LFHDRA07 Drama (Høst 2012–Vår 2013)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Liv Anne Fossbråten
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, heltid.
Undervisningssemester
Høst- og vårsemesteret, 2. studieår.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Emnet skal forberede til arbeid med å ivareta drama-/teateraktivitetene i barnehagen.
Etter endt emnet skal studentene ha:
- opplevd hvilke muligheter dramafaget åpner for estetiske uttrykk, opplevelser og kommunikasjon
- tilegnet seg ferdigheter i dramapedagogiske uttrykksmåter
- utviklet egne dramaprosjekter for og med barn
Innhold
Følgende temaer blir gjennomgått i emnet:
1: Dramafaglig egenutvikling
Dramatiske uttrykksformer:
- Arbeid med stemme- og bevegelsesuttrykk
- Improvisasjon
- Mime, bevegelse, dramatisering, muntlig formidling
- Rollespill, skuespill, figurteater
- Dramaforløp, ulike metoder
Teoretiske emner:
- Forholdet lek - drama - teater
- Teaterets grunnelementer, virkemidler og dramaturgi
- Den estetiske dimensjon
- Dramapedagogiske retninger
2: Barn og drama
- Barns lek
- Utvikling av dramatiske uttrykk med utgangspunkt i lek
- Barn og teater
3: Drama i barnehagen
- Observasjon av barns dramatiske lek og annen dramatisk virksomhet
- Planlegging, gjennomføring og vurdering av dramapedagogisk arbeid i barnehagen
- Drama i tverrfaglig sammenheng
- Lek, drama og teater med barn som har ulike forutsetninger og ulik kulturell bakgrunn
Undervisnings- og læringsformer
Hovedvekten av emnets innhold vil organiseres som verkstedsarbeid. I tillegg kommer noen teoriforelesninger og en 1-dags studietur for å se teater for barn.
En del kommunikasjon vil forgå på nett. Det forventes at studentene kan orientere seg på bibliotek og der søke etter litteratur og temaer. De tilsatte på biblioteket vil kunne informere og gi tilbud om opplæring. Store deler av teorien må studentene tilegne seg ved arbeid i basisgrupper og på egen hånd.
Praksis
Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Deltatt i alt verkstedsarbeid
- Levert og fått godkjent to skriftlige mappeoppgaver til faglærer. De skriftlige mappeoppgavene baseres på verkstedsarbeid, en om høsten og en om våren
- Se og analysere en barneteaterforestilling med etterfølgende gruppeframlegg, muntlig
Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.
Eksamen
Eksamen består av tre komponenter: Individuelt notat, gruppeforestilling og gruppesamtale
Studentene arbeider i tre dager med en gruppeforestilling som vises for intern og ekstern sensor. Forestillingen har en varighet på maks 15 minutter. Forut for visningen leverer hver student et skriftlig notat, én side, etter gitte kriterier.
Umiddelbart etter visning har hver gruppe en samtale med sensorene i ca 20 minutter. I samtalen stilles spørsmål til hver og en i gruppen. Spørsmålene er knyttet til forestillingen, notat og pensumlitteratur forøvrig.
Det settes individuell karakter ut fra en samlet vurdering av visning, notat og samtale. Denne vurderes som en helhet med én karakter.
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Karakteren gis etter en skala fra A til F, der A er høyeste og E laveste ståkarakter. F betyr ikke bestått
Studenter som ikke består eller ikke tar eksamen til ordinær tid, kan ta ny/utsatt gruppeeksamen først året etter.
Evaluering av emnet
Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:
- midtveisevaluering
- underveisevaluering
- sluttevaluering
Resultatene behandles av
- trinnleder på trinnledermøte
- av studieleder på programutvalgsmøte
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 29.06.2010. Det tas forbehold om endringer før studiestart.
Hovedbok:
Sæbø, Aud Berggraf: Drama i barnehagen, 3.utgave, Universitetsforlaget, Oslo 2010 (299 sider), NB: eldre utgaver kan ikke brukes
Spesielt om øvelser, leker, og litt teori:
Fossbråten, Liv Anne & Jon Pihlstrøm: Barn leker teater, Spillerom, Oslo 1995 (80 s.)
Spesielt om dukketeater:
Mykle, Bjørg: Dukkenes magi, Pax, Oslo 1993 (192 s.)
Spesielt om fortelling:
Eskild, Hilde og Hambro, Benedicte: Snikk, snakk, snute. En praktisk bok om muntlig fortelling. Ganesa forlag AS 2003
Artikler og kortere tekster:
Kunnskapsdepartementet: "Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver" 2006, s.36-38 3,3: Kunst, kultur og kreativitet.
Guss, Faith Gabrielle: "To magiske rom" om teatret som ble speilbilde av barns lek" i Reistad (red): Regikunst, Tell forlag, Asker 1991 (13 s.)
Hede, Håkan: "Maskering og sminke" i Reistad (red):i Skuespillerkunst, Tell forlag, Asker 1991 (4 s.)
Hodne, Ørnulf: Det norske folkeeventyret, Cappelen forlag, Oslo 1998 s. 193 204 (11 s.)
Høie, Karen: "Trylleskogen", Tidsskriftet DRAMA, Landslaget Drama i skolen nr. 4, 1999 (7 s.)
Karlstad, Henning: "Språk, tale og stemmedanning" i Reistad (red): Skuespillerkunst, Tell forlag, Asker 1991 (4 s.)
Reistad, Helge: "Aktiviserende teater" i Reistad (red): Regikunst, Tell forlag, Asker 1991 (22 s.)
Vik, Lars: "Kunsten å miste ansikt" i Reistad (red): Skuespillerkunst, Tell forlag, Asker 1991 (4 s.)