LFPUBPP09 Pedagogisk prosjektarbeid (Vår 2012–Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB), videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

2. og 3. semester (vår og høst).

Innhold

Innhold og oppbygging vil være knyttet til kommunikasjon, tekst, språk og prosjektarbeid. Noe som innebærer at tema for prosjektene og tema for undervisningen vil være knyttet til disse områdene:

Kommunikasjon
- Ulike perspektiver på kommunikasjon, medvirkning, demokrati og meningsskaping.

Tekst
- Ulike perspektiver på skriftspråk, skriftspråkstimulering, ulike tekster i barnehagekonteksten og dekonstruksjon

Språk 
Ulike perspektiver på verbal språk, kroppsspråk, å vokse opp med flere språk, samtalen og språkstimulering.

Prosjektarbeid
- Prosjektarbeid for barn/voksne som verktøy for kooperativ læring og utvikling.

Undervisnings- og læringsformer

Se generell del av studieplan. Studenten skal selv være med å vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i nettverksgruppene og ved studiesamlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal initiere og lede et pedagogisk prosjektarbeid i egen barnehage.
  2. Studenten skal levere skriftlig prosjektskisse knyttet til prosjektarbeidet etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maksimum 3 sider Times new roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand)

Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.


Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Evaluering av emnet

Evaluering gjøres kontinuerlig og ved avslutting av studiet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 12.12.2011. Med forbehold om endringer.

Bae (2009) Rom for medvirkning. om kvaliteter i samspillet mellom førskolelærer og barn (Barn nr 1/2009)(19 s)(K)

Becher Andreassen (2006) Flerstemmig mangfold.  Fagbokforlaget. Kap 7(K)

Bøe, Marit. (2006) Førskolelæreren – en postmoderne agent.  Jansen et al. (2006) Førskolelæreren Pedagogisk forum.(K)

Børhaug m.flere (2010) Styring, organisering og ledelse i barnehagen. Fagbokforlaget .Kap 3 (K)

Sandvik&Spurkeland (2009) Lær meg norsk før skolestart (kap  3) Cappelen Akademiske forlag (K)

Dysthe, m.fl. (2000): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Abstrakt forlag  (Kap 5) (K)

Kolle, T. (2008): Barnehagen som kostnadseffektiv brukervennlig servicebedrift - et kritisk perspektiv. Barnehagefolk nr. 2. 2008.(K)

Liseth, M. S., Myrstad, A. og Sverdrup, T. ( 2011) Møter i bevegelse – å improvisere med de yngste barna. Bergen: Fagbokforlaget. (s 143-158)

Odegard, Nina (2010) Gjenbruk som pedagogisk idè – når alt henger sammen med alt. Høgskolen i Vestfold. Masteroppgave i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap.

http://brage.bibsys.no/hive/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_19062/1/Odegard-2010-Masteroppgave.pdf

Otterstad, A. M. og Rhedding-Jones, J. (2011) Barnehage- pedagogiske diskurser. Oslo: Universitesforlaget.  (s.  87-129)

Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter – fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 2)(K)

Pettersen,K.S.&Simonsen, E. (2010) Anerkjennelse og profesjon. Cappelen Akademiske.

Solli m.fl (2009) Den skrivende førskolelærer . Kap ,6 . Bergen. Fagbokforlaget (K)

Øksnes, M. (2010) Lekens flertydighet – om barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Akademisk forlag. ( kap. 3, 9, …)

150 sider valgfritt pensum

I tillegg kommer:
Lov om barnehager

http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Rammeplan_2011/KD_bokmal_Rammeplan_2011_web.pdf

 
Gjervan M. (2006) Temahefte om språklig og kulturelt mangfold, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290160-temahefte_om_spraklig_og_kulturelt_mangfold.pdf

Sandvik N. (2006) Temahefte om de minste barna barnehagen, Kunnskapsdepartementet, Oslo http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/287768-temahefte_om_de_minste_barna_i_barnehagen1.pdf

St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868

Østrem, S. (red.)(2009) Alle teller mer. En evaluering av hvordan rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver blir innført, brukt og erfart. Delprosjekt 5 oppsummeringer. http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/rapporter_planer/rapporter/2009/evaluering-av-rammeplan-for-barnehagens-.html?id=550637

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:47:01