LFDFOR12 Forming (Høst 2012–Vår 2013)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning, deltid.

Undervisningssemester

Høst- og vårsemester, 1. studieår.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Etter endt studium skal studenten ha:

Kunnskap:

  • kunnskap om barns utvikling i lek og aktivitet med to- og tredimensjonale materialer
  • kjennskap til grunnleggende teorier om kreativitet og estetikk
  • kjennskap til hovedtrekk i kunst og kulturhistorie
  • kunnskap om materialer, verktøy, teknikker og estetiske virkemidler som grunnlag for eget skapende arbeid
  • kunnskap om planlegging, tilrettelegging, gjennomføring, evaluering og dokumentasjon av barns skapende aktiviteter i materialer
  • forståelse av de estetiske fagområdenes berettigelse og plass i barnehage og grunnskole
  • ?

Ferdigheter:

  • forberede og gjennomføre formingsaktiviteter med barn
  • skape egne uttrykk i ulike materialer ved hjelp av varierte teknikker og verktøy
  • beskrive, analysere og vurdere egen skapeprosess og egne formingsprodukter, skriftlig og muntlig
  • lede kunst og kulturopplevelser med barn
  • bruke digitale hjelpemidler som verktøy å uttrykke seg og dokumentere egne og barns skapende aktivitet
  • ?

Generell kompetanse

  • å anvende miljøvennligematerialer og legge opp til gjenbruk og redesign i formingsaktiviteter
  • samarbeide med voksne og barn om tverrfaglige aktiviteter der forming er en sentral del

Innhold

Studiet vektlegger temaer som:

  • Praktisk skapende arbeid i verksteder med uttrykk i to- og tredimensjonal form. Dette omfatter bilde, skulptur og bruksformer.
  • Estetiske virkemidler i visuelle uttrykk
  • Materialer, redskaper og teknikker
  • Barns uttrykksformer og utvikling i arbeider med to- og tredimensjonal form
  • Inne- og utemiljø som ramme rundt barns skapende utvikling
  • Kunst og formkultur fra ulike kulturer
  • Europeisk kunst med hovedvekt på noen norske kunstnere
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av barns skapende arbeid

 

Undervisnings- og læringsformer

?Emnet består av praktisk arbeid i verksteder med oppgaver i ulike materialer og teknikker. Verkstedarbeid foregår i grupper på ca 15 til 20 studenter og starter gjerne med en innledning om tema, problemstilling og demonstrasjon av teknikker. Samlingene er basert på egenaktivitet med veiledning av lærer. Oppgavene løses individuelt eller i basisgrupper. I deltidsstudiet må studentene gjennomføre en del av oppgavene i tiden mellom samlingene, både i gruppe og individuelt.

Studiet baserer seg på mappeundervisning der tre arbeidsmapper med hvert sitt hovedtema definerer arbeidsøktene.

Bruk av IKT.
Studentene benytter Fronter som plattform for nettbasert læring. Andre digitale verktøy kan benyttes i studiet, feks Gimp og Photostory. Vedr opphavstett kan biblioteket bistå.

Studentene får sammenhengende veiledning og vurdering fra lærer underveis. Etter mappeinnleveringer får studenten skriftlig tilbakemelding på fagtekst og skriftlig/muntlig tilbakemelding på arbeid i materiale.

Praksis

Det er ønskelig at studentene prøver ut formingsaktiviteter og reflekterer over teori i praksisperioden og benytter erfaringen i fagtekster.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • Deltakelse i alle verkstedstimene
  • Levere tre arbeidsmapper som består av praktisk arbeid, logg og en fagdidaktisk tekst.
    Om dette arbeidet ikke godkjennes har studenten en ny mulighet til innlevering og ny vurdering. Arbeidsmappene leveres til faglærer innen nærmere angitte frister i semesterplanen.

Eksamen

Eksamen består av et individuelt framlegg som skal inneholde
- et utvalg av arbeider fra arbeidsmappene samt fullstendig logg (vektes 50 %)
- en fagdidaktisk tekst (vektes 50 %)

Faglærerne avgjør hva som skal presenteres under eksamen. Karakteren settes etter en samlet vurdering. Alle delene må være bestått for å få karakter i emnet. Kandidater som ikke består en av delene må ta hele eksamen på nytt.

En intern og en ekstern sensor setter en gradert karakter etter skalaen A til F, der A er høyeste karakter og E er lavest ståkarakter. F er ikke bestått.

Fagdidaktisk tekst kan påklages. Dersom karakteren blir endret, settes det en ny, samlet karakter for emnet. Vurdering av mappearbeid og logg kan ikke påklages jf forskrift om eksamen og studierett ved Høgskolen i Østfold.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert 16. juni 2011. Det tas forbehold om endringer før studiestart.

KD 2006: Rammeplan for barnehagen

Carlsen, Kari og Samuelsen, Arne Marius: Inntrykk og uttrykk - estetiske fagområder i barnehagen, Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1988 Utvalgte sider: 9-49

Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996. Utvalgte sider: 11-82

Trageton, Arne: Leik med materiale - konstruksjonsleik 1 - 7 år, Høgskolen Stord/Haugesund, 1995

Haabesland, Anny Å. og Vavik, Ragnhild E.: Kunst og håndverk - hva og hvorfor, Fagbokforlaget, Bergen 22. Utvalgte sider 11-26, 128-303

Haugen, S., Løkken, G. Røthle, M.: Småbarnspedagogikk. Oslo: Cappelen Akademisk forlag. 2005. Kapittel om kunst, estetikk og utvikling.

Diverse kompendier og trykk.


Utfyllende litteratur

Andersen, Jytte: Det gemmer sig i blyanten - en bog om børns billedsprog, Gyldendal 22, Danmark

Arvas, Birgitta (red.): Mer om hundre språk, Moderna Museet Stockholm 1986

Barsotti, Anna, Skapende kommunikasjon i Reggio Emilia, HLS Förlag 1997

Gjennestad, Marthe Lise og Grieg, Camilla: Den skallete heksen - lek og eksperimentering med farger
NKS-Forlaget 22

Glambek, Ingeborg: Om kunst de siste 200 år, Skolebokforlaget 1996

Gullberg, Vivian Hernar: Barns bildeskaping - utvikling og forutsetninger, Høgskolen i Stord/Haugesund, 1994. Side 1 - 127

Lowenfeld, Viktor og Brittain, W. Lambert: Kreativitet og vækst, Gjellerup & Gad Københamn, 1988

Mørk, Hans Otto (Hovedredaktør): Bokserien Form og Forming, Universitetsforlaget

Nilsson, Kerstin: Hesten i hulen. En liten kunsthistorie. Gyldendal Tiden, 1997

Paulsen, Brit: Billedkunst og kunnskap, Cappelen Akademiske forlag, Oslo 1996, s. 85 - 157

Trageton, Arne: Verkstedpedagogikk 6 - 10 år, Stord Lærarhøgskule, 1992

Temanummer. "Førskolen" I: tidsskriftet Forming i skolen, nr. 3, 1992

Sist endret av: studieseksjonen, 16.06.2011 14:32
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:40