LFAMAT09 Matematikk (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden/Bakkenteigen
Emneansvarlig:
Birger Tollefsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet inngår i den obligatoriske delen av Arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning.

Undervisningssemester

6. semester (vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Etter endt studium skal studentene

  • ha kunnskap om barns logiske evne og barn som utforskere og problemløsere
  • ha kunnskap om hva språket har å si for utviklingen av matematikk hos små barn
  • ha innsikt i teorier om barns læring av matematikk, og hvordan matematikk kan bli sett på som et eget språk, som må bygges opp
  • ha kjennskap til de matematiske emnene tall, regning med tall, geometri og forståelse av begreper, symboler og relasjoner knyttet til disse emnene
  • ha kunnskap om matematikkens plass i Rammeplan for barnehagen og skolens læreplan(LK06) og hvordan førskolelærere kan være med på å gjøre overgangen til skolen best mulig

Ferdigheter og Generell kompetanse
Etter endt studium skal studentene

  • kunne bruke matematikk som er aktuell ut fra rammeplanen for barnehagen på varierte måter i aktivitet med barn, både i hverdagssituasjoner og i formelle situasjoner, temaarbeid og prosjekter
  • kunne dokumentere og vurdere barns matematiske kompetanse og læringsprosessene som fører frem til økt kompetanse
  • kunne observere og bruke matematikken i barns lek, og tilrettelegge for gode lekemiljø for matematikk
  • være i stand til å knytte eksempler fra barns erfaringsverden til det tverrfaglige arbeidet med matematikk og de andre fagområdene i barnehagen
  • kunne samtale med foreldre/foresatte og personalet i barnehagen om barns matematiske utvikling
  • kunne vurdere og bruke relevant materiell som leketøy, bøker, spill, IKT-verktøy og andre tekniske hjelpemidler i arbeid med faget

Innhold

Følgende faglige tema skal vektlegges:
-tall og tallforståelse
-tallsystemer og begynnende regning
-romforståelse
-2D- og 3D-former, symmetri og mønster
-måling

Følgende didaktiske tema skal vektlegges:
-tilrettelegging og bruk av barnehagens fysiske miljø
-bruk av materiell som leketøy, kontruksjonsmateriell, bøker, spill, IKT-verktøy
-barn som problemløsere og pedagogrollen i problemløsningsaktivitet
-lek- og læringsteori som er aktuell for matematikkfaget
-begrepslæring og språkets betydning for læring av matematikk
-skolens begynneropplæring i matematikk og hvordan ivareta sammenhengen barnehage-skole

Undervisnings- og læringsformer

Studiet baseres på samlinger på høgskolene og studentsamlinger med og uten faglærer i barnehagene, i tillegg til praksis i barnehage og grunnskole.

Undervisningen på høgskolene vil skifte mellom forelesning, diskusjoner, verkstedsaktiviteter, arbeid med øvingsoppgaver og mulig også arbeid med barn på besøk på høgskolen.

Alle læringsutbyttebeskrivelser vil ikke være mulig for studenten å nå ved å bare delta i obligatorikk/arbeidskrav (se punkt om obligatorikk/arbeidskrav). En del litteratur må tilegnes i selvstudium.

Faglærere vil være tilgjengelig på mail for veiledning og spørsmål i de periodene som studentene ikke er fysisk tilstede på studiestedene.

Praksis

Til veiledet barnehagepraksis utvikles praksisoppgave i samarbeid med pedagogikkfaget. Studentene har også grunnskolepraksis en uke.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det vil bli gitt oppgaver både til studentsamlinger, studentsamling med lærer, praksisuker og i forbindelse med undervisning på campus. Classfronter brukes som innleveringssted.

Studentsamlinger: refleksjonsoppgaver og øvingsoppgaver vil bli gitt og forventes gjort i samarbeid på studentsamlingene. Øvingsoppgavene rettes av medstudent.

Studentsamling med lærer: 2 dager vil gruppene ha besøk av faglærer. Gruppene får i oppgave på forhånd å planlegge et didaktisk opplegg som gjennomføres med barn med faglærer tilstede. Resten av besøket brukes til veiledning og samtale rundt det didaktiske opplegget. Veiledning kan også gis på andre oppgaver som studentene jobber med. Faglærer kan også gjennomføre faglig aktivitet sammen med barna og/eller studentene. Planer for det didaktiske opplegget og notater fra veiledning skal innleveres i CF.

Veiledet praksis: En praksisoppgave utvikles i samarbeid med pedagogikkfaget.

Undervisning på campus: To skriftlige oppgaver vil bli gitt i forbindelse med undervisning på campus, der den ene er en videreutvikling av praksisoppgaven. Veiledning gis fra faglærer. I tillegg vil det gjennomføres ulike aktiviteter i undervisningen der studentene må ta vare på logger og notater fra aktivitetene.

Obligatorisk tilstedeværelse
All undervisning på campus og samlinger med faglærer har krav til tilstedeværelse, dvs minst 80 % tilstedeværelse.

Alle skriftlige arbeidskrav, utvalgte øvinger og notater må være godkjent som innlevert innen fastsatt frist for å kunne fremstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent arbeid får studenten en sjanse til for å innlevere og få godkjent.

Eksamen

Muntlig eksamen ca. 25 min
Før eksaminasjonen får studentene forberedelsestid på en oppgave som skal presenteres de første 10 min av eksaminasjonen. Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Notater fra forberedelse kan medbringes. 
Det benyttes karakteregel A - F. 

Den resterende tiden vil brukes til utspørring om fagets pensum med vekt på semesterets arbeidskrav.

Intern sensor fra Høgskolen i Vestfold/Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Underveisevaluering gjøres av fagrepresentanter som velges til et fagutvalg. Fagutvalget kan be om jevnlige møter med faglærerne.

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15. desember 2011.

Basislitteratur:

Solem, I. H., & Reikerås, E. K. L. (2008). Det matematiske barnet. Caspar forlag

Fosse, T. og Høines, M.J.(red)(2012) Rom for matematikk - i barnehagen, Caspar forlag,

Kompendium med utvalgte artikler (til salgs januar 2012)

KD(2006) Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver

KD(2006) LK06 Kunnskapsløftet, matematikkdelen


Supplerende litteratur (andre forslag til litteratur kan fås ved å spørre faglærerne):

Carlsen, Wathne og Blomgren (2011). Matematikk for førskolelærere. Høyskoleforlaget

Høines, M.J.(1998) De små teller også. Matematikken i førskolepedagogikken. Caspar forlag

Doverborg, E. & Samuelsson, I. P. (2001) Små barn i matematikkens verden. Pedagogiskforum.

Reikerås, E. (2008) Temahefte om antall, rom og form i barnehagen

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:48:00