LUPRVPU111 Praktisk veiledning for praksislærere 8-13 (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen, Halden
Emneansvarlig:
Roald Tobiassen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet tilbys praksislærere i grunnskolen som skal ha ansvar for praksisopplæring av studenter tilknyttet Praktisk-pedagogisk utdanning (8-13).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om

  • teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner
  • kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning
  • etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledning
  • profesjonsutvikling og profesjonsidentitet knyttet til å være under utdanning.

Ferdigheter
Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen på en bevisst måte
  • kan lytte, utfordre, støtte, ta i bruk perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
  • kan utøve veiledning i ulike kontekster

Generell kompetanse
Studenten

  • kan utøve veiledning tilpasset praksisstudenters forutsetninger og behov
  • kan mestre kritisk analyse og refleksjon over veiledningsprosesser
  • har evne til å identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning

Innhold

- Ulike tradisjoner i og tilnærmingsmåter til veiledning
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Overgangen fra utdanning til yrke
- Didaktisk og fagdidaktisk veiledning
- Etikk og veiledning
- Analytisk og kritisk tilnærming til veiledning

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning.

Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.

Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med praksisstudenter eller kolleger.

Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.

Praksis

Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Veiledning, fortrinnsvis med praksisstudenter, individuelt eller med grupper

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i basisgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Utarbeide plan for veiledningsforløpet som munner ut i avtale med studenten(e)
  • Gjennomføring og analyse av veiledningssamtale med lyd eller videoopptak
  • Arbeide med refleksjonsdokumentasjon av læringsprosesser
  • Digital presentasjon/photostory for hvordan legge til rette for gode samtaler.
  • Metasamtale og veiledning. Analyse av en gjennomført veiledningssamtale

Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeoppgave
Kandidaten skal utarbeide en skriftlig fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Teksten skal bygge på egne erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F betyr Ikke bestått.

Frist for innlevering settes i semesterplanen. Kandidatene får veiledning på den individuelle problemstillingen.

Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet vil bli evaluert etter hver studiesamling.

Litteratur

Litteraturliste sist oppdatert 20.06.2012:

Boge, M., Markhus, R.M., Ødegaard, E.E. 2011:  Læring gjennom veiledning. Meningsdannong i grupper. Bergen. Fagbokforlaget.

Botnen Eide, s., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G.2009. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Lauvås, P., Handal G. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.

Mathisen, P. 2008. Mentor. Om mentoring i teori og praksis. Bergen. Fagbokforlaget.

Ulleberg, I. 2004. Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.

Nilsen, Vivi 2010 Praksislæreren. Oslo:Universitetsforlaget.

I tillegg kommer:                                                  
- ca. 300 selvvalgt litteratur som må godkjennes av studiets faglærere.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:59