LFARLE09 Religion, livssyn og etikk (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
10
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Bakkenteigen (HiVe) og Halden (HiØ)
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i Bachelorstudium i førskolelærerutdanning,  arbeidsplassbasert (AbF).

Undervisningssemester

Høstsemesteret 2012.

Innhold

Hovedtemaene i RLE er            

  • Barnehagens verdigrunnlag og mandat - lover og forskrifter
  • Kristendommen
  • Islam
  • En eller flere andre religioner
  • Humanisme
  • Høytidsmarkering, samtale med barn og andre arbeidsmåter
  • Etikk

Alle temaene behandles med sikte på pedagogisk arbeid med barn.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Selvstudium
  • Arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, med bruk av IKT
  • Samtale og diskusjon
  • Utprøving av opplegg i praksis

Praksis

Studenten må gjennomføre den praksis som ligger til Bachelorstudiet i arbeidsplassbasert førskolelærerutdanning (ABF), se generell del av studieplanen.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Underveisvurdering knyttes til arbeidskrav i RLE. Følgende arbeidskrav må være godkjent muntlig eller skriftlig av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  1. Gruppearbeid om etikk i barnehagen. Veiledning. Innlevering i Fronter.
  2. Individuelt arbeid om høytidsmarkering i barnehagen. Veiledning. Innlevering i Fronter.

IKT kan anvendes som kilde og presentasjonsform.
Dersom et arbeidskrav ikke godkjennes, vil det bli gitt én mulighet til å rette opp dette.

Eksamen

Individuell skriftlig skoleeksamen på 4 timer. Studentene kan bli prøvd i alle målområdene i emnet. Eksamen består av en fagdidaktisk oppgave og kortsvarsoppgaver.

Tillatte hjelpemidler: Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Eksamensbesvarelsene vurderes av intern og ekstern sensor etter gradert karakterskala fra A til F, der A er best og F er ikke bestått.

Evaluering av emnet

Tilbakemelding fra studentene våre er avgjørende for at vi skal kunne tilby best mulige emner og studieprogrammer. Dette emnet evalueres på følgende måte:

  • midtveisevaluering
  • underveisevaluering
  • sluttevaluering

Resultatene behandles av

  • trinnleder på trinnledermøte
  • av studieleder på programutvalgsmøte

Litteratur

Litteraturlisten er oppdatert april 2012.

Eidhamar, Levi Geir og Paul Leer-Salvesen (2008, 3.utgave): Nesten som deg selv. Barn og etikk. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Eidhamar, Levi Geir (2002): Små mennesker - stort mangfold: Religioner og livssyn i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Ny formålsbestemmelse for barnehagen:
Ny formålsbestemmelse for barnehagen - § 1
Regjeringen. Kunnskapsdepartementet: Oslo.

Ny § 1a Særlig formål: Ny § 1a i barnehageloven og endringer i §§ 2,7 og 10
Regjeringen. Kunnskapsdepartementet: Oslo.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/tema/barnehager/formalsbestemmelse-for-barnehagen-.html?id=599513

Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2011). Del 1 Barnehagens Samfunnsmandat (ss.7-8) Kap. 1: Barnehagens formål, verdigrunnlag og oppgaver (s.10-24), kap.2.6: Barnehagen som kulturarena (s.36), kap. 3.5 Fagområdene: Etikk, religion og filosofi (s.45,47). Kunnskapsdepartementet.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/lover_regler/forskrifter/2011/forskrift-om-rammeplan-for-barnehagens-i.html?id=631906

Sødal, Helje Kringlebotn (2009, 4.utgave): Kristen tro og tradisjon i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget

Winje, Geir (2007) Høytidsmarkering i barnehage og småskole.
http://www-lu.hive.no/ansatte/gw/hoytidsmarkering.htm

Anbefalt lesing:
Winje, Geir (2010): Høytidsmarkering i barnehagen. Kristiansand: Høyskoleforlaget.

Rhedding-Jones, J., H. Nordli, J. Tanveer (red) (2011): Beretninger fra en muslimsk barnehage i Norge. Bergen: Fagbokforlaget. Skriftlig dokumentasjon: Islam og Tiltak ss. 75-76 (ca.1s), og Formidling av barnekultur i Norge s.78 (1s), Fagområdene i rammeplanen: Etikk, religion og filosofi ss. 114-115 (2s), Feiring og markering av høytider og tradisjonelle kristne markeringer ss. 133-137(5s), og Andre muslimske praksiser i barnehagen ss. 137- 145 (8s)

Børresen, B & Malmhester, B (2008): Filosofere i barnehagen. Bergen: Fagbokforlaget, kap.1 (s.14-16) og kap.4 (46-72)

E-post fagansvarlig: alf.rolin@hiof.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:39