LFHKRNA107 Kropp og natur. Del 1 (Høst 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Espen Braaten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
Høst- og vårsemesteret, 1. studieår.
Innhold
Følgende tema blir gjennomgått:
Læringsmiljø
- Natur som pedagogisk arena
- Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen.
- Ulike årstider som pedagogisk ressurs
Faktakunnskap
- Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
- Barns totale utvikling (fysisk, motorisk, psykisk og sosial)
- Fysiologi, helse og ernæring
- Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
- Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
- Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima
Undervisnings- og læringsformer
Det blir gitt undervising på mange ulike måter som blant annet: gruppearbeid, storyline, uteundervisning, praktiske øvelser, forelesninger og selvstudium.
Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.
Praksis
Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktivitet i barnas hverdag.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:
- Deltakelse på praktisk undervisning (krav om 80% fremmøte)
- Deltakelse på to ekskursjoner (høst);
Tema for tur 1: sopp, mat&helse, lekeaktiviteter
Tema for tur 2: naturløype - Godkjente mappeoppgaver, gruppevis innlevering. 5 stk. (høst/vår)
Dersom arbeidskrav nr 3 ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette. Studenten vil få skriftlig tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent på dette arbeidskravet.
Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Eksamen
Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer. Ingen hjelpemidler. Eksamen foregår i vårsemesteret.
Intern og ekstern sensurering. Gradert karakter A-F, der A er høyeste karakter og E er laveste beståttkarakter. F er ikke bestått.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 27.2.2012
Naturfag med miljølære:
Langholm, G., Hilmo, I., Holter, K., Lea, A., Synnes, K. (2011) Forskerfrøboka, Barn og natur, Fagbokforlaget
Ødegaard, T, Lie, S, Vedum, T.V, (2008) Blåe vann og grønne skoger, Opplandske bokforlag, Hamar
Utdelt materiale fra lærer
Fysisk fostring:
Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2010) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget 283 s.
Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget 120 s.
Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:
*Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
*Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
*Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
*Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.
Utdelt materiale fra lærer
Kunnskapsdepartementet:
Rammeplan for barnehager 2006.
Temaheftet om barns medvirkning.
Temahefte om natur og miljø.
Støttelitteratur:
Grimeland, Gisle (2006) Med åpne sanser Barnet, læreren og naturen. Cappelen akademisk forlag, Oslo
Johansson, Stina Ut i naturen med förskolan, del 1 og 2, Förskolans Förlag
Johansson, Stina (2001) Rundt i naturen sammen med barn 1, Gyldendal, Oslo
Johansson, Stina (1996) Rundt i naturen sammen med barn 2, Gyldendal, Oslo
Madsen, B.L (1988) Børn, dyr og natur. Forlaget Børn og Unge
Rasmussen Torben Hangaard: Orden og kaos (s. 57-88)