LUMMI40211 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i pedagogisk virksomhet (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlig:
Åse Røthing
Undervisningsspråk:
Se pkt. Organisering og læringsformer
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i masterstudiet Mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet (120 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet LUMMI40111 Mangfold og inkludering som politikk og forskningsfelt i nasjonalt og internasjonalt perspektiv må være gjennomført.

Undervisningssemester

2. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Studentene :

-       har inngående kunnskap om  inkluderende og ekskluderende prosesser i pedagogisk virksomhet

-       har avansert kompetanse i å identifisere og motvirke utstøtings- og marginaliseringsprosesser på individ, gruppe- og systemnivå

-       kan kritisk analysere grunnlaget for kartlegging, diagnostisering og kategorisering av barn og unge  og ulike konsekvenser av slik praksis i barnehage og skole

-       har forståelse for egen rolle i et lærings- og oppvekstmiljø i forhold til mangfold og inkludering

-       har ferdigheter i å identifisere og drøfte etiske dilemmaer i profesjonsutøvelse

Innhold

Det vil bli arbeidet med følgende tema:

-      oppvekst i kunnskaps-, informasjons- og tekstbaserte samfunn

-      normalitet og avvik i pedagogiske institusjoner; historiske og nåtidige perspektiver

-      læringsvilkår og lærevansker i et sosiokulturelt mangfoldsperspektiv

-      kritisk perspektiv på inkludering og grunnlag for fellesskap i pedagogiske institusjoner

-      samarbeidsrelasjoner mellom hjem og skole/barnehage

-      mangfold og identiteter som grunnlag for diskriminering/marginalisering ut fra kjønn, språk, religiøs og/eller kulturell bakgrunn og nedsatt funksjonsevne

-      relasjon mellom inkluderende og ekskluderende forhold på et system- og individnivå

Undervisnings- og læringsformer

Veksling mellom forelesninger, seminar, refleksjoner individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum

Praksis

Ingen praksis knyttet til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

-       Obligatorisk deltakelse på forelesninger og seminar. (80 %)
-       Deltakelse i basisgruppearbeid dokumenteres ved logg

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig hjemmeoppgave ut fra valgt og godkjent problemstilling i løpet av en 3-ukers periode. 10 sider. Karakterregel A - F, der A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått. Sensur med ekstern sensor.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 1. desember 2011.

Tekster merket * vil inngå i et kompendium:

Apple, M. W. (2006). Producing Inequalities: Neo-liberalism, Neo-Conservatism, and the Politics of Educational Reform. In: Lauder, H., Brown, P., Dillabough, J.-A. & Halsey, A. H. (eds.). Education, Globalization & Social Change (Pp. 468 – 489). Oxford: Oxford University press (23 sider)*

Arnesen, A.L. & Lundahl, L. (2010). Standardized Individualisation. Text-mediated relations of governance in two Nordic welfare institutions. In: Kvam,S., Knutsen, K. & Langmeyer, P. (eds.) Genre and Cultural Competence: An Interdisciplinary Approach to the Study of Text, Münster: Waxmann Verlag (20 sider)*

Arnesen, A.L. (2004). Det pedagogiske nærvær: Inkludering i møte med elevmangfold. Oslo: Abstrakt forlag (Kapittel 4, 34 sider)

Bae, B. (2011). Gjensidige inkluderingsprosesser – muligheter i dagligdagse samspill i barnehager. I: Korsvold, T. (red.) Barndom - barnehage – inkludering (s. 104 – 129). Bergen: Fagbokforlaget (25 sider)*

Befring, E. (2002). Utstøting eller inkludering. Søkelys og synspunkter på to ulike prosesser. I: Årsrapport om barn og unges psykiske helse (s. 30 – 41). Oslo: Voksne for Barn (11 sider)*

Biesta, G. J. J. (2009). Læring retur. Demokratisk dannelse for en menneskelig fremtid. København: Unge Pædagoger (127 sider)

Blum, L. (1999). Ethnicity, Identity and Community. In: Katz, M. S., Noddings, N. & Strike, K. A. (eds): Justice and Caring. The Search for a Common Ground in Education (Pp. 127 – 145). New York: Columbia University Press (18 sider) *

De Los Reyes, P. & Mulinari, D. (2005). Intersektionalitet. Kritiska reflektioner över (o)jämlikhetens landskap. Stockholm: Liber (129 sider)

Freire, P. (2003). De undertryktes pedagogikk. Oslo: Bokklubbens kulturbibliotek (182 sider)

Haug, P. og Backmann, K. (2007). Mangfold, individ og fellesskap. I: Møller, J. og Sundli, L. (red.). Læringsplakaten. Skolens samfunnskontrakt (s. 63 – 85). Krsitiansand: Høyskoleforlaget (12 sider)*

Hayes, D. et al. (2006). Teachers and schooling making a difference: productive pedagogies, assessment and performance. Crows Nest: Allen & Unwin (211 sider).

Hjörne, E. & Säljö, R. (2008). Att platsa i en skola för alla. Elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan. Stockholm: Norstedts (Kapittel 2, s. 26 – 55) (30 sider) *

Korsvold, T. (2011). Barndom – barnehage – inkludering. I: Korsvold, T. (red.) Barndom - barnehage – inkludering (s. 9 – 31). Bergen: Fagbokforlaget (22 sider)*

Kristeva, J. (2010). Frihet, likhet, brorskap og ... sårbarhet. I: Kristeva, J. (2010). Annerledeshet – sårbarhetens politikk (s. 34–59). Oslo: Gyldendal (25 sider)*

Lundeberg, I. R. (2005). Rettsliggjøringens makt. Noen empiriske og normative forutsetninger, Nytt Norsk Tidsskrift, 1, 2005, 30-44 (14 sider)*

Pihl. J. (2010) Etnisk mangfold i skolen. Det sakkyndige blikket. Oslo: Universitetsforlaget (230 sider)

Prieur, A. (2002). Frihet til å forme seg selv? En diskusjon av konstruktivistiske perspektiver på identitet, etnisitet og kjønn. Kontur, 6, 2002, 5-12 (7 sider) *

Sandvik, N. (2012) Re-thinking the idea/ideal of pedagogical control: assemblages of de/stabilization. Contemporary Issues in Early Education (13) 2, (15 sider)*

Slee, R. (2009). The Inclusion Paradox. The Cultural Politics of Difference. In: Apple, M. W., Au, W. & Gandin, L. A. (eds.). The Routledge International Handbook of Critical Education (Pp. 177 – 189). New York & London: Routledge (12 sider) *

Solli, K.A. (2010). Inkludering og spesialpedagogikk – motsetninger eller to sider av samme sak? Praksisrettet FOU, nr. 1/2010, 27- 45 (18 sider)*

Taguchi, H. L. (2010) Rethinking pedagogical practices in early childhood education. A multidimensional approach to learning and inclusion. In: Yelland, N. (ed.).
Contemporary Perspectives on Early Childhood Education (s. 14 – 32). Maidenhead: Open University Press (18 sider)*

Thuen, H. (2008). Om barnet. Oppdragelse, opplæring og omsorg gjennom historien. Oslo: Abstrakt forlag (Del V, 55 sider)

Til sammen 1008 sider

Det utarbeides tematiske leselister til hver samling der det oppgis hvilke deler av pensumlitteraturen som best belyser temaet for samlingen. I tillegg angis noe tilleggslitteratur som kan bidra til å utdype de emnene studentene arbeider med.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:05