LBRLE10111 RLE 101 (1-7) (Høst 2012)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Remmen, Halden
- Emneansvarlig:
- Mette Ramstad
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i valgfaget Religion, livssyn og etikk 1 i grunnskolelærerutdanning 1-7 (30 studiepoeng).
Undervisningssemester
3. semester (høst).
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om: fagets grunnbegreper (religion, livssyn, etikk, filosofi)
- har kunnskap om religionenes historie (jødedom, kristendom, islam, hinduisme og buddhisme)
- har kunnskap om sentrale hellige tekster
- har kunnskap om humanismens historie og den moderne livssynshumanismen
- har kunnskap om RLE-fagets historie og aktuelle situasjon
- har kunnskap om reglement for fritak på religiøst og livssynsmessig grunnlag
FERDIGHETER
Studenten
- kan vurdere lærebøker og andre læremiddel i faget
- kan reflektere kritisk over innhold og verdimålsettinger for faget og for egen praksis
- kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte
- kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i RLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter
- kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjem, skole og lokalmiljø
- har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Innhold
Emnet består av følgende to hovedtemaer:
- Introduksjon til religioner og livssyn.
- Grunnskolefagets historie og aktuelle situasjon
Undervisnings- og læringsformer
Studentene skal møte varierte arbeidsformer. Tilnærmingen til stoffet skjer i hovedsak gjennom forelesninger, arbeid i grupper og individuelt arbeid. I tillegg kan det være aktuelt med ekskursjoner. I lærerutdanningen spiller dessuten praksisperiodene en viktig rolle, og samarbeid med praksisskolene åpner for verdifull faglig og didaktisk refleksjon.
Praksis
3 uker praksis i høstsemesteret. Se nærmere informasjon i studieplan for Grunnskolelærerutdanning 1-7 (240 studiepoeng) og Plan for praksis.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Det er knyttet følgende arbeidskrav til emnet:
- Én gruppeoppgave i litteratursøking og referanseteknikk (administreres av biblioteket)
- Én skriftlig gruppeoppgave med obligatorisk veiledning
Arbeidskravene må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.
Studenter som kan dokumentere at de har utført lignende kurs administrert av biblioteket, kan slippe undervisningsøkt i det (arbeidskrav 1).
Eksamen
Skriftlig, individuell eksamen av 5 timers varighet.
Det gis bokstavkarakterer fra A - F.
Eksamensbesvarelsen blir vurdert av én intern sensor og én ekstern sensor.
Evaluering av emnet
Studentevaluering av emnet i løpet av høstsemesteret (EVA3).
Litteratur
Litteraturlisten er oppdatert 11.6. 2012.
Religionsundervisning/RLE-faget
Sødal, H. K. (red). 2009. Religions og livssynsdidaktikk.
Kristiansand: Høyskoleforlaget. Ss. 65- 112 (48 s.)
Neegaard, Gunnar, Sidsel Øiestad Grande, Robert Kvalvaag, Rasmus Reinvang, og Sissel Østberg.
«Innføring i religionskunnskap» I: Gunnar Neegaard (red.). Logos og Dharma: Religioner, livssyn og etikk. Bergen: Fagbokforlaget, 2006, Ss.17- 40. (23 s.) (Kompendium)
Religioner og livssyn
Brøntveit, E. og K. Duesund. 2010. Visjon og valg.
Bergen: Fagbokforlaget. Ss. 261-288 (28 s.)
Jacobsen, Knut A., og Notto R. Thelle.1999. Hinduismen og buddhismen.
Kristiansand: Høyskoleforlaget. Ss. 33- 136, 172 – 266 (197 s.)
Rian, Dagfinn og Levi Geir Eidhamar.1999. Jødedommen og islam.
Kristiansand: Høyskoleforlaget. (240s)
Rasmussen, T. og E. Thomassen. 2000. Kristendommen – en historisk innføring.
Oslo: Universitetsforlaget. Ss. 13-59. (47 s.)
Grande, Per Bjørnar. 2005. Kristendommen: en innføring.
Oslo: Gyldendal akademisk (92 s.)
Eller
Moxnes, Halvor. 2006. Hva er kristendom.
Oslo: Universitetsforlaget (137 s.)