LFDPTP309 Pedagogikk. Del 3: Pedagogisk arbeid (Vår 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet inngår i den obligatoriske delen av førskolelærerutdanningen, deltid.
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Det forutsettes at studentene har gjennomført og bestått emnet Pedagogikk, del 1.
Undervisningssemester
I deltidsstudiet gis det undervisning i tilsvarende 5 studiepoeng av emnet i 2. studieår, og tilsvarende 15 studiepoeng av emnet i 3. studieår, høst- og vårsemesteret.
Innhold
Ledelse
- Planlegging, pedagogisk dokumentasjon og vurdering
- Mellommenneskelige forhold i personalgrupper
- Livslang læring og ledelse i organisasjoner
- Profesjonskunnskap
- Veiledning (knyttet til eget skrivearbeid)
- Aksjonslæring
Inkludering og tilpasset opplæring
- Samarbeid med offentlige instanser
- Barnevern
Flerkulturell pedagogikk
- Foreldresamarbeid
- Språk, kultur og identitet
- Mangfold
Skolepedagogikk
- Overgang barnehage - skole
- Skolens formål og verdigrunnlag
- Læring
- SFO
- Yrkesrollen
- Praksisforberedelse
Undervisnings- og læringsformer
Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer som selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy.
Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.
Praksis
Emnet er knyttet til 3 uker skolepraksis i høstsemesteret og 3+3 uker praksis i barnehage i vårsemesteret. De første tre ukene har studentene ordinær praksis i barnehage, mens de neste tre ukene skal studentene arbeide med et utviklingsarbeid i praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette. Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse i forberedelser til praksis; Med gjennomgang av Plan for praksis knyttet til barnehage og skole
- Godkjent småskolepraksis. Godkjennes av øvingslærer med skriftlig tilbakemelding.
- Godkjent tverrfaglig prosjekt knyttet til skolepraksis (gjennomføres i etterkant av skolepraksisen). Skolepraksis må være godkjent for å kunne delta i skoleprosjektet.
- Godkjent barnehagepraksis. Godkjennes av øvingslærer med evalueringsskjema.
- Deltakelse på seminarer i temaet ledelse, se semesterplan (flerkulturelt arbeid i barnehage og spesialpedagogikk ped.emne 3 - gjennomføres i 2. trinn, defu2)
- Godkjent muntlig individuelt fremlegg knyttet til tema ledelse og bacheloroppgaven (fremkommer av semesterplanen).
Eksamen
Bacheloroppgave
Individuell bacheloroppgave knyttet til tema ledelse og profesjon. Omfang: 15-20 A4-sider. Studentene jobber med temaer i emnet og oppgaveskriving parallelt gjennom hele høst- og vårsemesteret. Informasjon om bacheloroppgaven - se eget skriv ved studiestart.
Bacheloroppgaven vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Faglærer har ansvar for løpende evaluering i emnet. Studentene har anledning til å delta i utformingen av spørsmålene, i gjennomgangen av resultatene og i vurderingen av hvilke tiltak som bør settes inn som et resultat av evalueringen.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.10. Det tas forbehold om endringer frem til 1.12.2011.
1. Rammeplan og temahefter fra Kunnskapsdepartementet
- Temaheftet om likestilling
- Temahefte om språklig og kulturelt mangfold
- Temahefte om barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen
- Alle teller mer
- Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole.
- Veileder fra Kunnskapsdepartementet
- Kunnskapsløftet i skolen Kunnskapsdepartementet
2. Bøker og artikler
A. Ledelse:
Bleken Unni (2005) Førskolelærer og leder- en kompleks og viktig oppgave Pedagogisk Forum. Kap. 4 og 5
Meyer Elisabeth Støre (2005) Pedagogisk lederskap i barnehagen Universitetsforlaget. Kap. 4 og 5
Skogen Eva, Haugen, Richard, Lundestad Magritt, Slåtten Vaagan Mette (2005) Å være leder i barnehagen Fagbokforlaget
Tholin Kristin Rydjord (2008) Yrkesetikk for førskolelærere Fagbokforlaget Kap. 4,5 og 6
Bøe Marit (2009) Ledelsesutfordringer i barnehagen – med eksempler fra studenters arbeid med pedagogisk dokumentasjon Norsk Pedagogisk Tidsskrift Universitetsforlaget (13 s.)
Bae Berit (2009) Samspill mellom barn og voksne ved måltidet Muligheter for medlæring?
Åberg Ann og Lenz Taguchi Hillevi (2006) Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid Universitetsforlaget del 3
Rossholt Nina (2005) Det handler om mer enn rosa og lyseblått i Arneberg, Juell og Mørk (red.) Samtalen i barnehagen N.W. Damm & Sønn AS
Malmo, Birgit og Stemshaug Marit (2002) Samhandling veien til kompetanse – veien til kompetanse Perspektiver på foreldresamarbeid i barnehage og skole kap. 3, 4 og 6 N.W. Damm & Søn
Aksjonsforskning og aksjonslæring/bachelor oppgaven:
Bøe, M., Thoresen, M. 2012: Å skape og studere endring,aksjonsforskning i barnehagen. Universitetsforlaget (120 sider)
Larsen, Rolf-Petter 1998: Teamutvikling, Teambygging og teamarbeid.Cappelen Akademisk Forlag (240 sider)
Tobiassen Roald Å lære lærere å lære – kompetanseutvikling gjennom en narrativ orientert aksjonslæring i Bjørnsrud, H. Monsen, L. og Overland, B. (red.) 2007 Utdanning for utvikling i skolen. Gyldendal Akademisk.
Kolle, Tonje Ulla, Bente Larsen, Ann - Sofi (2010) Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjoner til bevegelige praksiser Fagbokforlaget
Fennefoss Anne Tove og Jansen Kristen E. (2004) Praksisfortellinger På vei til innsikt og forståelse. Fagbokforlaget
Solli A. (red.) (2009) Den skrivende førskolelærer – om profesjonalitet og praksis Fagbokforlaget
Dalland Olav (2007) Metode og oppgaveskriving for studenter Gyldendal akademiske
Thuren Torstein (2009) Vitenskapsteori for nybegynnere Gyldendal
Jensen Ruth, Kranmo Astrid Lill (2010) Å utforske praksis Cappelen Akademisk (Kap. 7)
B. Veiledning og løft:
Børresen, Marit B. (2005) Veiledning i barnehage og skole – vekst eller frustrasjon? Oplandske bokforlag
Baltzersen Rolf. K. (2008) Å samtale om samtalen Fagbokforlaget (Kap. 2,3 og 4)
Langslet Gro J. (2002) Løft for ledere Løsningsfokusert tilnærming til typiske ledelsesutfordringer Gyldendal Akademisk (Kap. 2)
Skolepraksis
Helle Lars (2005) Småskolelæreren Universitetsforlaget
Kapitler og artikler i mindre format vil bli lagt ut for salg som kompendium i bokhandelen
Med forbehold om mulige endringer