LUMMI40311 Språk, identitet, kommunikasjon og læring (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Torill Strand
- Undervisningsspråk:
- Se pkt. Organisering og læringsformer
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i masterstudiet Mangfold og inkludering i pedagogisk virksomhet (120 studiepoeng).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Emnene LUMMI40111 Mangfold og inkludering som politikk og forskningsfelt i nasjonalt og internasjonalt perspektiv og LUMMI40211 Inkluderings- og ekskluderingsprosesser i pedagogisk virksomhet må være gjennomført.
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Studentene:
- har inngående kunnskap om sentral forskning og grunnleggende teorier for å forstå sammenhenger mellom språk og kommunikasjon, identitet, læringsprosesser, læringsarenaer og oppvekstvilkår
- har ferdigheter til å gjennomføre en analyse av tekstkompetanse og lese- og skriveprosesser hos barn, unge og voksne i ulike pedagogiske sammenhenger
- kan planlegge språkstimulerende aktiviteter og læringssituasjoner i pedagogisk virksomhet
- kan gjennomføre et faglig utviklingsarbeid innenfor områdene språk, identitet, kommunikasjon og/eller læring.
Innhold
Det vil bli arbeidet med
- ulike former for språk- og tekstkompetanse
- læring og læringsstrategier knyttet til språk, identitet og kommunikasjon
- identitet og interkulturell kommunikasjon
- digital kommunikasjon og tekstkompetanse
Undervisnings- og læringsformer
Veksling mellom forelesninger, seminar, refleksjoner individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum.
Praksis
Ingen praksis knyttet til emnet.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- Prosessnotat relatert til et faglig utviklingsarbeid innenfor områdene språk, identitet, kommunikasjon og /eller læring. Prosessnotatet skal bearbeides gjennom semesteret og relateres til relevant pensumlitteratur. I tillegg skal det gis en forberedt faglig kommentar til en medstudents prosessnotat. Prosessnotatet og medstudentkommentaren godkjennes av faglærer.
- Godkjent deltakelse i obligatoriske samlinger og basisgrupper (80 %).
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 6 timer. Karakterregel A - F, der A er beste karakter, E er dårligste bestått karakter og F betyr ikke bestått.
Sensur med ekstern sensor.
Evaluering av emnet
For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).
Litteratur
Litteraturlisten sist oppdatert 22. juni 2012.
Tekster merket * utgis i eget kompendium.
Tekster merket ** publiseres på Fronter ved studiestart
Berge, K. L. (2012). Retorisk dannelse som grunnlag for demokratisk medborgerskap i skolen. Om de grunnleggende ferdighetene skriving og muntlighet i Kunnskapsløftet. I: Berge & Stray (red.). Demokratisk medborgerskap i skolen (side 79 – 101). Bergen: Fagbokforlaget [22 sider]*
Bourdieu, P. (1983). Kapitalens former. Agora, 2006 (1-2), 5 – 26 [22 sider]*
Bourdieu, P. (1991). The Production and Reproduction of Legitimate Language. I: Bourdieu, P. (1991). Language and Symbolic Power (side 43 – 65). Cambridge: Harvard University Press [22 sider]*
Bråten, I. (Red.) (2007). Leseforståelse – komponenter, vansker og tiltak. I: I. Bråten (Red): Leseforståelse: Lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis (side 9-19). Oslo: Cappelen Akademiske [11 sider]*
Bråten, I. & Strømsø, H. (2007). Forståelse av multiple tekster. I: I. Bråten (Red). Leseforståelse: Lesing i kunnskapssamfunnet - teori og praksis (side 168-195). Oslo: Cappelen Akademiske [27 sider]*
Buckingham, D. (2007). Childhood in the Age of Global Media. Children's Geographies, 5 (1-2), 43-54 [12 sider]*
