LPMPED12 Pedagogikk (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
60
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Det teologiske Menighetsfakultet, Oslo
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid for studenter tatt opp ved Det teologiske Menighetsfakultetet.

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har kunnskap om:

  • læring og læringssyn
  • læreplanteori og undervisningsplanlegging
  • hvordan samfunnsutviklingen preger og preges av barne- og ungdomskulturen og barn og unges opplærings- og oppvekstsituasjon
  • elevens/lærlingens mestring og motivasjon
  • skolens historiske og aktuelle funksjon som samfunnsinstitusjon og kulturbærer nasjonalt og internasjonalt
  • skolens funksjon i utvikling av elevers sosiale og individuelle utvikling
  • grunnleggende etiske prinsipper og dilemmaer i lærerprofesjonen
  • skolens/lærebedriftens særtrekk som organisasjon
  • skolens plass i lokalsamfunnet som lærings- og samarbeidsarena med aktuelle institusjoner og personer
  • undersøkelsesmetoder i forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter
Studenten:

  • kan kartlegge og vurdere elevens/lærlingens læreforutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
  • kan planlegge, lede og vurdere læringsarbeidet for mangfoldet av elever
  • kan vurdere og anvende læreplaner, lovverk og styringsdokumenter i læringsarbeidet
  • har evnen til å søke og anvende kunnskap i møte med pedagogiske utfordringer og problemer i praksisfeltet
  • er i stand til å bruke og begrunne varierte arbeids - og vurderingsformer som fremmer differensiering, elevaktivitet og innovative læreprosesser
  • kan samarbeide med elever/lærlinger, kolleger og andre i å utvikle skolen
  • kan skape god kommunikasjon og relasjonsbygging

Generell kompetanse
Studenten:

  • har generell kompetanse til å ivareta egen personlige utvikling som forbilde og rollemodell, skape interesse for pedagogisk utviklingsarbeid og utvikle forståelse for sammenhengen mellom lærergjerning og skolens funksjon i samfunnet
  • har utviklet faglig, pedagogisk, didaktisk, etisk og sosial kompetanse og profesjonell endringsvillighet
  • har oversikt over ulike informasjonsressurser i faget og kan gjøre kritiske vurderinger av informasjon og informasjonskilder 
  • har utviklet bevissthet om sosiale mediers rolle hos dagens unge

Innhold

Føste del av studiet (tilsvarende et omfang på 15 studiepoengp):
Studentene jobber med følgende tema:

  • Lærerprofesjonalitet og yrkesetikk
  • Didaktikk og læreplanarbeid
  • Om kunnskap og læring
  • Læringsvilkår og læringssyn
  • Klasseledelse
  • Vurdering og veiledning


Andre del av studiet (tilsvarende et omfang på 15 studiepoeng):
Studentene jobber med følgende tema:

  • Skolen som organisasjon
  • Tilpasset opplæring og differensiering
  • Inkludering og flerkulturell pedagogikk
  • Sosialisering og utvikling av sosial kompetanse
  • Utviklingsarbeid, innovasjon og entreprenørskap
  • Skolehistorie og skolen i samfunnet

Undervisnings- og læringsformer

Læringsformene vil basere seg på variasjon i arbeidsmåter og med medvirkning og deltakelse fra studentenes side. Arbeid med anvendelse av digitale læringskilder og bruk av digitale verktøy vil bli vektlagt. Læringsformene skal også ha fokus på relasjonsbygging, gjennom gruppevirksomhet faglig og tverrfaglig.

Praksis

Praksisopplæringen i 12 uker, fordelt på to like lange perioder, inngår som en viktig del av emnet (høst og vår). Emnebeskrivelse for praksisopplæringen er samordnet med planene for pedagogikk og didaktikk.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

1) Obligatorisk frammøte.
Emnet baseres på frammøte og aktiv deltakelse. Tillatt med 20 % fravær, regnet semester for semester.

2) Gruppeoppgave (3 - 5 studenter) om observasjon/beskrivelse av elev-/læringsmiljø. Dette kan være laget som en photostory/digital presentasjon med bilder/lyd, med kommentarer i forbindelse med skoleovertakelse (heltidsstudiet), eller som en ren observasjon av undervisning i en valgt klasse. Denne oppgaven utføres tidlig i studiet.

3) Passeringsprøve om tema i pedagogikk som er gjennomgått og arbeidet med i første halvdel av emnet:
Prøven kan utformes og gjennomføres på en måte som lærere og studenter finner formålstjenlig, men ut fra den klare føringen at studenten kan bli prøvd i forhold til de relevante læringsutbyttebeskrivelsene for emnet.


Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Underveisvurdering:
Studentene skal få tilbakemeldinger underveis i studiet knyttet til læringsutbyttebeskrivelsene i emnebeskrivelsen for pedagogikk og kan gis muntlig eller skriftlig, i samlet studentgruppe, i basisgrupper/faggrupper eller individuelt.

Sluttvurdering:
Eksamen i pedagogikk inngår i en helhetlig vurdering for PPU-studiet. Se pkt. Vurdering i generell del av studieplanen.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar for å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Felleslitteratur: Se studieplanen.

Kompendium i pedagogikk vil bli utarbeidet.
Det tas forbehold om endringer eller tillegg til lista

  • Baltzersen, Rolf: Digitale fortellinger i skolen. Pedia Press Versjon 2012
                Ytterligere stoff om digital  kunnskap, ferdigheter og læring kommer i kompendium eller som Wikibok
  • Bergem, Trygve 2011: Læreren i etikkens motlys. Gyldendal Akademisk
  • Bjørndal, Cato R.P. 2005 : Det vurderende øye. Gyldendal Akademisk
  • Dale, E..L. og Wærness, J.I. 2003: Differensiering og tilpasning i grunnopplæringa:  rom for alle - blikk for den enkelte. Oslo: Cappelen. Kap 4 (I kompendium)
  • Engh, Roar (red.) 2011: Vurdering for læring i skolen. Høyskoleforlaget.
  • Ekeberg, Torill Rønsen & Holmberg, Jorun Buli 2009: Tilpasset og inkluderende opplæring i en skole for alle. Universitetsforlaget.
  • Imsen, Gunn 2009: Lærerens verden. Innføring i generell didaktikk. Universitetsforlaget
  • Løw, Ole 2009 : Pædagogisk vejledning. Facilitering av læring i pædagogiske kontekster. Akademisk Forlag. København.
  • Plauborg m.fl. 2010: Læreren som leder. Klasseledelse i folkeskole og gymnasium.   Hans Reitzel Forlag. København.
  • Riksaasen (red) 2010: Læreren i skolen og samfunnet. Tapir Akademisk Forlag.
  • Skaalvik og Skaalvik 2005:Skolen som læringsarena. Selvoppfatning, motivasjon og læring.Universitetsforlaget
  • Solerød, Erling 2012: Pedagogiske grunnproblemer. TANO

Utdanningsdirektoratet 2007: Utvikling av sosial kompetanse. Veileder for skolen. Kap. 1- 8,(60sider)
http://utdanningsdirektoratet.no/upload/Satsningsomraader/LOM/Veil_Sos_kompetanse.pdf

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:53