LBRLE10211 RLE 102 (1-7) (Vår 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i valgfaget RLE 1 i grunnskolelærerutdanningen 1-7 (studiepoeng).
Undervisningssemester
Emnet går over ett semester, vårsemesteret.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kristendommens historie og trosinnhold
- har kunnskap om sentrale religionshistoriske idéer
- har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
- har kunnskap om å filosofere med barn
- har kunnskap om uttrykksformer i religionene
- har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i faget på barnetrinnet
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
- kan bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høgtider, fortellinger og estetiske uttrykk
- kan bruke barns tanker og forestillinger i filosofiske diskusjoner
- kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Emnet består av følgende hovedtemaer:
- Etikk og filosofi.
- Trinnspesifikk fordyping i utvalgte temaer.
- Uttrykksformer i religionene
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.
Praksis
3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng) og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet følgende arbeidskrav til emnet:
- Deltakelse i undervisningen knyttet til momentet' uttrykksformer i religionene' er obligatorisk.
- Studenten skal skrive en fagdidaktisk oppgave i gruppe.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen av en halv times varighet.
Det gis bokstavkarakterer fra A - F.
Én intern og én ekstern sensor. på eksamen.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret.
Litteratur
Litteraturliste er oppdatert 24. august 2011.
Etikk og filosofi
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010) Visjon og valg. Ss. 13-18, 99-110, 149-158, 173-244. (100 s.)
Uttrykksformer i religionene
*Bech, B.: Kristendommen i bilder. (13 s.)
Danielsen, R.: (2004) Kulturbærende fortellinger. Kap. 1. og 4.-5. (90 s.)
Winje. G.: (2001) Guddommelig skjønnhet, Kap. 2- 6, 9 (227 s.)
Trinnspesifikk fordyping
*Bjørneboe, J.: (1976) Det gamle testamente og det enkelte barn. I Under en mykere himmel. Brev og bud fra en Steinerskole. (6. s.)
Enger, Trond: Da Gud hadde makten, HiØ (http://www.fag.hiof.no/~te/DA GUD HADDE MAKTEN utv-red 2010-2011viii.doc)) (70 s.)
*Grimmitt, Michael, Julie Grove, John Hull, Louise Spencer (1991). Ganesha, ss. 30-43.
I: A Gift to the Child. Religious Education in the primary School Teachers’sourcebook. (14 s.)
Jacobsen, K. A.: (2005/2011) Verdensreligioner i Norge. Ss. 221-275. (55 s.)
Johnson, L. T.: (2010) The New Testament. (146 s.)
*Schjelderup, A. og Olsholt, Ø.:(1999) "Den filosofiske samtalen", i: Schjelderup, A., Olsholt, Ø. og Børresen, B.: Filosofi i skolen, s. 61-76 (15 s.)
Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions- og livssynsdidaktikk. Ss. 11-64, 93-182. (144 s.)
Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen – en historisk innføring. Ss. 60-287. (228)
*Winje, Geir. 2010. Barn og Religion, kap. 3 ss. 20-23, Høytidsmarkering som arbeidsmåte, kap. 4 ss. 24-34. I: Høytidsmarkering i barnehagen. Høyskoleforlaget: Kristiansand.