LUIDR10210 Idrett, kultur og samfunn (IKS) (5-10) (Høst 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Arne Skaug
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Kroppsøving og idrett for grunnskolelærerutdanning 5-10 (60 studiepoeng).
Undervisningssemester
Frunnskolelærerutdanningens 7. og 8. semester (høst og vår).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten:
- har utviklet grunnleggende kunnskap om hvordan de ulike fagene som inngår i emnet kan benyttes i arbeidet med idrettsfaglige spørsmål og hvordan de kan innvirke på hverandre i en mer helhetlig sammenheng
- har kunnskap om hvilken betydning idrettslige aktiviteter kan ha for den enkeltes utvikling og helse i ulike miljøer
- har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring
- har kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
- har innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
- har kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
- har kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling.
- har solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).
Ferdigheter
Studenten kan:
- vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, kroppsøvingsdidaktikk, fysisk aktivitet og helse (med barn/unges vekst og utvikling, sansemotorikk)
- uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget.
- nyttiggjøre seg faget i praktiske sammenhenger i skole og idrett
Generell kompetanse
Studenten kan:
- foreta vurdering etter gjeldende forskrifter
- legge til rette undervisning og idrettslige aktiviteter med utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger
- bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget.
- forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærere.
- kommunisere med elever, foreldre og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving i 5.-10.trinn
Innhold
Emnet består av følgende fagområder;
- idrettspsykologi
- sosiologi
- fysisk aktivitet og helse
- sansemotorikk
- kroppsøvingsdidaktikk
- barns vekst og utvikling
- tilpasset opplæring
Se for øvrig detaljert plan (deles ut ved semesterstart).
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.
Praksis
Se mer informasjon i Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To innleveringsoppgaver i gruppe:
Omfanget på hver av oppgavene skal være på 5-8 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet. - FoU oppgave/utviklingsoppgave i gruppe - leveres i slutten av vårsemesteret:
Omfang inntil 25 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen - Praksis (sal/uteområder) må godkjennes av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. For studenter som ikke har oppgaver, gjelder frammøtekrav (se under "praktisk metodisk")
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i de to innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.
Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA3). Emneansvarlig har ansvaret for oppførlging av emneevalueringen.
?
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010
Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)
Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving
Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)
Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium
Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)
Christiansen, K.; Helselære; Eget kompendium
Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap : hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.