LFHKRNA208 Kropp og natur. Del 2 (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Steffen Tangen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Emnet krever at studenten har gjennomført og bestått emnet Fysisk fostring og miljølære (10 stp), Kropp og natur, del 1 (10 stp) eller tilsvarende utdanning.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemesteret, 2. studieår.

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått:

Læringsmiljø

- natur som pedagogisk arena
- kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen
- ulike årstider som pedagogisk ressurs
- aktiviteter i sal
- aktiviteter i vann/basseng

Faktakunnskap

- arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- fysiologi, miljø og barn i natur
- tilpassing til barns ulike kompetanse
- barns motoriske, sosiale, psykiske og fysiske utvikling
- observasjon som metode i forhold til barns fysiske kompetanse

Praktisk kunnskap

- basal hjerte- og lungeredning (HLR)
- naturlekeplass for en årstid med et tverrfaglig innhold
- tilpasning av aktiviteter for barn i ulike læringsmiljø, både ute og inne

Undervisnings- og læringsformer

Det blir benyttet ulike undervisningsformer, som for eksempel; praktiske øvelser, gruppearbeid, storyline, laboratorieøvelser, undervisning inne og ute, forelesninger, ekskursjoner, arbeid med førskolebarn, selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger i det ordinære studieløpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktiviteter i barnas hverdag.

 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Emnet har følgende arbeidskrav knyttet til seg:

  1. Deltakelse på praktisk undervisning (krav om minimum 80 % frammøte)
  2. Praktisk gjennomføring av naturlekeplassprosjekt m/rapport (høst)
  3. Arbeid med vinterarena m/skriftlig arbeid (vår)
  4. Aktiv deltakelse på barn i sal prosjekt m/rapport (vår)
  5. Artskunnskapsprøve
  6. Hjerte-lunge-redning, HLR (høst/vår)

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent på skriftlige arbeidskrav, vil studenten få én ny mulighet til å rette opp. Dette gjelder skriftlige innleveringer/prøve knyttet til arbeidskravene 2-5.
Det gis skriftlig tilbakemelding på arbeidskravene 2-4, mens det for arbeidskravene 5 og 6 gis muntlig tilbakemelding.

Se semesterplan for nærmere presisering av hva som inngår i arbeidskravene. 

Eksamen

Praktisk/muntlig eksamen
Gruppeeksamen med en praktisk-metodisk og en muntlig komponent. Varighet ca. 30 minutter pr. gruppe. 

Didaktisk skjema med utfyllende faglig/pedagogisk begrunnelse/refleksjon, maks 3 sider, leveres til sensorene på eksamensdagen, før praktisk-metodisk eksamen.

  • Praktisk-metodisk komponent: Gruppegjennomføring av et tverrfaglig/pedagogisk opplegg med barn eller studenter. Varighet ca. 20 minutter pr. gruppe
  • Muntlig komponent: Etter gjennomføring av praktisk-metodisk opplegg, stiller sensorene spørsmål om gjennomføringen og didaktisk skjema med faglig/pedagogiske begrunnelser/refleksjoner. Varighet ca. 10 minutter pr. gruppe. 

Eksamen blir vurdert av en intern og en ekstern sensor. Studentene får individuell karakter. Det benyttes bokstavkarakterer A til F, hvor A er beste og E er den dårligste beståtte karakter. F er ikke bestått.

Studenter som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturliste for Kropp og natur del 2, 2012/2013

Fysisk fostring (kropp)

- Bagøien, Tor Egil og Rune Storli (2002). Lag en naturlekeplass: Prinsipper og praktiske ideer. Gyldendal akademisk.

- Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: Hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Høyskoleforlaget.

- Osnes, Heidi, Hilde N. Skaug og Karen M. E. Kaarby (2010). Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Universitetsforlaget.

- Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:

  • Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
  • Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
  • Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
  • Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.

- Utdelt materiale fra lærer

 

Naturfag

- Wedøe, Leif (2005). Fysikkaktiviteter i barnehage og småskole. Cappelen akademiske forlag. 

- Langholm, G., Hilmo, I., Holter, K., Lea, A., Synnes, K. (2011) Forskerfrøboka, Barn og natur, Fagbokforlaget

- Ødegaard, T, Lie, S, Vedum, T.V, (2008) Blåe vann og grønne skoger, Opplandske bokforlag, Hamar 

- Utdelt materiale fra lærer

 

Støttelitteratur
- Grimeland, Gisle (2006). Med åpne sanser. Cappelen

- Madsen, Bent Leicht (1988). Børn, dyr & natur. Børn og Unge.

- Madsen, Ørjan og Per Irgens (2005). Slik lærer du å svømme. Bodine Forlag.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:44