LURLE20111 Etikk, livssyn og hellige skrifter (5-10) (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Ruth Danielsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk for grunnskolelærerutdanningen 5-10 (60 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet forutsetter gjennomført LURLE10111 Introduksjon til religioner og livssyn (15 studiepoeng) og LURLE10211 Trinnspesifikk foryping i utvalgte temaer (15 studiepoeng) eller tilsvarende. Studenter som ikke har bestått emne 101 og/eller 102 må bestå disse i løpet av 5. og 6. semester for å kunne gå videre i studieprogrammet.

 

Undervisningssemester

Grunnskolelærerutdanningens 5. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om hellige tekster med viktige fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer
  • har kunnskap om sekulære livstolkinger med vekt på ideologier
  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken
  • har kunnskap om grunnskolefaget si historie med særlig vekt på tida etter 1997 og ulike løsninger på religions- og filosofiundervisninga i andre land
  • har kunnskap om et bredt utvalg av mulige arbeidsmåter i faget og tilsvarende vurderingsformer

FERDIGHETER
Studenten

  • kan tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
  • kan utøve kildekritikk
  • kan bruke et utvalg av varierte arbeidsmåter
  • kan reflektere over egen utvikling i yrkesutøvingen som RLE-lærer

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse
  • kan gjøre greie for ulike konsekvenser av verdigrunnlaget for skolen
  • kan se ungdomskultur og samfunn elles i sammenheng med religioner og livssyn

Innhold

Etikk, livssyn og hellige skrifter består av to hovedtemaer:

  1. Filosofihistorie, etikk og sekulære livssyn,
  2. Hellige skrifter og religiøse symboler

Undervisnings- og læringsformer

Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner.

Praksis

Studentene i grunnskolelærerutdanningen følger Plan for praksis. I lærerutdanningen spiller praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Det er knyttet to arbeidskrav til emnet:

  1. Studenten skal, i gruppe, skrive en oppgave knyttet til emneområdet 'filosofihistorie, etikk og sekulære livssyn.'
  2. Studenten skal, i gruppe, gjøre rede for en oppgave knyttet til emneområdet 'hellige tekster og religiøse symboler'.

Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Skriftlig, individuell eksamen av 5 timers varighet.

Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern sensor og én ekstern sensor.

Det gis bokstavkarakterer fra A - F på eksamen, der A er beste ståkarakter, E dårligste ståkarakter, og F er 'ikke bestått'.

Evaluering av emnet

Emnet studentevalueres i løpet av semesteret (EVA3).

Litteratur

Endelig oppdatert litteraturliste vil foreligge innen semesterstart.

Filosofihistorie, etikk og sekulære livssyn

Botvar, P. K. og U. Schmidt (red) (2010) Religion i dagens Norge. Kap. 4.Ss. 60-80. (21 s.)

Brøntveit, E. og K. Duesund: (2010) Visjon og valg. Ss. 11-157, 245 - 260, 289-319. (194 s.)

Winje, Geir (2004). Alternativ religiøsitet, kap.11 ss. 365-374. I:
Eidhamar, Levi G. (red.). Religioner og livssyn. (10 s.)

Sandström, H.: (2005) Nyere livssyn og idéstrømninger. (102 s.)

Hellige skrifter og religiøse symboler

*Holm, N. G. (2006)Människans symboliska verklighetsbygge. En psykofenomelogisk studie, ss. 55-86. (Kompendium)

Justnes, Å. og J. E. Braavig (red) (2011) Hellige skrifter i verdensreligionene. (204 s.)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:59