LUIDR10411 Anatomi/fysiologi/idrettsskader (5-10) (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Ole Sveen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Kroppsøving og idrett for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Grunnskolelærerutdanningens 7. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten:
- har utviklet grunnleggende kunnskap om kroppens bygning og funksjon
- kjenner sentrale begreper, ord og benevnelser fra emnet
- har kunnskap om skjelettet
- har kunnskap om musklene i truncus, overekstremitet og underekstremitet
- har kunnskap om forebygging og behandling av idrettskader
- har kunnskap om nervesystemet, muskelsystemet, respirasjon, sirkulasjonssystemet, energisystemet, temperaturregulering, hormonsystemet, urinveissystemet, fordøyelsen og cellene
Studentene skal etter fullført studium ha solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i idrettsfag. Ha kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).
Ferdigheter:
Studenten:
- kan vurdere og bruke anatomi- og fysiologikunnskap i skole- og treningsarbeid
- kan forebygge og gi førstehjelp ved idrettsskader
kan utføre relevante analyser og uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget ?
Generell kompetanse
Studenten:
- er sikker i muntlige og skriftlige framlegg
- kan finne fram til løsning på faglige problemstillinger ved hjelp av relevant litteratur og nettsteder
- kan arbeide selvstendig med anatomi- og fysiologifaget
- kan nytte faglige kunnskaper til kritisk og konstruktiv refleksjon om anatomi, fysiologi og idrettsskader i et pedagogisk perspektiv
?
Innhold
Anatomi:
Skjelettets oppbygning og musklenes funksjon
Fysiologi
Vanlige idrettsrelaterte skader og enkel skadebehandling
Se for øvrig detaljert plan for studiet ved studiestart.
?
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.?
Praksis
Se mer informasjon i Plan for praksis
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Muntlige framlegg i basisgrupper skal være godkjent av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen. Framleggene (PP-presentasjoner) leveres i fronter. Se semesterplanen for detaljer.?
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen, 6 timer
Begge fagområder (anatomi/idrettsskader og fysiologi) vurderes til en samlet karakter. Begge fagområder må være bestått for at kandidaten skal få karakter i emnet. Ingen hjelpemidler tillatt.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av intern sensor. Det blir benyttet en gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppførlging av emneevalueringen.
?
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 04.01.2011
Dahl, H. A.; Klar, Ferdig, Gå (2005) m / arbeidsbok.
Dahl, H.A. and E. Rinvik. Menneskets funksjonelle anatomi. Oslo.: Cappelen akademisk forl., 2010
Sveen, Ole; Anatomi; Eget kompendium
Bahr, Prøis, Mæhlum; Idrettsskader, Gazzette bok, 2006?