LUNF10310 Fysiske fenomener, astronomi og teknologi (5-10) (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i valgfaget Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet supplerer emnene Naturfag 101 og Naturfag 102 i Naturfag for grunnskolelærerutdanningen 5-10.
Undervisningssemester
Emnet går over ett semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten:
- har tilegnet seg grunnleggende kunnskaper om fysiske fenomener, vårt verdensbilde og enkle teknologiske utfordringer med vekt på årsakssammenhenger innen disse emnene
- har tilegnet seg innsikt i kommunikasjonsteknologi og hvilken innvirkning dette har for et moderne samfunn
- kan benytte fysiske begreper og forklaringsmåter om hverdagsfenomener og enkel teknologi
- har kunnskaper om solsystemet, stjernebilder og romfart
Ferdigheter
Studenten:
- har ferdigheter i å lage enkle teknologiske produkter
- kan sette opp, gjennomføre og analysere enkle eksperimenter
- kan benytte en værstasjon med tilhørende observasjoner
Generell kompetanse
Studentene:
- er kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
- kan drøfte hvordan fysikk og teknikk har vært med på å endre samfunnet
- kan gjennomføre et prosjekt knyttet til forskerspiren hvor nysgjerrighet og naturfaglige metoder benyttes for å teste hypoteser og enkle problemstillinger
Innhold
Temaer som vil bli behandlet:
- solsystemet, romfart og stjernebilder
- vær og klima, værstasjon
- bygging og testing av enkle modeller
- fornybare og ikke-fornybare energikilder
- elektrisitet og magnetisme
- bølger, lyd og lys
- mekanikk, krefter, bevegelse og enkel statikk
- termofysikk
- forskerspiren
Undervisnings- og læringsformer
Temaene vil behandles i forelesninger, praktiske demonstrasjoner, på ekskursjoner, i egenaktivitet, gjennom gruppearbeid og ved rapporter i etterkant av temabehandlingene.
Noen utgifter til materialer i teknologi og ved ekskursjonen til Romsenteret og Harestua må påregnes.
Praksis
Studentene skal ha praksis i løpet av semesteret. Se næremere beskrivelse av praksis i den generelle delen av Studieplan for grunnskolelærerutdanningen 5-10 og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:
- Et individuelt prosjekt knyttet til Forskerspiren
- Et individuelt undersøkende prosjekt knyttet til vær og klima, værstasjoner
- Et gruppearbeid om bygging og testing av enkle modeller
- Deltagelse på en overnattingstur til Harestua/Romsenteret med tilhørende grupperapport
Eksamen
Muntlig eksamen. Varighet: ca 30 min.
Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Karakterskala A-F, der A er beste karakter og F er 'ikke bestått'.
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema (EVA3).
Litteratur
Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.
- Newth, Eirik 2002. Stjernene. - Cappelen. 36 s.
- Newth, Eirik 2002. Plantene. - Cappelen. 36 s.
- Newth, Eirik 2003. Stjernene. - Cappelen.
- Callin, P., J. Pålsgård, R. Stadsnes & C.Wahlstrøm Tellefsen 2007. Fysikk 1. - Aschehoug