LIDR10211 Idrett, kultur og samfunn (IKS) (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Remmen og Kråkerøy
Emneansvarlig:
Arne Skaug
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Kroppsøving og idrett, årsstudium

 

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap
Studenten har:

  • har utviklet grunnleggende kunnskap om hvordan de ulike fagene som inngår i emnet kan benyttes i arbeidet med kroppsøvingsfaglige og idrettsfaglige spørsmål, og hvordan de kan innvirke å¨hverandre i en mer helhetlig sammenheng
  • har kunnskap om hvilken betydning idrettslige aktiviteter kan ha for den enkeltes utvikling og helse i ulike miljøer
  • har kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn, og ungdomstrinn til videregående opplæring
  • kunnskap om idrett og kroppsøvingsfagets egenart, historie, utvikling og plass i samfunnet
  • innsikt i sammenhengen mellom helse, kosthold, idrett og fysisk aktivitet
  • kunnskap om hvordan tilrettelegge og lede kroppsøvingsundervisning og idrettsaktiviteter som bidrar til bevegelsesglede, mestring og utvikling for alle elever
  • kunnskap om mentale prosessers betydning for den enkeltes prestasjon og utvikling. 
  • solide og grunnleggende, faglige og didaktiske kunnskaper i kroppsøving og idrettsfag
  • kunnskap om arbeid med videreutvikling av grunnleggende ferdigheter (utrykke seg muntlig, lese, utrykke seg skriftlig, regne, bruke digitale verktøy).


Ferdigheter
Studenten kan:

  • vurdere og nyttiggjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, kroppsøvingsdidaktikk, fysisk aktivitet og helse (med barn/unges vekst og utvikling, sansemotorikk)
  • uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget.
  • nyttiggjøre seg faget i praktiske sammenhenger i skole og idrett


Generell kompetanse
Studenten kan:

  • foreta vurdering etter gjeldende forskrifter
  • legge til rette undervisning og idrettslige aktiviteter med utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger
  • bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget.
  • forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærere.
  • kommunisere med elever, foreldre og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving

?

Innhold

Emnet består av følgende temaer:

  • idretts- og kroppsøvingsdidaktikk
  • idrettspsykologi
  • idrettssosiologi
  • fysisk aktivitet og helse 
  • FoU-oppgave 
  • praksis i sal/uteområder

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt praktisk arbeid og veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.?

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • To innleveringsoppgaver i gruppe:
    Omfanget på hver av oppgavene skal være på 5-8 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semesterplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.
  • FoU oppgave/utviklingsoppgave i gruppe - leveres i slutten av vårsemesteret:
    Omfang inntil 25 sider. Leveres digitalt i fronter til fastsatt frist i semestplan og må bedømmes til godkjent for å kunne framstille seg til eksamen
  • Praksis (sal/uteområder) må godkjennes av faglærer for å kunne framstille seg til eksamen. For studenter som ikke har oppgaver, gjelder frammøtekrav (se  under "praktisk metodisk") 

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
?

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.
Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F.
?Muntlig eksamen kan ikke påklages.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt (EVA 3).

?

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 12. mars 2012.

Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)

Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)

Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium

Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)

Christiansen, K. og Husebye, B.; Helselære; Eget kompendium

Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap: hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 17. juli 2024 02:46:15