LUNF10410 Mangfoldet i naturen (5-10) (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i valgfaget Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet supplerer emnene Naturfag 101 og Naturfag 102 i studiet Naturfag for grunnskoleutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Emnet går over ett semester (vår)
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten:
- har tilegnet seg grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning og artsmangfold og viktige biologiske prosesser som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon
- har tilegnet seg elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet hovedsakelig innrettet mot ungdomstrinnet, men med basis i barnetrinnet
- kan anvende elementær bestemmelseslitteratur
Ferdigheter
Studenten:
- har ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
- kan planlegge ekskursjoner med etterarbeid i laboratoriet med bruk av enkelt utstyr
Generell kompetanse
Studentene:
- er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
- har utviklet glede og respekt for alt liv i naturen
- innser verdien av et allsidig biologisk mangfold med ønske om å bevare både natur og kultur for kommende slekter
Innhold
Temaer som vil bli behandlet:
- feltarbeid - grunnlag for kunnskap og holdninger
- forutsetninger for bærekraftig utvikling
- menneskets plass i naturen
- evolusjon og genetikk
- respekt for naturens mangfold
- dyre- og planteceller
- kunnskap om planter og dyr i nærmiljøet, enkel systematikk og artskunnskap
- havet og kysten som økosystem
- didaktisk opplegg med tema ferskvann
- fugl, fuglesang, ringmerking og fugletrekk
- blomsterplanter
- sporeplanter og lav
- virveldyr - organsystemer hos virveldyr, fiskedisseksjon
- enkel innføring i virvelløse dyrs bygning og inndeling
- preparingsteknikker for virvelløse dyr og planter for studiesamling
- spor og sportegn
Undervisnings- og læringsformer
Temaene vil bli behandlet i forelesninger, ekskursjoner, laboratorieøvelser, og selvstudier, og gjennom utprøving av et didaktisk opplegg i en skoleklasse, samt gruppeinnleveringer av ekskursjonsrapporter.
Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes.
Praksis
Studentene skal i praksis i løpet av semesteret. Se nærmere beskrivelse av praksis i Studieplan for grunnskolelærerutdanning 5-10 og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Alle ekskursjoner er obligatoriske, og det skal leveres rapporter i etterkant.
Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og 5 av de 6 første arbeidskravene, samt arbeidskrav 7 og 8, må være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:
- Gruppevis rapport fra ekskursjon til marin biotop (Ny-Vigra)
- Gruppevis rapport fra ekskursjon til havstrand
- Individuell objektsamling etter nærmere retningslinjer.
- Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema ringmerking av fugl, fugletrekk
- Gruppevis rapport fra ekskursjon til fuglebiotop
- Gruppevis, populærvitenskapelig plenumspresentasjon av et selvvalgt tema (art, organismegruppe, fenomen, spennende sammenheng e.l.)
- Gruppevis rapport fra et didaktisk opplegg til ferskvann med en skoleklasse
- Deltagelse på en 3-5 dagers ekskursjon med vårbiologi, planter, virveldyr og insekter som viktige tema
Eksamen
Muntlig eksamen, Varighet: ca. 30 minutter.
En artsprøve inngår og teller 1/3 av eksaminasjonen.
Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Karakterskala A-F der A er beste karakter og F er 'ikke bestått'.
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.
Litteratur
Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.
- BIOS 2 (?)
- Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelseslitteratur
Følgende bok anbefales, men intet krav om å kjøpe (denne kan også
anbefales brukt for NF101): - Sletbakk, M., A.Håpnes, D.O.Hessen,
I.Gjærevoll, Ø.Røsok, O.J.Borge og P.A.Heskestad 2009. BIOS 2. - Cappelen.
400 s.