LFDKRNA07 Kropp og natur (Høst 2013–Vår 2014)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 25
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Steffen Tangen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid.
Undervisningssemester
3. og 4. semester (høst og vår).
Innhold
Følgende temaer blir gjennomgått:
Læringsmiljø
- Natur som pedagogisk arena
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- Aktiviteter i sal
- Aktiviteter i vann/basseng
- Ulike årstider som pedagogisk ressurs
Faktakunnskap
- Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Kunnskap om barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling
- Basal hjerte- og lungeredning
- Helse og ernæring
- Innsikt i observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse
- Tilpassing til barns ulike kompetanse
- Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
- Fysiologi, miljø og barn i natur
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
Praktisk kunnskap
- Kunne organisere og sette opp plan for en naturlekeplass for to årstider
- Kunne planlegge og gjennomføre to dager for barn i barnehagen på naturlekeplassen knyttet til høst og vår
- Kunne tilrettelegge og tilpasse aktivitet for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne
Undervisnings- og læringsformer
Det blir gitt undervisning på mange ulike former som kan være, men ikke avgrenset til: praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervising ute og inne, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen. Gjennom praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse på praktisk undervisning/ekskursjoner m/rapporter (krav om minimum 80% frammøte)
- Praktisk gjennomføring av minimum ett naturlekeplassprosjekt m/rapport (det kan bli stilt krav om gjennomføring av to prosjekter, avhengig av størrelse på prosjekter i aktuelt studieår, nærmere beskjed blir gitt av faglærer)
- Individuell mappe, objektsamling (høst/vår)
- Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
- Aktiv deltakelse i Barn i sal m/rapport (vår)
- Presentasjon av naturleikeplassprosjekt i plenum (vår)
- Aktiv deltakelse i vanntilvenningskurs (vår/høst)
- Hjerte - lunge - redning, HLR (vår)
Dersom arbeidskrav nr 3 ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette. Til arbeidskravene 1-6 gis det skriftlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis det tilbakemelding med utfyllende kommentarer. Til arbeidskravene 7-8 gis det muntlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesteret.
Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.
Intern sensurering. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 10.08.2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Kropp og natur - fysisk fostring:
Bagøien, Tor Egil og Storli, Rune (2002) Lag en naturlekeplass: Prinsipper og praktiske ideer. Oslo: Gyldendal akademisk. 95 s.
Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget 120 s.
Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2010) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget 283 s.
Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:
*Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
*Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
*Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
*Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.
Utdelt materiale fra lærer
Sosial- og Helsedirektoratet (2007); Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Kunnskapsdepartementet:
Rammeplan for barnehager 2006.
Temaheftet om barns medvirkning.
Temahefte om natur og miljø.
Støttelitteratur:
Helsedirektoratet (2009); Bra mat i barnehagen. Råd, tips og oppskrifter.
Slik lærer du å svømme, Ørjan Madsen og Per Irgens, Bodine Forlag, 2005
På naturlekeplassen, Loftesnes, Sæbu Forlag, 1998
Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barna 1, 2001
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 2
Utdelt materiell fra lærer
Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien
Selvvalgt flora
Eventuelt kompendier fra lærer