studentene får i hvert semester fire oppgaver av faglig og didaktisk karakter i tilknytning til emnene det arbeides med. Tekstene lagres digitalt i mapper på anvist sted innen de frister som oppgis i semesterplanen. Tilbakemelding på disse tekstene vil være dels fra faglærerne og dels fra medstudenter, og noen av tekstene skal dessuten være gjenstand for egenvurdering. Studentene må få godkjent 6 av de 8 tekstene av faglærer før de kan fremstille seg til eksamen.
  3. Levert selvvalgt pensumliste til godkjenning innen nærmere angitt frist. Krav til selvvalgt pensum fremgår av litteraturlisten i emnebeskrivelsen.

Eksamen

Skriftlig og muntlig eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer (vektes 40 % av samlet karakter i emnet).
Ingen hjelpemidler tillatt.
Individuell, muntlig eksamen på ca 20 minutter (vektes 60 % av samlet karakter i emnet).

Det benyttes interne sensorer.

Det gis en samlet karakter i emnet etter en gradert karakterskala (A-F). Både skriftlig og muntlig eksamen må være bestått i samme semester for å få karakter i emnet.

Ved ny og utsatt eksamen må både skriftlig og muntlig eksamen avlegges på nytt.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

???

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 15.08.2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

I. Teori

Bøker
Høigård, Anne (2006): Barns språkutvikling muntlig og skriftlig. TANO, Oslo.

Kibsgaard, S. og Husby, O.(2002): Norsk som andrespråk i barnehage og småskole. Universitetsforlaget.

Mjør, Ingeborg, Birkeland, Tone og Risa, Gunvor (2006): Barnelitteratur. Sjangrar og teksttypar. LNU/Cappelen.

I kompendium:
Elsness, T. F. (2003): «Nytt årtusen - ny leseopplæring?»

Bjorvand, Agnes-Margrethe Bjorvand: «Når barn leser bildebøker» i Bjorvand og Tønnessen(2012): Den andre leseopplæringa. Universitetsforlaget.

Sandvik, M. og Spurkland, M. (2009): «Hvorfor bruke litteratur i språkstimulering?» i Lær meg norsk før skolestart! Språkstimulering og dokumentasjon i den flerkulturelle barnehagen. Cappelen Akademisk Forlag.

II. Skjønnlitterære tekster

Barnepoesi
Et utvalg fra nyere og eldre tid (blir utdelt)

Tradisjonslitteratur m.m.
Eventyr og fabler, også fra andre kulturer (ca. 50 sider etter avtale/eget valg)

Bildebøker
Anna Backe-Wiig: Don Fridtjof

Stian Hole: Garmanns sommer

Marit Kaldhol/Wenche Øyen: Farvel Rune

Gro Dahle/Svein Nyhus: Sinna Mann

Jon Fosse/Akin Duzakin: Kant

Håkon F. Sønneland/Sondre H. Bjaberg: Kule ting for en 2-åring

2 nyere bildebøker etter avtale/eget valg

Fortellinger
Maria Parr:Vaffelhjarte

Lindgren, Astrid: Brødrene Løvehjerte

2 barnebøker etter avtale/eget valg

Ungdoms- og voksenlitteratur om oppvekst
Arvola, Ingeborg : Forsiktig glass

Hagerup, Klaus : Høyere enn himmelen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:11