LFHPTP309 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1; Barn og barndom i barnehage og skole (15 studiepoeng) og gjennomført emnet Pedagogikk. Del 2: Småbarnspedagogikk (10 studiepoeng).

Undervisningssemester

Det gis undervisning i emnet i vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

Ledelse

  • Planlegging, pedagogisk dokumentasjon og vurdering
  • Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
  • Livslang læring og ledelse i organisasjoner
  • Profesjonskunnskap
  • Veiledning (knyttet til eget skrivearbeid)
  • Aksjonslæring

Inkludering og tilpasset opplæring

  • Samarbeid med offentlige instanser
  • Barnevern

Flerkulturell pedagogikk

  • Foreldresamarbeid
  • Språk, kultur og identitet
  • Mangfold

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy i dette emnet.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

Studenten må gjennomføre praksis og barnehageutvekslingsprosjekt som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen, heltid. Emnet knyttes til praksisperioden og barnehageutvekslingsprosjektet (GU) i vårsemesteret, 3. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette. Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. I høstsemesteret: Delta på en 2-dagers Bacheloroppgavesamling ved studiestart og 2- dagssamlinger senere i semesteret (se dato for  samlingene i årsplanen for FU)
  2. Deltakelse i forberedelser til praksis
  3. Godkjent barnehagepraksis. Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
  4. Deltakelse på temaseminaret, pedagogikk emne 3: Flerkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk
  5. Godkjenning av prosjektfremlegg, i gruppe, knyttet til pedagogikk emne 3 flerkulturell pedagogikk og spesialpedagogikk.
  6. Deltakelse på seminar i temaet ledelse på høsten og levere en skisse på bacheloroppgaven med disposisjon, tema, teori og metode, samt gjennomføre en veieledning med medstudent og en med veileder i høstsemesteret.

Eksamen

Individuell bacheloroppgave knyttet til tema ledelse og profesjon. Omfang: 15-20 A4-sider. Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele vårsemesteret. Informasjon om bacheloroppgaven - se eget skriv ved studiestart (vårsemesteret).

Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.

Litteratur

 

Litteraturlista er sist oppdatert. 29.06.2010
(med forbehold om endringer frem til 1.12.2011)

1. Rammeplan og temahefter fra Kunnskapsdepartementet

  • Temaheftet om likestilling
  • Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
  • Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen
  • Alle teller mer

2. Bøker og artikler

A. Ledelse:

Bleken Unni (2005) Førskolelærer og leder- en kompleks og viktig oppgave Pedagogisk Forum. Kap. 4 og 5

Meyer Elisabeth Støre (2005) Pedagogisk lederskap i barnehagen Universitetsforlaget. Kap. 4 og 5

Skogen Eva, Haugen, Richard, Lundestad Magritt, Slåtten Vaagan Mette (2005) Å være leder i barnehagen Fagbokforlaget

Tholin Kristin Rydjord (2008) Yrkesetikk for førskolelærere Fagbokforlaget Kap. 4,5 og 6

Bøe Marit (2009) Ledelsesutfordringer i barnehagen - med eksempler fra studenters arbeid med pedagogisk dokumentasjon Norsk Pedagogisk Tidsskrift Universitetsforlaget (13 s.)

Bae Berit(2009) Samspill mellom barn og voksne ved måltidet Muligheter for medlæring? 

Åberg Ann og Lenz Taguchi Hillevi (2006) Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid Universitetsforlaget del 3

Rossholt Nina (2005) Det handler om mer enn rosa og lyseblått i Arneberg, Juell og Mørk (red.) Samtalen i barnehagen N.W. Damm & Sønn AS

Malmo, Birgit og Stemshaug Marit (2002) Samhandling veien til kompetanse - veien til kompetanse Perspektiver på foreldresamarbeid i barnehage og skole kap. 3, 4 og 6 N.W. Damm & Søn

Jensen Ruth, Kranmo Astrid (2010) Å utforske praksis Cappelen Akademisk Forlag Kap.7

Aksjonsforskning og aksjonslæring/dokumentasjon/bacheloroppgaven:

Tiller Tom (2002) Aksjonslæring Forskende partnerskap i skolen HøgskoleForlaget

Tobiassen Roald Å lære lærere å lære - kompetanseutvikling gjennom en narrativ orientert aksjonslæring i Bjørnsrud, H. Monsen, L. og Overland, B. (red.) 2007 Utdanning for utvikling i skolen. Gyldendal Akademisk.

