LFHSAM07 Samfunnsfag (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tormod Fjellvang
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemester, 2. studieår.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter å ha gjennomført emnet skal studentene bl.a.: 

 

Kunnskaper

- ha tilegnet seg kunnskap om samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåte og relevant lovverk

- ha evner til å se familie og barndom i et samfunnsfaglig perspektiv. Likestilling og kjønnsdiskriminering er sentrale tema her.

- ha kvalifisert kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur og barnehagens plass i det politisk-administrative systemet

- ha kvalifisert kunnskap om førskolelærerollen

 

Ferdigheter

- kunne bruke samfunnsfaglige begreper og tilnærmingsmåter i barnehagens praktiske hverdag

- ha kompetanse i ledelse og i samarbeid med barnehagens nærmeste samarbeidspartnere

- ha ferdighet i formidling av samfunnsfaglige temaer

 

Holdninger

- vise respekt for foreldre og barns forutsetninger og bakgrunn

- ha et reflektert forhold til begrepene likestilling, sosial ulikhet og velferdsstat

- ha et bevisst forhold til at samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåte er en viktig forutsetning for praktisk handlingskompetanse i barnehagen

Innhold

Emnet er delt inn i følgende hovedområder:

  • Innsikt i samfunnsvitenskapelige begreper og tenkemåter
  • Familie og barndom i samfunnsfaglig perspektiv
  • Kunnskaper om organisasjonsteori og organisasjonskultur
  • Innsikt i førskolelærerollen som profesjon 
  • Kjennskap til aktuelt lovverk for førskolelærere

Generelt blir det lagt vekt på å trekke inn et sammenliknende perspektiv, på denne måten blir et internasjonalt perspektiv integrert i faginnholdet.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er en del av pensum. Gjennomføring av studiet krever derfor høy deltakelse på timeplanlagt undervisning. Den enkelte student har selv ansvaret for å oppnå læringsresultater. Arbeidsformene er varierte og består av forelesninger, gruppedrøftinger, individuelt arbeid, gruppearbeid og selvstudier. IKT inngår i studentenes læringsarbeid, blant annet ved bruk av internett.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  1. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (høst)
  2. Delta på alle oppgave- og undervisningsseminarer (vår)
  3. Ha levert en individuell skriftlig oppgave innen frist fastsatt i semesterplanen
  4. Ha levert en skriftlig gruppeoppgave innen frist fastsatt i semesterplanen

Ved fravær på arbeidskrav 1 og 2 må man skrive minimum to siders rapport om temaet som ble gjennomgått på oppgave- og undervisningsseminaret. Denne skal leveres uoppfordret av studenten til faglærer innen ti dager etter seminaret. Dette skal gjøres for å få arbeidskravet godkjent ved fravær.

Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten kun èn mulighet for å rette opp dette.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 6 timer.
Ingen tillatte hjelpemidler.

Eksamensbesvarelsen vurderes av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 22.8.2011.

Birkelund, Gunn Elisabeth og Trond Petersen, Det norske likestillingsparadokset, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 20 sider.

Brochmann, Grete, Innvandring og det flerkulturelle Norge, i Det norske samfunn,6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 21 sider.

Bø, Inge, Folks sosiale landskaper, TANO 1993, kap. 5 Nettverksstyrke og nettverkskvalitet, s. 92-113. Til sammen 22 sider. I Kompendium.

Bø, Inge, Barnet og de andre, TANO 1995. Kap. 3 Samfunnsutviklingen - trekk og trusler, s. 68-86. Til sammen 19 sider. I Kompendium.

Fjellvang, Tormod, Klasser, lagdeling, konsekvenser. Høgskolen i Østfold. Rapport 1997:2, s. 10-29, 34-43, 47-73, 83-85 og 88-91. Til sammen 64 sider. Klasser, lagdeling, konsekvenser fås kjøpt i trykkeriet på Remmen.

Frønes, Ivar, Moderne barndom. Cappelen Akademisk Forlag. 2011. Hele boka, ca. 187 sider.

Hagen, Kåre, og Ivar Lødemel, Fattigdomstiåret 2000-2010: Parentes eller ny kurs for velferdsstaten?, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 22 sider.

Hyrve, Geir, og Sataøen, Svein Ole, Samfunnsfag i førskolelærerutdanningen. Universitetsforlaget. Siste utgave. Ca. 250 sider.

Leira, Arnlaug, Familier og velferdsstat - en ny kompleksitet, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, ca. 23 sider

.Moen, Kari Hoås. Styring og samarbeid i barnehagesektoren. Universitetsforlaget. Siste utgave. Hele boka. Ca. 240 sider.

Norli Hansen, Marianne og Fredrik Engelstad. Samfunnsklasser og eliter, i Det norske samfunn, 6. utgave, Gyldendal, Oslo 2010, , ca. 23 sider

Kompendium til samfunnsfag i førskolelærerutdanningen, Høgskolen i Østfold, Avdeling for lærerutdanning, fås kjøpt i bokhandelen på Remmen. I litteraturlisten er dette kompendiet kalt Kompendium. Kompendiet er utgitt av Pensumtjeneste, Oslo, i 1997.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:46