LFAPTP309 Pedagogikk 3 (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden/Bakkenteigen.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i bachelorstudiet i førskolelærerutdanning, arbeidsplassbasert (AbF).

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Innhold

Emnet pedagogikk har 45 studiepoeng i studiet. 5. semester har 10 studiepoeng. Noen av temaene vil komme igjen senere.

Undervisningen vil fokusere på følgende tema:

- samspill, omsorg, lek og læring i barnehagen
- barnehage som arena for danning
- barnehagedidaktikk, årsplanlegging og kritisk refleksjon
- samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
- barnehagen og skolens styringsdokumenter

Undervisnings- og læringsformer

Det vil også bli gitt veiledning elektronisk.

Studiet blir organisert med tre samlinger vår 2012. I tillegg vil det være to samlinger i studentgruppe med lærer og ca. 5 samlinger uten lærer. Studiet er basert på samlinger med undervisning, samlinger i barnehage med veiledning, selvstudium og gruppestudier.

Det vil ikke bli gitt undervisning i hele pensum. Den enkelte student har selv ansvar for å komme gjennom pensumlitteraturen. Det vil bli gitt leseanbefalinger før samlinger. Mellom samlinger arbeider studentene på egen arbeidsplass med oppgaver knyttet til ulike tema. gis det oppgaver hvor studenter skal gjennomføre oppgaver /drive undersøkelsesarbeid knyttet til temaer i studieplanen.

Praksis

2 uker veiledet praksis i partner barnehagene og 1 uke praksis i grunnskolen. Se egen plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

1. delta på oppgave- og undervisningsseminarersamlinger i semesteret
2. levere to skriftlige mapper
3. gjennom muntlige framlegg presentere eget pedagogisk arbeid for andre og dele erfaringer

Godkjenning av arbeidskrav nr. 1 krever 80 % tilstedværelse.

Arbeidskrav nr 2 samles i en arbeidsmappe. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen over 6 timer våren 2012, basert på læringsmål og tema for 5. semester.
Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver samt Lov om barnehage.

Det benyttes karakterregel A - F.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15.12.2011.

Det skal totalt være ca 680 sider pensumlitteratur i pedagogikk 6. semester.

Broström, S. og Hansen, M (2004): Didaktikk og dannelse. København, Damm (45 sider)

Foss E. (2003) Artikkel: Med omsorgsansvar og makt som utfordring i barnehagen. Barnehagefolk 2/2003 (4 sider)

Gjems, L. og Løkken, G. (2011). Barns læring om språk og gjennom språk. Samtaler i barnehagen. Oslo: Cappelen Akademisk. Kap. 6. (25 sider)

Grindheim, L.T. (2011) Barnefellesskap som demokratisk danningsarena Vol.4, nr. 2 Nordisk Barnehageforskning s. 91-102 (11 sider)

Gunnestad, A.(2007) Didaktikk for førskolelærere: En innføring. Oslo: Universitetsforlaget. Kap, 4, 5, 6 og 7 (105 sider)

H.D. Hogsnes (red), M-L. Angell og S. Nordtømme. Barnehagens læringsliv. Bergen: Fagbokforlaget. Kap1,2,36 (124 sider)

Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet - men hva åpner det for? I Barnehagefolk nr.1 2011 Pedagogisk forum (5 sider)

Løkken, E. Og Søbstad, F.(2011) Danning. I Glaser, V. et.al.(red.) Barnehagens grunnsteiner; formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (s.83-92) (9 sider)

Palludan, C. (2009) En tidlig barndom med perspektiver. Nordisk Barnehageforskning, vol. 2, nr. 1, 2009. (11 sider)

Rhedding-Jones, J. (2007). Kritiske perspektiver på barnehagens rammeplan (curriculum) og nasjonale styringsdokumenter. I Moser, T. Og Röthle, M. (red) Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk? Oslo: Universitetsforlaget (s.102-116) (14 sider)

Sandseter, E.B.H.(2010) "Når det kile i magen, må æ bare flir og hyl!": betydningen av barns risikofylte lek. I Kvello, Ø. (red.) Barnas Barnehage 2: Barn i utvikling. Oslo: Gyldendal Akademiske (s. 178-194) (16 sider)

Tholin, K. T. (2011) Omsorg som usynliggjøres og trenger en tydeligere posisjon. I Glaser, V. et.al.(red.) Barnehagens grunnsteiner; formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (s. 59-70) (11 sider)

Ulla, B (2011) Omsorgens omfattende områder - kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. I A.M. Otterstad og J. Rhedding-Jones (red). Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo: Universitetsforlaget. s.70-83 (13 sider)

Øksnes, M. (2011) Lekens flertydighet; om barns lek i en institusjonalisert barndom. Oslo: Cappelen Damm Kapittel 1,2,3 og 6, 7, 8, 9. (160 sider)

Totalt 554 av 680 (selvvalgt 126 sider)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:00