Cameron, D. (2011). Language. Crossed Wires. Critical Quarterly, 49 (2), 106 – 109 [5 sider]*
Castells, M. (1999). Flows, Networks, and Identities: A Critical Theory of the Information Society. I: Castells, M. et al (1999). Critical Education in the New Information Age (side 37 – 64). Oxford. Rowman and Littlefield [27 sider]*
Damber, U. (2012). Literacy and Empowerment. Swedish Children form Diverse Backgrounds Defeating the Statistical Trends. I: Besley, T. & Peters, M. (red.). Interculturalism, Education and Dialogue (side 280 – 294). New York: Peter Lang [14 sider]*
Edwards, J. (2009). Language and Identity. Cambridge: Cambridge University Press (kapittel 1-3 og 7-11). [182 sider]
Elsness, T. F. (2004). Staveutviklingen hos barn i alderen 7-8 år. I: Skardhamar, A. K. (red.). Morsmål og skolestart. HiO-rapport 2004 (8), [17 sider]**
Elsness, T. F. (2012). Å lære å lese med transparente skriftspråk (side 7 – 31). Oslo: Akademika [24 sider]**
Eysenback, G. (2008). Credibility of health information and digital media: New perspectives and implications for youth. I: M. Metzger & A.J. Flanagin (Eds). Digital media, youth and credibility (side 123-154). Cambridge, MA: MIT Press [30 sider]*
Erstad, O. (2011). Citizens Navigating in Literate Worlds. The Case of Digital Literacy. I: Thomas, M. (red.). Deconstructing Digital Natives (side 99 – 119). London: Routledge [10 sider]*
Fairclough, N. (2008). Kritisk diskursanalyse. En tekstsamling (kapittel 1 – 3, side 15 – 119). København: Hans Reitzel [104 sider]
Fairclough, N. (2011). Semiotic Aspects of Social Transformation and Learning. I: Rogers, R. (red.). Critical Discourse Analysis in Education. Second Edition (side 119 – 127). New York: Routledge [8 sider]*
Goodin, S.M., Weber, C.M., Pearson, P.D., & Raphael, T.E. (2008). Comprehension: The means, motive, and opportunity for meeting the needs of diverse learners. I: L.M. Morrow, R. Rueda, & D. Lapp (Eds.). Handbook of research on literacy and diversity (s. 337-365). New York: Guilford [27 sider]*
Guthrie, J., Rueda, R., Gambrell, L.B., & Morrison, D.A. (2009). Roles of engagement, valuing, and identification in reading development of students form diverse backgrounds. I: Morrow, L.M. Rueda, R. & Lapp, D. (Eds.). Handbook of research on literacy and diversity (s. 195-215). New York: Guilford [20 sider]*
Livingstone, S. (2009). Children and the Internet. Cambridge: Polity Press [232 sider]
Livingstone, S. & Brake, D. R. (2010). On the Rapid Rise if Social Networking Sites. New Findings and Policy Implications. Children & Society, 24 (2010), 75 – 83 [8 sider]*
Poore, M. (2011). Digital Literacy. Literacy Learning, 19 (2), 20 – 26 [7 sider]*
Rydland, V. (2007). How one Turkish-speaking girl came to express her own voice in a Norwegian-speaking playgroup. Nordic Studies in Education, 27 (1), 77 – 97 [21 sider]*
Sfard, A. (1998). On two metaphors for learning and the dangers of choosing just one. Educational Researcher, 27, 4-13 [9 sider]*
Torfing, J. (2005). Three generations of discourse theory. In: Howarth, D. & Torfing, J. (eds.). Discourse Theory in European Politics. Identity, Policy, Governance (side 5 – 9). Hampshire: Palgrave McMillan [4 sider]*
Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press. [114 sider]
Weinstein, C.E., Bråten, I. & Andreassen, R. (2006). Læringsstrategier og selvregulert læring: teoretisk beskrivelse, kartlegging and undervisning. I: Elstad, E. & Turmo, A. (Red.), Læringsstrategier: Søkelys på lærernes praksis (s. 13-26). Oslo: Universitetsforlaget [13 sider]*
Til sammen 999 sider