LFHSAM07 Samfunnsfag (Høst 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Tormod Fjellvang
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
Høst- og vårsemester, 2. studieår.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Etter å ha gjennomført emnet skal studentene bl.a.:
Kunnskaper
- ha tilegnet seg kunnskap om samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåte og relevant lovverk
- ha evner til å se familie og barndom i et samfunnsfaglig perspektiv. Likestilling og kjønnsdiskriminering er sentrale tema her.
- ha kvalifisert kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur og barnehagens plass i det politisk-administrative systemet
- ha kvalifisert kunnskap om førskolelærerollen
Ferdigheter
- kunne bruke samfunnsfaglige begreper og tilnærmingsmåter i barnehagens praktiske hverdag
- ha kompetanse i ledelse og i samarbeid med barnehagens nærmeste samarbeidspartnere
- ha ferdighet i formidling av samfunnsfaglige temaer
Holdninger
- vise respekt for foreldre og barns forutsetninger og bakgrunn
- ha et reflektert forhold til begrepene likestilling, sosial ulikhet og velferdsstat
- ha et bevisst forhold til at samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåte er en viktig forutsetning for praktisk handlingskompetanse i barnehagen
Innhold
Emnet er delt inn i følgende hovedområder:
- Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
- Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
- Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
- Innsikt i førskolelærerollen som profesjon
- Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere
Generelt blir det lagt vekt på å trekke inn et sammenliknende perspektiv, på denne måten blir et internasjonalt perspektiv integrert i faginnholdet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av internett.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
- Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
- Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
- Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
Ved fravær på arbeidskrav 1 og 2 må man skrive minimum to siders rapport om temaet som ble gjennomgått på oppgave- og undervisningsseminaret. Denne skal leveres uoppfordret av studenten til faglærer innen ti dager etter seminaret. Dette skal gjøres for å få arbeidskravet godkjent ved fravær.
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.
Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 22.8.2011.
Birkelund, Gunn Elisabeth og Trond Petersen, Det norske likestillingsparadokset, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 20 sider.
Brochmann, Grete, Innvandring og det flerkulturelle Norge, i Det norske samfunn,6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 21 sider.
Bø, Inge, Folks sosiale landskaper, TANO 1993, kap. 5 Nettverksstyrke og nettverkskvalitet, s. 92-113. Til sammen 22 sider. I Kompendium.
Bø, Inge, Barnet og de andre, TANO 1995. Kap. 3 Samfunnsutviklingen - trekk og trusler, s. 68-86. Til sammen 19 sider. I Kompendium.
Fjellvang, Tormod, Klasser, lagdeling, konsekvenser. Høgskolen i Østfold. Rapport 1997:2, s. 10-29, 34-43, 47-73, 83-85 og 88-91. Til sammen 64 sider. Klasser, lagdeling, konsekvenser fås kjøpt i trykkeriet på Remmen.
Frønes, Ivar, Moderne barndom. Cappelen Akademisk Forlag. 2011. Hele boka, ca. 187 sider.
Hagen, Kåre, og Ivar Lødemel, Fattigdomstiåret 2000-2010: Parentes eller ny kurs for velferdsstaten?, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 22 sider.
Hyrve, Geir, og Sataøen, Svein Ole, Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. Universitetsforlaget. Siste utgave. Ca. 250 sider.
Leira, Arnlaug, Familier og velferdsstat - en ny kompleksitet, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 23 sider
.Moen, Kari Hoås. Styring og samarbeid i barnehagesektoren. Universitetsforlaget. Siste utgave. Hele boka. Ca. 240 sider.
Norli Hansen, Marianne og Fredrik Engelstad. Samfunnsklasser og eliter, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, , ca. 23 sider
Kompendium til samfunnsfag i førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning, fås kjøpt i bokhandelen på Remmen. I litteraturlisten er dette kompendiet kalt Kompendium. Kompendiet er utgitt av Pensumtjeneste, Oslo, i 1997.