LFDKRNA07 Kropp og natur (Høst 2013–Vår 2014)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
25
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Steffen Tangen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

3. og 4. semester (høst og vår).

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått:
Læringsmiljø

  • Natur som pedagogisk arena
  • Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
  • Aktiviteter i sal
  • Aktiviteter i vann/basseng
  • Ulike årstider som pedagogisk ressurs

Faktakunnskap

  • Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
  • Kunnskap om barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling 
  • Basal hjerte- og lungeredning
  • Helse og ernæring
  • Innsikt i observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse 
  • Tilpassing til barns ulike kompetanse
  • Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
  • Fysiologi, miljø og barn i natur
  • Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
  • Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima

Praktisk kunnskap

  • Kunne organisere og sette opp plan for en naturlekeplass for to årstider
  • Kunne planlegge og gjennomføre to dager for barn i barnehagen på naturlekeplassen knyttet til høst og vår 
  • Kunne tilrettelegge og tilpasse aktivitet for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne 

 

Undervisnings- og læringsformer

Det blir gitt undervisning på mange ulike former som kan være, men ikke avgrenset til: praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervising ute og inne, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.

Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieforløpet i førskolelærerutdanningen. Gjennom praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse på praktisk undervisning/ekskursjoner m/rapporter (krav om minimum 80% frammøte) 
  2. Praktisk gjennomføring av minimum ett naturlekeplassprosjekt m/rapport (det kan bli stilt krav om gjennomføring av to prosjekter, avhengig av størrelse på prosjekter i aktuelt studieår, nærmere beskjed blir gitt av faglærer)
  3. Individuell mappe, objektsamling (høst/vår)
  4. Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
  5. Aktiv deltakelse i Barn i sal m/rapport (vår)
  6. Presentasjon av naturleikeplassprosjekt i plenum (vår)
  7. Aktiv deltakelse i vanntilvenningskurs (vår/høst)
  8. Hjerte - lunge - redning, HLR (vår)

Dersom arbeidskrav nr 3 ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette. Til arbeidskravene 1-6 gis det skriftlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent gis det tilbakemelding med utfyllende kommentarer. Til arbeidskravene 7-8 gis det muntlig tilbakemelding om godkjent/ikke godkjent.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer i vårsemesteret.
Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Intern sensurering. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 10.08.2012. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

Kropp og natur - fysisk fostring:
Bagøien, Tor Egil og Storli, Rune (2002) Lag en naturlekeplass: Prinsipper og praktiske ideer. Oslo: Gyldendal akademisk. 95 s.
Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget 120 s.
Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2010) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget 283 s.

Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:

*Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
*Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
*Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
*Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.

Utdelt materiale fra lærer

Sosial- og Helsedirektoratet (2007); Retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Kunnskapsdepartementet:
Rammeplan for barnehager 2006.
Temaheftet om barns medvirkning.
Temahefte om natur og miljø.

Støttelitteratur:
Helsedirektoratet (2009); Bra mat i barnehagen. Råd, tips og oppskrifter.
Slik lærer du å svømme, Ørjan Madsen og Per Irgens, Bodine Forlag, 2005
På naturlekeplassen, Loftesnes, Sæbu Forlag, 1998

Naturfag med miljølære:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barna 1, 2001
Johansson, Stina: Ut i naturen med förskolan, del 1 2

Utdelt materiell fra lærer

Støttelitteratur:
Johansson, Stina: Rundt i naturen sammen med barn 2, 1996
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for busker og trær, Aschehoug 2001
Nordbakke, Roy: Bestemmelsesnøkkel for smådyr på land, Aschehoug 2002
Skard, Olav: Ville vekster. Røtter i kulturhistorien
Skard, Olav: Trær. Røtter i kulturhistorien

Selvvalgt flora

Eventuelt kompendier fra lærer

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:11