LFHFOR12 Forming (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.

Undervisningssemester

Høst og vårsemesteret, 2. studieår

Innhold

Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:

Praktisk skapende arbeid i to- og tredimensjonal form

Denne delen har størst omfang og omfatter praktisk arbeid i bilde, skulptur og bruksform

 

Estetiske virkemidler  i visuelle uttrykk

Materialer, redskaper og teknikker

Barns uttrykksformer og utvikling i arbeid med to- og tredimensjonal form

Kreativitet og skapende prosesser

Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid

Europeisk kunst fra nyere tid med hovedvekt på noen norske kunstnere

kunst og formkultur fra ulike kulturer

Inne- og utemiljø som ramme rundt barns skapende lek

Undervisnings- og læringsformer

Emnet består først og fremst av praktisk arbeid i verksteder med ulike materialer og teknikker innen papir, leire, tre, tekstil og/eller gratismaterialer. Verkstedarbeid foregår med 15-18 studenter og starter gjerne med en innledning om tema, problemstilling eller demonstrasjon av teknikk. Timene er preget av studentaktivitet med oppfølging av lærer. Oppgavene løses individuelt eller i grupper.  Det blir også forelesninger i større grupper knyttet til teoristoffet. 

Emnet kan inngå i fellesprosjekt sammen med andre emner i studieåret.

Bruk av IKT
IKT er et hjelpemiddel og verktøy i arbeid i faget. Studentene dokumenterer sine arbeidsprosesser ved loggføring som legges på Fronter.

Studentene får sammenhengende veiledning og vurdering underveis. Etter mappeinnleveringene får studentene skriftlig tilbakemelding på fagtekst og skriftlig/muntlig tilbakemelding på de praktiske arbeidene.

Praksis

Praksis: Det er ønskelig at studentene prøver ut formingsaktiviteter i praksis.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i alle verkstedstimene
  • Levere tre arbeidsmapper som består av praktisk arbeid, logg og en fagdidaktisk tekst.
    Om dette arbeidet ikke godkjennes har studenten en ny mulighet til innlevering og ny vurdering. Arbeidsmappene leveres til faglærer innen nærmere angitte frister i semesterplanen.

Eksamen

Eksamen består av et individuelt framlegg som skal inneholde
- et utvalg av arbeider fra arbeidsmappene samt fullstendig logg (vektes 50 %)
- en fagdidaktisk tekst (vektes 50 %)

Faglærerne avgjør hva som skal presenteres under eksamen. Karakteren settes etter en samlet vurdering. Alle delene må være bestått for å få karakter i emnet. Kandidater som ikke består en av delene må ta hele eksamen på nytt.

En intern og en ekstern sensor setter en gradert karakter etter skalaen A til F, der A er høyeste karakter og E er lavest ståkarakter. F er ikke bestått.

Fagdidaktisk tekst kan påklages. Dersom karakteren blir endret, settes det en ny, samlet karakter for emnet. Vurdering av mappearbeid og logg kan ikke påklages jf forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 16. juni 2011. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

KD 2006: Rammeplan for barnehagen

Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius: Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen, Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1988 Utvalgte sider: 9-49

Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996. Utvalgte sider: 11-82

Trageton, Arne: Leik med materiale - konstruksjonsleik 1 - 7 år, Høgskolen Stord/Haugesund, 1995

Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E.: Kunst og håndverk - hva og hvorfor, Fagbokforlaget, Bergen 22. Utvalgte sider 11-26, 128-303

Haugen, S., Løkken, G. Røthle, M.: Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 2005. Kapittel om kunst, estetikk og utvikling.

Diverse kompendier og trykk.


Utfyllende litteratur

Andersen, Jytte: Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog, Gyldendal 22, Danmark

Arvas, Birgitta (red.): Mer om hundre språk, Moderna Museet Stockholm 1986

Barsotti, Anna, Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, HLS Förlag 1997

Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla: Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger
NKS-Forlaget 22

Glambek, Ingeborg: Om kunst de siste 200 år, Skolebokforlaget 1996

Gullberg, Vivian Hernar: Barns bildeskaping - utvikling og forutsetninger, Høgskolen i Stord/Haugesund, 1994. Side 1 - 127

Lowenfeld, Viktor og Brittain, W. Lambert: Kreativitet og vækst, Gjellerup & Gad Københamn, 1988

Mørk, Hans Otto (Hovedredaktør): Bokserien Form og Forming, Universitetsforlaget

Nilsson, Kerstin: Hesten i hulen. En liten kunsthistorie. Gyldendal Tiden, 1997

Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996, s. 85 - 157

Trageton, Arne: Verkstedpedagogikk 6 - 10 år, Stord Lærarhøgskule, 1992

Temanummer. "Førskolen" I: tidsskriftet Forming i skolen, nr. 3, 1992

Sist endret av: studieseksjonen, 16.06.2011 14:32
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. aug. 2024 02:47:34