LURLE20111 Etikk, livssyn og hellige skrifter (5-10) (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Ruth Danielsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnet forutsetter gjennomført LURLE10111 Introduksjon til religioner og livssyn (15 studiepoeng) og LURLE10211 Trinnspesifikk foryping i utvalgte temaer (15 studiepoeng) eller tilsvarende. Studenter som ikke har bestått emne 101 og/eller 102 må bestå disse i løpet av 5. og 6. semester for å kunne gå videre i studieprogrammet.
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 5. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om hellige tekster med viktige fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer
- har kunnskap om sekulære livstolkinger med vekt på ideologier
- har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken
- har kunnskap om grunnskolefaget si historie med særlig vekt på tida etter 1997 og ulike løsninger på religions- og filosofiundervisninga i andre land
- har kunnskap om et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer
FERDIGHETER
Studenten
- kan tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
- kan utøve kildekritikk
- kan bruke et utvalg av varierte arbeidsmåter
- kan reflektere over egen utvikling i yrkesutøvingen som RLE-lærer
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse
- kan gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
- kan se ungdomskultur og samfunn elles i sammenheng med religioner og livssyn
Innhold
Etikk, livssyn og hellige skrifter består av to hovedtemaer:
- Filosofihistorie, etikk og sekulære livssyn,
- Hellige skrifter og religiøse symboler
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner.
Praksis
Studentene i grunnskolelærerutdanningen følger Plan for praksis. I lærerutdanningen spiller praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet to arbeidskrav til emnet:
- Studenten skal, i gruppe, skrive en oppgave knyttet til emneområdet 'filosofihistorie, etikk og sekulære livssyn.'
- Studenten skal, i gruppe, gjøre rede for en oppgave knyttet til emneområdet 'hellige tekster og religiøse symboler'.
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Skriftlig, individuell eksamen av 5 timers varighet.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern sensor og én ekstern sensor.
Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen, der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter, og F er 'ikke bestått'.
Evaluering av emnet
Emnet studentevalueres i løpet av semesteret (EVA3).
Litteratur
Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.
Filosofihistorie, etikk og sekulære livssyn
Botvar, P. K. og U. Schmidt (red) (2010) Religion i dagens Norge. Kap. 4.Ss. 60-80. (21 s.)
Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010) Visjon og valg. Ss. 11-157, 245 - 260, 289-319. (194 s.)
Winje, Geir (2004). Alternativ religiøsitet, kap.11 ss. 365-374. I:
Eidhamar, Levi G. (red.). Religioner og livssyn. (10 s.)
Sandström, H.: (2005) Nyere livssyn og idéstrømninger. (102 s.)
Hellige skrifter og religiøse symboler
*Holm, N. G. (2006)Människans symboliska verklighetsbygge. En psykofenomelogisk studie, ss. 55-86. (Kompendium)
Justnes, Å. og J. E. Braavig (red) (2011) Hellige skrifter i verdensreligionene. (204 s.)