LFHKRNA107 Kropp og natur. Del 1 (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Espen Braaten
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

Følgende tema blir gjennomgått:

Læringsmiljø

  • Natur som pedagogisk arena
  • Kulturlandskap og nærmiljø som læringsressurs i barnehagen.
  • Ulike årstider som pedagogisk ressurs

Faktakunnskap

  • Kunnskap om arter i dyreriket, soppriket og planteriket
  • Barns totale utvikling (fysisk, motorisk, psykisk og sosial)
  • Fysiologi, helse og ernæring
  • Sammenhengen mellom samfunn, kultur og det kroppslige
  • Grunnleggende kunnskap om samspill i naturen
  • Årstidsvariasjoner knyttet til økologi og klima

Undervisnings- og læringsformer

Det blir gitt undervising på mange ulike måter som blant annet: gruppearbeid, storyline, uteundervisning, praktiske øvelser, forelesninger og selvstudium.

Studentene må bruke IKT som et verktøy knyttet til ulike arbeidsoppgaver i emnet. Studentene skal også være kjent med bibliotekets tilbud.

 

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til det ordinære løpet i førskolelærerutdanningen. I praksisperioden kan studenten gjennom observasjon og praktiske opplegg få erfaring med natur- og miljøfaglige tema i barnehagen og om bevegelsesaktivitet i barnas hverdag. 

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse på praktisk undervisning (krav om 80% fremmøte)
  2. Deltakelse på to ekskursjoner (høst);
    Tema for tur 1: sopp, mat&helse, lekeaktiviteter
    Tema for tur 2: naturløype
  3. Godkjente mappeoppgaver, gruppevis innlevering. 5 stk. (høst/vår)

Dersom arbeidskrav nr 3 ikke godkjennes, vil studenten kun få èn ny mulighet til å rette opp dette. Studenten vil få skriftlig tilbakemelding fra faglærer om godkjent/ikke godkjent på dette arbeidskravet. 

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell, skriftlig eksamen på 4 timer. Ingen hjelpemidler. Eksamen foregår i vårsemesteret.

Intern og ekstern sensurering. Gradert karakter A-F, der A er høyeste karakter og E er laveste beståttkarakter. F er ikke bestått. 

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 27.2.2012

Naturfag med miljølære:

Langholm, G., Hilmo, I., Holter, K., Lea, A., Synnes, K. (2011) Forskerfrøboka, Barn og natur, Fagbokforlaget

Ødegaard, T, Lie, S, Vedum, T.V, (2008) Blåe vann og grønne skoger, Opplandske bokforlag, Hamar

Utdelt materiale fra lærer

Fysisk fostring:

Osnes, H., Skaug, H. N. & Kaarby, K. M. E. (2010) Kropp, bevegelse og helse i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget 283 s.

Nordbotten, G. L. N. (2006). Barns fysiske utvikling: hvordan stimulere barns fysiske utvikling? Kristiansand: Høyskoleforlaget 120 s.

Kompendium: Fysisk fostring, red. Berit Oddrun Sletten (2010). Består av:

*Kippe Karin. Barns utvikling gjennom fysisk utfoldelse i barnehagen.
*Moser, m.fl. Om barnas rom og kropp, aktivitet og hvile.
*Samdal og Haug. Betydningen av et sunt kosthold og fysisk aktivitet for helse og læring.
*Ärlemalm-Hagsèr Eva. Bland sandlådor, cyklar och bandyklubbor.

Utdelt materiale fra lærer

Kunnskapsdepartementet:
Rammeplan for barnehager 2006.
Temaheftet om barns medvirkning.
Temahefte om natur og miljø.

Støttelitteratur:

Grimeland, Gisle (2006) Med åpne sanser Barnet, læreren og naturen. Cappelen akademisk forlag, Oslo

Johansson, Stina Ut i naturen med förskolan, del 1 og 2, Förskolans Förlag

Johansson, Stina (2001) Rundt i naturen sammen med barn 1, Gyldendal, Oslo

Johansson, Stina (1996) Rundt i naturen sammen med barn 2, Gyldendal, Oslo

Madsen, B.L (1988) Børn, dyr og natur. Forlaget Børn og Unge

Rasmussen Torben Hangaard: Orden og kaos (s. 57-88)

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:42