LA20SPM308 Sosiale og emosjonelle vansker (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden.
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i mastergradsstudiet i spesialpedagogikk.

Undervisningssemester

Kull 2011: 3. semester (høst).
Kull 2012: 1. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

KUNNSKAP
Kandidaten har

  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område
  • har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teori og metoder
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • ?

FERDIGHETER
Kandidaten kan

  • analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • bruke relevante metoder for forskning og faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte
  • gjennomføre et forskningsprosjekt som er selvstendig og avgrenset, under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • ?

GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten kan

  • analysere relevante fag- yrkes og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
  • formidle selvstendig arbeid og behersker fagets uttrykksområder
  • kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både til spesialister og til allmennheten
  • bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser

Innhold

Emnet er delt inn i fem områder

  1. Sosiale og emosjonelle vansker i et historisk og teoretisk perspektiv
  2. Barnehagen og skolens læringsmiljø i relasjon til konfliktskapende og konfliktbearbeidende virksomhet
  3. Forebyggende og problemløsende arbeid i forhold barn og unge i konflikt (kartlegging, analyse, vurdering, tidlig intervensjon)
  4. Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. Relasjons-, rådgivings- og innovasjonsperspektiv i arbeid med barn og unge i konflikt
  5. Nevrologisk relaterte vansker og psykiske lidelser

Undervisnings- og læringsformer

Veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  1. Skrive en fagtekst på bakgrunn av pensumlitteratur (ca 2000 ord).
  2. Muntlig presentasjon i plenum av en fagtekst.  Arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid. Tema skal godkjennes av faglærer. Tidsrammen for presentasjonen er 20 minutter pr. gruppe.
  3. Godkjent deltakelse i obligatoriske samlinger og basisgrupper.

 Arbeidskravene skal være godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen
Avsluttende vurdering består av en individuell skriftlig eksamen gjennomført som hjemmeeksamen. På bakgrunn av gitt tema 3 uker før innleveringsfrist skal studenten skrive en faglig artikkel på 4500 ord, inkludert forside og litteraturliste.
Alle hjelpemidler er tillatt.
Det benyttes en gradert karakterskala fra A - F.

Evaluering av emnet

For å kunne tilby en aktuell og relevant utdanning av god kvalitet er vi avhengig av studentenes tilbakemeldinger og deltakelse i evaluering av emnet. Det enkelte fagmiljø har ansvar å etablere faste og allment kjente evalueringsrutiner på emnenivå (kalt EVA3).

Litteratur

Litteraturlisten er sist oppdatert 29. august 2012.

1) Kjernelitteratur:

Andresen, R. (red.) (2000). Fellesskap og sammenhenger: yrkeshjelpere i grupper, nettverk, organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk. (utvalgte kap., ca 150 s.)

Befring, E., I. Frønes, & Sørlie, M-A. (red).(2010). Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal Akademisk. (ca 150 s.)

Befring, E. og Tangen, R. (red.) (2011). Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Akademiske forlag: Forebygging. Kap.7 (21 s.), Sosiale og emosjonelle vansker. Kap.16 (19 s.)

Berg, K. & R. Collin-Hansen (2012). Opplæringsomsorg. Utfordringer for skole og barnevern. Oslo: Gyldendal Akademisk (ca 150 s.).

Green, R. W. (2011). Utenfor. Elever med atferdsutfordringer. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (ca 200 s.)

Iglum, L.R. (2004). Kan de ikke bare ta seg sammen – om barn og unge med ADHD og Tourette syndrom. Oslo: Gyldendal Akademisk (ca 200 s.).

Kristeva, J. (2008). Brev til presidenten. Oslo: Cappelen Akademisk (ca 100 s.).

Lorem, G. (2011). Samspill i psykisk helsearbeid. Forståelse, kommunikasjon og samhandling med psykisk syke. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. 3. opplag. (ca 150 s.)

Lund, I. (20). Det stille atferdsproblemet. Bergen: Fagbokforlaget. (ca 100 s.)

Munthe-Kaas, B. & L. G. Rasmussen (2009). Veien fram til egen bolig. Oslo: Norsk Forbund for Utviklingshemmede. (ca 60 s.).

Svisdahl, M. (2008). Veien ut av psykisk lidelse. Erfaringer, bedringsprosesser og medborgerskap. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (ca 100 s.).

