LFPUBPD12 Pedagogisk dokumentasjon (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen (PUB) - Kommunikasjon, språk og tekst, videreutdanning (30 studiepoeng).

Undervisningssemester

1. og 2. semester (høst og vår).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter fullført emne har studenten kunnskap om:

  • pedagogisk dokumentasjon
  • dokumentasjon som en del av et endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen.
  • nyere tenkning om danning og medvirkning
  • ledelse av endrings- og utviklingsarbeid i barnehagen  
  • kooperative læringsprosesser  

Etter fullført emne har studenten følgende ferdigheter i:

  • å bruke dokumentasjon som grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid
  • å drive prosesser og lede prosjektarbeid på egen arbeidsplass
  • å reflektere kritisk over egen praksis

Etter fullført emne har studenten følgende generell kompetanse:

  • innsikt i og bevissthet om eget arbeid med endringsprosesser i barnehagen
  • innsikt i og bevissthet om betydningen av barnehagen som en arena for demokratisk og etisk praksis.
  • innsikt i og bevissthet om barnehagen som en læringsarena
  • innsikt i og bevissthet om kollektive læringsprosesser
  • kritisk refleksjon

Innhold

1. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til kritisk og reflekterende praksis

  • lyttende pedagogikk
  • filosofiske innganger til kritisk refleksjon
  • profesjon og anerkjennelse

 
2. Pedagogisk dokumentasjon som inngang til medskapning av morgendagens barnehage

  • danning og medvirkning
  • pedagogisk ledelse
  • tvil, etikk og ansvar

3. Prosjektarbeid

  • kooperativ læring
  • kollektive konstruksjoner av kunnskap
  • improvisasjon

Undervisnings- og læringsformer

Se generell del av studieplanen. Studenten skal selv være med og vurdere eget og medstudenters arbeid underveis. Dette gjøres både i basisgruppene og ved studiesamlingene.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Studenten skal initiere og lede et pedagogisk prosjektarbeid i egen barnehage.
  2. Studenten skal levere skriftlig prosjektskisse knyttet til prosjektarbeidet etter nærmere kriterier gitt av faglærer (maksimum 3 sider Times New Roman, skriftstørrelse 12, halvannen linjeavstand)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen
Det avholdes muntlig, individuell eksamen (ca. 30 minutter) der studenten reflekterer over egen læring i studiet og over sine muligheter for å gå videre i arbeidet med pedagogisk dokumentasjon på egen arbeidsplass. I tillegg kan studentene prøves i øvrig lærestoff.

Intern og ekstern sensor. Bokstavkarakterer A - F.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 15. desember 2011.

Aaberg, A. Taguchi, H.L. (2005): Lyttende pedagogikk - etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget, Oslo (K)

Dahlberg, G., Moss, P, Pence, Pence, A. (1999): Fra kvalitet til meningsskaping- morgendagens barnehage. Kommuneforlaget, Oslo (s )

Dahlberg,G.,&Moss,P. (2009) Vårt Reggio Emilia (s 13-33) i Rinaldi, C.(2006) I dialog med Reggio Emilia - lytte, forske og lære. Fagbokforlaget (K)

Johannesen, N. og Sandvik, N.(2008): Små barn og medvirkning. - noen perspektiver. Cappelen Akademisk Forlag

Kolle, T, Larsen, A &,Ulla, B (2009) Pedagogisk dokumentasjon - inspirasjoner til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget

Kolle, T. (2011) Danning er det nye ordet - men hva åpner det for? Barnehagefolk 1/2011.(K)

Larsen, A.S. (2010)Dokumentasjoners kraft til å skape bevegelse og oppmerksomhet. (s. 153-163). Aamotsbakken, B (red)Læring og medvirkning. Oslo: Universitetsforlaget. (K)

Moser & Pettersvold (2008) En verden av muligheter - fagområdene i barnehagen. Universitetsforlaget (kap 7)(K)

Nordin-Hultman, E (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskapning, Pedagogisk Forum, Oslo.(K)

Nyhus, M.R. (2010)'Ventebølgen' på småbarnsavdelingen- materielle og diskursive praksiser. Masteroppgave i barnehagepedagogikk og profesjonskunnskap. Høgskolen i Vestfold.

http://brage.bibsys.no/hive/bitstream/URN:NBN:no-bibsys_brage_14517/1/Nyhus-2010-Venteboelgen-paa-smaabarnsavdelingen.pdf

Pettersen (red) (2008) Barnehagen som læringsarena. Pedagogisk forum. (kap 7)(K)

Strand, Torild (2008) om danning (K)

Taguchi,H.L (2010) Bortenfor skillet mellom teori og praksis. En introduksjon til intra-aktiv pedagogikk i barnehagefeltet. Fagbokforlaget (kap 3)(K)

Ulla,B.(2011) Omsorgens omfattende områder - kritiske refleksjoner om omsorg i barnehagen. (s 70-86). Otterstad, A.M. og Rhedding-Jones, J. (red.) (2011) Barnehagepedagogiske diskurser. Oslo Universitetsforlaget. (K)

150 sider valgfritt pensum

I tillegg kommer:
Lov om barnehager
http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Barnehager/Rammeplan_2011/KD_bokmal_Rammeplan_2011_web.pdf

Bae, B. (2006): Temahefte om barns medvirkning, Kunnskapsdepartementet, Oslo
http://www.regjeringen.no/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/300463-temahefte_om_barns_medvirkning.pdf

St.melding.nr 41: Kvalitet i barnehagen.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-41-2008-2009-.html?id=563868

(Med forbehold om endringer)

E-post fagansvarlig: tonje.kolle@hiof.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:43