LUMAT10411 Geometri, statistikk og sannsynlighetsregning (5-10) (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatoriak i valgfaget Matematikk for grunnskolelærerutdanning (5-10) (60 studiepoeng) i Allmennlærerutdanningen.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
For å ta emnet kreves det bestått i emnene LUMAT10111 Tall, algebra og funksjonslære (15 studiepoeng) og LUMAT10211 Geometri, måling, statistikk og sannsynlighetsregning (15 studiepoeng), Matematikk 1 (30 studiepoeng) eller tilsvarende.
Undervisningssemester
Allmennlærerutdanningen 6. eller 8. semester (vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAPER
Studenten
- har undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer, og erfaring med matematiske teoribygninger innen geometri, kombinatorikk og sannsynlighetsregning
- har kjennskap til kvantitative og kvalitative metoder som er relevante i matematikkdidaktisk forskning
- har kunnskap om den matematiske oppdagelsesprosess: eksperimentering, hypotesedannelse, begrunnelse og falsifisering, generalisering, og om hvordan legge til rette slik at elever kan ta del i denne
- har kunnskap om matematikkdidaktisk forskning med relevans for utvikling av undervisningskunnskap i matematikk og elevers læring på barne- og ungdomstrinnet
FERDIGHETER
Studenten
- kan bruke kvantitative og kvalitative forskningsmetoder til å gjennomføre matematikkdidaktiske undersøkelser
- kan bidra i lokalt læreplanarbeid
- kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori, herunder valg, vurdering og utforming av oppgaver og aktiviteter
- kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og / eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5 - 10
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- kan initiere og lede lokalt utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
- kan delta og bidra i FoU-prosjekter og andre samarbeidsprosjekter med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
Innhold
Innholdet bygger på kompetansemålene i hovedemnene Geometri, Måling, Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk fra Kunnskapsløftet og på Nasjonale retningslinjer for fag GLU 5-10. Der kan følgende lærestoff inngå:
Geometri:
Konstruksjoner, både med passer og linjal, og ved hjelp av digitale verktøy, herunder litt om umulige konstruksjoner.
Romfigurer og Eulers polyedersetning.
Areal og volumberegninger.
Enkel vektorregning
Linjer og plan i rommet.
Trigonometri med sinussetningen og cosinussetningen
Enkle bevis; for eksempel i trigonometri
Statistikk, sannsynlighet og kombinatorikk:
Elementær kombinatorikk.
Sannsynlighetsmodeller, utfall, mengdelære.
Regneregler for sannsynlighet, inkludert betinget sannsynlighet, Bayes-setning og lov om total sannsynlighet.
Noen grunnleggende diskrete(binomiske og hypergeometriske) og kontinuerlige(normalfordelingen) fordelingsfunksjoner.
Egenskaper ved fordelinger (forventning og varians).
Enkel hypotesetesting.
Konfidensintervaller og signifikans til statistiske parametere.
Sammenlikning av to utvalg.
De faglige temaene skal knyttes opp til didaktikk og relateres til arbeidet på trinnene 5 - 10. Geogebra skal benyttes innen geometri. Studentene skal erfare ulike arbeidsmåter i studiet.
Didaktiske temaer:
Problemløsning.
Kjennskap til nyere matematikkdidaktisk forskning
Varierte arbeidsmåter.
Læreplanarbeid
I et av temaene ovenfor skal studentene fordype seg. Temaet er valgfritt og skal presenteres for resten av studentgruppa.
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal arbeide i basisgrupper, andre grupperinger og individuelt.
De skal møte varierte arbeidsformer i studiet: forelesninger, oppgaveregning med ulike typer oppgaver, arbeid med konkreter og utforskende arbeidsmåter. IKT skal inngå som en sentral del av matematikkstudiet og brukes som et redskap for læring, veiledning, samarbeid og dokumentasjon.
Praksis
Studentene i grunnskolelærerutdanningen og allmennlærerutdanningen følger Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Studentene skal gjennomføre en fordypningsoppgave som presenteres for resten av studentene.
- Studentene må forberede seg til, og delta på minimum 5 av 7 studentrettinger med både matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
6 timers individuell skriftlig eksamen der kandidatene prøves i både matematikkfaglige og matematikkdidaktiske oppgaver.
Tillatt hjelpemiddel: Kalkulator
Det gis bokstavkarakter fra A - F, der A er beste beståttkarakter, E dårligste beståttkarakter og F er ikke bestått.
Ekstern sensur.
Evaluering av emnet
Emnet studentevalueres i løpet av semesteret.
Litteratur
Litteraturliste foreligger innen 1. desember 2011.