Kompendium (se 2)) med utvalgte artikler er også kjernelitteratur.

Kjernelitteratur: Samlet ca. 1500 sider. Bøker fra listen ovenfor kan individuelt skiftes ut med bøker fra listen over Supplerende litteratur (se 3)) etter avtale med fagansvarlig.


2) Kompendium

Innhold:

Arnesen, A-L. (2003). De ”sårbare” barna og de ”farlige kategoriene". I: Befring, E. (red). Sosiale og emosjonelle vansker hos barn – problemer, utfordringer og muligheter. Barn i Norge 2003. Årsrapport om barn og unges psykiske helse. Organisasjonen Voksne for barn, 51 – 59 (9 s.).

Arnesen, A-L og Solli, K-A (2009). Spesialpedagogikk i barnehagen. Første Steg 3/2009, 36 – 38.

Befring, E. (2003). The Enrichment Perspective. I Johnsen, B.H. & M.D. Skjørten (red.). Education – Special Needs Education. An Introduction: Oslo: Uniped (12 s.).

Befring, E. (2010). Barnevernet i historisk lys. I Befring, E., Frønes, I. & A.M. (red.). Sårbare unge. Nye perspektiver og tilnærminger. Oslo: Gyldendal Akademisk (s. 15-30).

Cole, T. (2005). Emotional and Behaviour Difficulties: An historical perspective. I: Clough, P. et al.(red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications. (12 s.)

Dodge, K. (1991). The structure and function of reactive and proactive agression. I: Pebbler,D. and Rubin,K. (red) Children aggression.Lawrence Erlbaum Publishers. (12 s.)

Frønes, I.(2008). Sosial kompetanse, samfunnsutvikling og sosialisering. Barn nr.1 2008:9 – 25.

Killen, K. (2008). Omsorgssvikt og barnemishandling. I: Kvello, Ø. (red). Oppvekst. Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø. Oslo: Gyldendal Akademisk, s. 445 – 470.

Noddings, N. (1999). Care, Justice and Equity. In Katz, M.S., Noddings, N & K. Strikes (eds.). Justice and Caring. N.Y.: Teachers College Press (11 s.).

Overland, T. (2009). Forebygging og skoleskulk. Publisert på nettsiden forebygging.no

Solli, K-A (2010). Introduksjon til tema sosiale og emosjonelle vansker.

Visser, J. (2005). Working with children and young people with social, emotional and behaviour difficulties: What makes what work, works? I: Clough, P. et al. (red). Handbook of Emotional & Behavioural difficulties. London: Sage Publications (15 s.).


3) Supplerende litteratur

Borge, I.H. (red). (2007). Resiliens i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Drugli, M.B. (2008). Atferdsvansker hos barn: evidensbasert kunnskap og praksis. Oslo: Cappelen akademisk forlag.

Helgeland, I. M. (2009). Ungdom i alvorlig trøbbel. Veier til forandring. Oslo: Universitetsforlaget.

Iglum Rønhovde, L. (2010). - og noen går det trill rundt for!: om hjernen, tenåringer og pedagogisk praksis. Oslo: Gyldendal akademisk.

Kunnskapsdepartementet (2009), NOU (2009:18). Rett til læring (Midtlyngutvalget). Oslo: Forfatteren.

Nordahl, T. et al. (2005). Atferdsproblemer blant barn og unge. Teoretiske og praktiske tilnærminger. Bergen: Fagbokforlaget. (utvalgte kapitler, ca. 150 s.).

Pihl, J.(2010). Etnisk mangfold i skolen. Det sakkyndige blikket. 2. utgave Oslo: Universitetsforlaget.

Riber, J. (2008). Forstått og forstyrret. Om systemisk og narrativ pedagogikk. Oslo: Abstrakt forlag.

Roland, E. (2007). Mobbingens psykologi. Hva kan skolen gjøre? Oslo: Universitetsforlaget.

Skårderud, F., Haugsgjerd, S., Stänicke, E. (2009). Psykiatriboken. Sinn – kropp – samfunn. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Solli, K-A. (1993). Elever i konflikt. Samspillsbrudd og atferdsproblemer i skolen. Oslo: Gyldendal akademiske.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:37