LUPRV110 Praktisk veiledning (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Thorbjørn J. Karlsen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i videreutdanningen Pedagogisk veiledning (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
1. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om teorier og tilnærmingsmåter hentet fra ulike veiledningstradisjoner
- har kunnskap om kommunikasjons- og samspillsteorier relatert til veiledning Etiske dilemmaer og maktforhold knyttet til veiledning
- har kunnskap om profesjonsutvikling og profesjonsidentitet
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere veiledningssamtalen
- kan lytte, utfordre, støtte, ta i bruk perspektiver og skape framdrift i et veiledningsforløp
- kan utøve veiledning i ulike kontekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve veiledning tilpasset nyutdannedes forutsetninger og behov
- kan mestre kritisk analyse og refleksjon over veiledningsprosesser
- har evne til å identifisere og håndtere etiske utfordringer i veiledning
Innhold
- Ulike tradisjoner i og tilnærmingsmåter til veiledning
- Kommunikasjon og samspill i veiledning
- Overgangen fra utdanning til yrke
- Etikk og veiledning
- Analytisk og kritisk tilnærming til veiledning
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder (tiden mellom samlingene). Individuell veiledning vektlegges, men det gjennomføres også gruppeveiledning.
Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.
Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede, studenter eller kolleger, deltakere i basisgrupper og litteraturstudier.
Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.
Praksis
Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Gjennomførte veiledninger
- Deltakelse i basisgruppe.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i basisgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
- Studentene skal gjennomføre 4 veiledninger på sin arbeidsplass i løpet av studieperioden.Veiledningene skal dokumenteres med logger etter nærmere angitte kriterier.
Arbeidskravene skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell hjemmeoppgave
Studentene skal skrive en fagtekst etter nærmere angitte kriterier. Fagteksten skal ha et omfang på maksimum 10 sider. Teksten skal drøftes i lys av både erfaringer fra veildening og relevante teorier og prinsipper om veildening.
Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F betyr Ikke bestått.
Frist for innlevering settes i semesterplanen. Studentene får veiledning på den individuelle problemstillingen.
Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.
Forsøk til forbedring av karakter må baseres på ny problemstilling.
Evaluering av emnet
Emnet vil bli evaluert etter hver studiesamling.
Litteratur
Litteraturliste sist oppdatert 15. juni 2012
Boge,M., Markhus, R.M., Ødegaard,E.E.2011. Læring gjennom veiledning. Meningsdanning i grupper. Bergen: Fagbokforlaget.
Botnen Eide, s., Grelland, H. H., Kristiansen, A., Sævareid, H. I., Aasland, D. G.2009. Til den andres beste. En bok om veiledningens etikk. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Lauvås, P., Handal G. 2000. Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag.
Ulleberg, I. 2004. Kommunikasjon og veiledning. Oslo: Universitetsforlaget.
I tillegg kommer:
- ca. 150 sider selvvalgt litteratur som må godkjennes av studiets faglærere.
E-post fagansvarlig: thorbjorn.karlsen@hiof.no
Sist endret av: studieseksjonen, 29.06.2011 13:58