LBRLE10211 RLE 102 (1-7) (Vår 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i valgfaget RLE 1 i grunnskolelærerutdanningen 1-7 (studiepoeng).

Undervisningssemester

Emnet går over ett semester, vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten

  • har kunnskap om kristendommens historie og trosinnhold
  • har kunnskap om sentrale religionshistoriske idéer 
  • har kunnskap om etiske teorier og bruken av disse i forhold til noen aktuelle problemstillinger
  • har kunnskap om å filosofere med barn
  • har kunnskap om uttrykksformer i religionene
  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i faget på barnetrinnet

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere RLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte med vekt på danningsperspektiv og de flerkulturelle utfordringene
  • kan bruke sentrale arbeidsmåter i RLE med vekt på arbeidet med høgtider, fortellinger og estetiske uttrykk
  • kan bruke barns tanker og forestillinger i filosofiske diskusjoner
  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte

Generell kompetanse
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn 

Innhold

Emnet består av følgende hovedtemaer:

  • Etikk og filosofi.
  • Trinnspesifikk fordyping i utvalgte temaer.
  • Uttrykksformer i religionene

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.

Praksis

3 uker praksis i semesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng) og Plan for praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er knyttet følgende arbeidskrav til emnet:

  1. Deltakelse i undervisningen knyttet til momentet' uttrykksformer i religionene' er obligatorisk.
  2. Studenten skal skrive en fagdidaktisk oppgave i gruppe.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

 

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen av en halv times varighet.
Det gis bokstavkarakterer fra A - F.

Én intern og én ekstern sensor.  på eksamen.

Evaluering av emnet

Studentevaluering av emnet i løpet av semesteret.

Litteratur

Litteraturliste er oppdatert 24. august 2011.

Etikk og filosofi
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010) Visjon og valg.  Ss. 13-18, 99-110, 149-158, 173-244. (100 s.)

 

Uttrykksformer i religionene
*Bech, B.: Kristendommen i bilder. (13 s.) 

Danielsen, R.:  (2004) Kulturbærende fortellinger. Kap. 1. og 4.-5. (90 s.) 

 Winje. G.: (2001) Guddommelig skjønnhet, Kap. 2- 6,  9 (227 s.) 

Trinnspesifikk fordyping
*Bjørneboe, J.: (1976) Det gamle testamente og det enkelte barn. I Under en mykere himmel. Brev og bud fra en Steinerskole. (6. s.)

Enger, Trond: Da Gud hadde makten, HiØ (http://www.fag.hiof.no/~te/DA GUD HADDE MAKTEN utv-red 2010-2011viii.doc)) (70 s.)

*Grimmitt, Michael, Julie Grove, John Hull, Louise Spencer (1991). Ganesha, ss. 30-43.
I: A Gift to the Child. Religious Education in the primary School Teachers’sourcebook. (14 s.) 

Jacobsen, K. A.: (2005/2011) Verdensreligioner i Norge. Ss. 221-275. (55 s.) 

Johnson, L. T.: (2010) The New Testament. (146 s.) 

 

*Schjelderup, A. og Olsholt, Ø.:(1999) "Den filosofiske samtalen", i: Schjelderup, A., Olsholt, Ø. og Børresen, B.: Filosofi i skolen, s. 61-76 (15 s.) 

Sødal, H. K. (red) : (2009) Religions- og livssynsdidaktikk. Ss. 11-64, 93-182.  (144 s.)

Rasmussen, T. og E. Thomassen: Kristendommen – en historisk innføring. Ss. 60-287. (228)

*Winje, Geir. 2010. Barn og Religion, kap. 3 ss. 20-23, Høytidsmarkering som arbeidsmåte, kap. 4 ss. 24-34. I: Høytidsmarkering i barnehagen. Høyskoleforlaget: Kristiansand.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:59