LFDMUS07 Musikk (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Øystein Sverre Warem
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemesteret, 3. studieår.

Innhold

Innholdet i emnet er inndelt i følgende hoveddeler:

Musikkfaglig egenutvikling
Her skal studentene tilegne seg kunnskap om musikkteoretiske emner, innsikt i musikk som kunst- og kulturfag for barn, oppøving av vokale og instrumentale ferdigheter, kunnskap og ferdigheter i bevegelse og dans.

Musikk og samfunn
Musikk er en viktig del av vår kulturelle identitet og spiller en sentral rolle i et samfunnsmessig perspektiv. Derfor vil det være viktig å fokusere på barns og unges musikkpreferanser, drøfte årsakene til dem, samt barnehagens medansvar som musikalsk kulturformidler.

Barnet og musikken
I denne hoveddelen vil en vektlegge kunnskap om barnets musikalske utvikling og uttrykksmåter.   

Musikkarbeid i barnehagen
Hoveddelen vektlegger praktisk arbeid med stoff, arbeidsmåter og aktivitetsformer som det vil være naturlig å bruke i musikkpedagogisk arbeid med barn. Studieinnholdet skal også gi et teoretisk grunnlag for analyse og refleksjon omkring musikkarbeid i barnehagen.      

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, instruksjon og veiledning i praktisk musikkverkstedarbeid.

Undervisning i musikkmetodikk og musikkteori vil foregå i storbasisgrupper. Det er obligatorisk studiedeltaking i de praktiske disiplinene. (Musikkmetodikk og sang med akkompagnementsinstrument).

Det forventes at studenten øver på gitar og kommer forberedt til alle timer.

Erfaring med praktisk anvendelse av kunnskaper og ferdigheter i faget sammen med barn er en viktig del av studiet. Tilegnelsen av slike kunnskaper og ferdigheter vil fortrinnsvis finne sted i praksisperioden.

Praksis

Emnet følger studieprogrammets praksisperioder i barnehage og grunnskole.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Godkjent studiedeltaking; aktiv deltakelse som godkjennes muntlig av faglærer
  • Godkjent praktisk ferdighetsprøve i sang med eget akkompagnement (vår)
  • Godkjent intern prøve i musikkteori (vår)
  • Godkjente obligatorisk oppgave/presentasjon i musikkmetodikk (høst/vår)

Det er faglærer i den enkelte disiplin som godkjenner studiedeltaking, interne prøver og oppgaver/presentasjoner.

Interne prøver holdes i vårsemesteret. Obligatoriske oppgaver/presentasjoner gis både i høst- og vårsemesteret.

Eksamen

Framføring i gruppe (praktisk eksamen)

Eksamen består av en praktisk gruppeprøve i utøvende musikkmetodikk. Varighet ca. 20 min. pr. gruppe. Eksamensoppgavene trekkes senest en uke før den praktiske framføringen. Eksamen vurderes av ekstern og intern sensor.

 

Studentene får individuell karakter. Det gis karakter etter en skala fra A til F, der A er beste og E er laveste ståkarakter. F betyr Ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

?

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 27.06.09. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

 

Djupdal, knut: Musikkteori. Gyldendal Akademiske Forlag (ulike utgaver).

Morten Sæther/Elin Angelo Aalberg: Barnet og musikken. Innføring i musikkpedagogikk for førskolelærerstudenter

Universitetsforlaget. 2006.  ISBN 13: 978-2-15-00670-3

Holen/Nordberg: Den store barnesangboka. Aschehoug. (Ulike utgaver)

Gitarkurs for førskolelærerstudenter. Kompendium.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:40