LFDPTP108 Pedagogikk. Del 1: Barn og barndom i barnehage og skole (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Tonje Kolle
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemesteret, 1. studieår.

Innhold

 Emnet består av deltemaene:

  • Barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Barnehagens styringsdokumenter
  • Førskolelærerrollen
  • veiledning og pedagogisk dokumentasjon
  • Danning, omsorg, lek og læring
  • Praksisforberedelse
  • Kommunikasjon og samspill
  • overgang skole og barnehage (for heltidsstudenter)

Undervisnings- og læringsformer

Studentene arbeider med emnet på ulike måter. Studentaktive arbeidsformer; selvstudier, basisgruppearbeid, prosjektarbeid og praksis er grunnleggende arbeidsformer i studiet. I tillegg gis lærerledet undervisning. IKT er et viktig læringsverktøy. Det forventes at studentene jobber med temaer og oppgaver mellom samlingene.

Det forventes at studentene kan bruke biblioteket og kjenner dets tilbud. Biblioteket tilbyr opplæring.

Praksis

I deltidsstudiet knyttes emnet til praksisperioden i barnehage i høstsemesteret 1. studieår.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Arbeidskravene må være utført innen nærmere angitte frister. Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, får studenten èn mulighet til å rette opp dette.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Deltakelse i forberedelser til praksis; Med gjennomgang av Plan for praksis knyttet til barnehage, og skriving av fagtekst.
  2. Godkjent barnehagepraksis . Godkjennes av praksislærer med evalueringsskjema.
  3. Godkjent individuell fagtekst om lek fra barnehagepraksis. Godkjennes av faglærer med skriftlig tilbakemelding.
  4. Deltatt på 4 temaseminarer (tidspunkt fremkommer av semesterplanen) etter krierier gitt av faglærer.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 6 timer.
Eneste tillatte hjelpemiddel: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Intern og ekstern sensur. Karakterskala fra A-F, der A er beste karakter, E er laveste ståkarakter og F betyr ikke bestått.

Evaluering av emnet

?Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 17.08.2012.

Alvestad M. og Berge A. (2007): Å bygge bro mellom barnehage og skole. I Moser T. og Røthle M (red.) Ny rammeplan – ny barnehagepedagogikk. Del 2 s.182-197) Universitetsforlaget. K

Askland, L. (2006): Kontakt med barn. Innføring i førskolelærerens arbeid på grunnlag av observasjon. Gyldendal Akademisk. (Kap. 1, 2, 4, 6, 7, 8)

Bae, B. (1996): Det interessante i det alminnelige. En artikkelsamling. Pedagogisk forum. (Kap. 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10)

Bae, B. (2006): Å se barn som subjekt – noen konsekvenser for pedagogisk arbeid i barnehage. Artikkel. Kunnskapsdepartementet (Kan lastes ned fra nettet)

Carson, N. og Birkeland, Å. (2004): Veiledning for førskolelærere. Høyskoleforlaget. Kap. 3 K

Foss, E. (2003): Med omsorgsansvar og makt som utfordring i barnehagen. Artikkel. Barnehagefolk nr. 2/2003. K

Fagerli, Oddvar m.fl.(2010): Hva er førskolepedagogikk? Høyskoleforlaget

Furu, A. (2011) m.fl. Student idag, førskolelærer i morgen. Kvalifisering til førskolelæreryrke. Fagbokforlaget.

Hangaard Rasmussen, T. (1996): Orden og kaos. Forsythia. (Finnes digitalt Bibsys)

Imsen, Gunn (2011) Hva er pedagogikk? Universitetsforlaget

Johansson, E. og Samuelsson P, I.: (2009): Å lære er nesten som å leke. Fagbokforlaget. (kap. 1 – 5)

Kolle, T., Larsen, A.S. og Ulla, B. (2010). Pedagogisk dokumentasjon – inspirasjon til bevegelige praksiser. Fagbokforlaget. (kap. 2 – 7)

Kvello Ø. (red.) (2010): Barnas barnehage – målsettinger, føringer og rammer for barnehagen 1. Kap. 15; Overgang barnehage og skole. Aukland S. K

Larsen, A.S. (2009): Barns rett til medvirkning – en etisk og demokratisk verdi som utfordrer barnehagepersonalets profesjonsutøvelse og deres evne til kritisk refleksjon. Artikkel. Norsk pedagogisk tidsskrift nr. 1 K

Lillemyr, O. F. (2004): Lek, opplevelse, læring i barnehage og skole. Universitetsforlaget (3.utgave), (kap. 2 – 4, 9, 11, 13, 14 - 16)

Løkken, G. og Søbstad, F. (2011) Danning. I Glaser, V. et.al.(red) Barnehagens grunnsteiner; formålet med barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget (s.83-92) K

Nordin-Hultman, E. (2004): Pedagogiske miljøer og barns subjektskaping. (Del III). Pedagogisk Forum. K

Olofsson, B.K (1993): Lek for livet : Observasjoner og forskning om barns lek, Forsythia (Finnes både i papirutgave og digitalt)

Solli, A. (red.) (2009): Den skrivende førskolelærer – om profesjonalitet og praksis. Fagbokforlaget. Del III K

Taguchi L. H. og Åberg, A. (2006): Lyttende pedagogikk – etikk og demokrati i pedagogisk arbeid. Universitetsforlaget (del 1)

Tholin, K. (2007): Barn som medskapere av fellesskapet i barnehagen. I Moser, T. og Røthle, M.(red) Ny rammeplan – ny barnehagepedagogikk. (Del 2 s.149-166) Universitetsforlaget. K

Tholin, K. R. (2008): Yrkesetikk for førskolelærere. Fagbokforlaget (kap. 2, 3, 4)

Aasebø, T. S. og Melhuus E. C. (2005): rom for barn – rom for kunnskap. Kap. 4 Vennskap blant jevnaldrende. K

Øksnes, M. (2010): Lekens flertydighet. Om barns lek i en institusjonalisert barndom. Cappelen Akademisk forlag

Temahefte fra Kunnskapsdepartementet:

  • Temahefte om barns medvirkning

Styringsdokumenter og lovverk:

  • Lov om barnehager (2010)
  • Rammeplan for barnehager (2011)
  • Stortingsmelding nr. 41: Kvalitet i barnehagen (2008 – 2009)
  • Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæring. (Opplæringslova). Kap. 1. og 5.
  • Læreplanverket for Kunnskapsløftet (2006). Kompetansemål for 2.trinn.
  • Fra eldst til yngst. Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole (2008).
  • Kunnskapsdepartementet; En veileder Samarbeid og sammenhenger mellom barnehage og skole. (2008-2009)

K= Kompendium (kan kjøpes i bokhandelen).

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:41