Kolle, Tonje Ulla, Bente Larsen, Ann - Sofi (2010) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser Fagbokforlaget

Fennefoss Anne Tove og Jansen Kristen E. (2004) Praksisfortellinger På vei til innsikt og forståelse. Fagbokforlaget

Solli A. (red.) (2009) Den skrivende førskolelærer - om profesjonalitet og praksis Fagbokforlaget

Dalland Olav (2007) Metode og oppgaveskriving for studenter Gyldendal akademiske

Thuren Torstein (2009) Vitenskapsteori for nybegynnere Gyldendal

 

B. Veiledning og løft:

Børresen, Marit B. (2005) Veiledning i barnehage og skole - vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforlag

Baltzersen Rolf. K. (2008) Å samtale om samtalen Fagbokforlaget kap. 2,3 og 4.

Langslet Gro J. (2002) Løft for ledere Løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer Gyldendal Akademisk (Kap. 2)

 

C. Inkludering og tilpasset opplæring:

Brynhildsen, A. og Johansen E.M (4/97) Lek og læring i barnehagen. Spesialpedagogikk nr. 5

Brynhildsen, A. og Johansen E.M (5/97) Vygotsky i barnehagen - noen pedagogiske konsekvenser. Spesialpedagogikk nr. 5

Dalen, M. (2010) Barnas barnehage 1 - målsettinger, føringer og rammer for barnehagen.

Kvello Ø. (red.) Gyldendal Akademiske. Kap. 6

Helland, S. (2008) Spesialpedagogikk. Befring, E. og Tangen, R. (red.) Cappelen Akademiske forlag. Kap. 20

Palma, S. (2002) En barnehage for alle. Spesialpedagogikk for førskolelærerutdanningen. Universitetsforlaget. Kap. 4. og 5

Pedersen, Kristin (2010) Inkluderende miljø i barnehagen Fagbokforlaget

Sjøvik, P. (2007) En barnehage for alle: spesialpedagogikk i førskolelærerutdanningen, 2 ug. Universitesforlaget, Oslo

Claussen, C.J., Gamst, K., Langballe, Sabbakken, A. (2001) Det er noe med den ungen: fra bekymring til handling Sebu forlag Oslo Kap. 3  

Pedersen Kristin og Hysing Jenny (01) Når barn faller utenfor i leken Voksnes strategier for å fremme lekekompetanse Spesialpedagogikk nr.9

Johansen Wenche May og Brynhildsen Anne (97) Lek og læring i barnehagen Spesialpedagogikk nr. 4

 

D. Flerkulturell pedagogikk (3FUB)

Bleka, Andersen og Gjervan (2006) Se mangfold perspektiver på flerkulturelt arbeid i barnehagen. Cappelen Akademiske Forlag Kap. 6 og 7

Becher Andreassen, Aslaug (2008) Er kultur(forskjeller) noe å tenke på? Barnehagefolk nr. 4 s. 26-29

Hatlem Marianne og Frank Catharina (2009) Den åpne barnehagen et tilbud med egenverdi og en overgangsarena før den ordinære barnehagen Første Steg nr. 2

Kibsgaard Sonja og Husby Olaf (2009) Norsk som andrespråk i barnehage og småskole Universitetsforlaget Kap.  6 og 7

Nygård Dora Lise (2003) 'Å  skape mening - fellesopplevelser og språk'  I :Mørk, Olga red. 'Jeg kjenner han ikke på norsk, jeg' En artikkel samling med et flerkulturelt perspektiv. s. 69-75

Ropeid, Kirsten (2008) Språkforståelse i full bredde. Utdanning nr. 9

Stendal. Emilie (2008) De vil vinne familiens fortrolighet fra første stund Barnehagefolk nr. 3 s. 16-19

Aasen Joar (2005) Flerkulturell pedagogikk - en innføring Oplandske Bokforlag Kap. 1 

Vi og De en håndbok om kommunikasjon på tvers av kulturer Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (2008)


Kapitler og artikler i mindre format vil bli lagt ut for salg som kompendium i bokhandelen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:00