LA20SPM111 Overbyggende tema innen det spesialpedagogiske feltet (Høst 2012)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
20
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i mastergradsstudiet i spesialpedagogikk.

Undervisningssemester

3. semester (høst).

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper:
Studenten har
- kunnskap om spesialpedagogikkens grunnlag og historiske utviklingslinjer
- kunnskap om framvekst av inkluderende pedagogikk
- kunnskap om spesialpedagogisk virksomhet i barnehage og skole (lovverk, aktører, samarbeidspartnere)
- kunnskap om relevante teoretiske perspektiv på mangfold og forskjellighet, deltakelse og læring 

Ferdigheter:
Studenten kan
- diskutere og reflektere om spesialpedagogikk i teori og praksis
- analysere praktiske tilnærminger til utvikling av en inkluderende, tilpasset og likeverdig pedagogisk virksomhet barnehage og skole
- veilede og samarbeide om spesialpedagogiske tiltak

Generell kompetanse
Studenten kan
- forholde seg kritisk og reflekterende til pedagogisk og spesialpedagogisk virksomhet i barnehage og skole i lys av politiske, juridiske, etiske, institusjonelle og relasjonelle perspektiver

Innhold

Hovedområdet belyser historiske utviklingslinjer fra etablering av spesialpedagogisk praksis til dagens utfordringer knyttet til visjonen om inkluderende opplæring.

Emnet er delt i tre hovedområder:

  1. Spesialpedagogikkens idégrunnlag og historiske utviklingslinjer, samfunnsmessig kontekst og utdanningspolitiske reformer. Inkluderende pedagogikk.
  2. Spesialpedagogikk i et organisasjons- og forandringsperspektiv. Barn og unges deltakelse i barnehage og skole, kollektive og individuelle læreprosesser.
  3. Læring og veiledning i et sosiokulturelt perspektiv. Spesialpedagogikk i et organisasjons- og forandringsperspektiv. Veiledning, organisasjon og profesjon.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen foregår i samlinger på 2 - 3 dager. Veksling mellom forelesninger, refleksjonsøvelser individuelt og gruppevis, skriving av tekster, erfaringsutveksling og diskusjoner i plenum.

Praksis

Det er ikke knyttet praksis til emnet.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Hver student skal innlevere en eller flere tekster av drøftende karakter (omfang 1 - 3 sider) som blir muntlig kommentert av faglærere.
  • Hver basisgruppe skal utarbeide en fagtekst knyttet til spesialpedagogiske problemstillinger i barnehage eller skole. Denne fagtekst danner grunnlag for en presentasjon i plenum på 15 -20 minutter. Fagtekst og presentasjon danner grunnlag for tilbakemelding fra medstudenter.
  • Godkjent deltakelse i obligatoriske samlinger og i basisgruppearbeid. 20 % fravær aksepteres.

Arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen (til vanlig ca. 30 minutter) som tar utgangspunkt i en problemstilling som blir trukket når den individuelle eksaminasjonen starter.
Vurderingen gjøres av interne sensorer.
Det gis en samlet bokstavkarakter (A - F) for hele emnet.

Evaluering av emnet

Emnet blir evaluert ved evalueringsform utformet av emneanvarlige ved semesterslutt.

Litteratur

Litteraturlisten kan bli oppdatert før studiestart.

Det vil bli utarbeidet en artikkelsamling for kjøp i studentbokhandelen. Litteratur merket * inngår i artikkelsamlingen.

Ahlberg, A. (2009). Kunnskapsbildning i specialpedagogik. I Ahlberg, A. (red), Specialpedagogisk forskning. En mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur.*

Andresen, R. (red) (2000). Fellesskap og sammenhenger: yrkeshjelpere i grupper, nettverk, organisasjoner. Oslo: Gyldendal Akademisk. (utvalgte deler)

Arnesen, A-L.(2004). Det pedagogiske nærvær. Inkludering i møte med elevmangfold. Oslo: Abstrakt forlag. (utvalgte deler)

Befring, E.(2011). Milepæler i spesialpedagogikken. Spesialpedagogikk 2011, nr. 1, 14 - 25*

Befring, E. og Tangen, R. (red) (2008) Spesialpedagogikk. 4. utg. Oslo: Cappelen Damm.  Kap.1,2,3,5,6,21,32

Frønes, I. og Strømme, H.(2010). Risiko og marginalisering. Norske barns levekår i kunnskapssamfunnet. Oslo: Gyldendal Akademisk. (130 s.)

Kirkebæk, B. (2010) Almagt og afmagt. Specialpædagikkens holdninger, handlinger og dilemmaer. København: Akademisk forlag (220 s)

Korsvold, T. (red). Barndom-barnehage-inkludering. Bergen: Fagbokforlaget. Kap. 3,4,5,7

Kvalsund, R.(2007). Brillene vi ser med - utfordringer i profesjonelt arbeid med funksjonshindra barn og ungdom. I Ekeland. T-J. og Heggen, K. (red) Meistring og myndiggjering:- reform eller retorikk? Oslo: Gyldendal akademisk. (22 sider) *

Persson, B. (2007). Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Stockholm: Liber AB

Reindal, S.M. og Hausstätter, R.S. (red) Spesialpedagogikk og etikk. Kollektivt ansvar og individuelle rettigheter, Kristiansand: Høyskoleforlaget. Kap. 1, 2, 5, 8,10

Solli, K-A- (2008).  Spesialundervisning i grunnskolen 2008 - et felt på fremmarsj eller på stedet hvil? Spesialpedagogikk 2008, nr. 5. *

 Solli, K-A. (2010) Inkludering og spesialpedagogiske tiltak - motsetninger eller to sider av samme sak? Tidsskriftet FOU i praksis, 4 (1), 27 - 45.*

Tøssebro, J. (2009) Hva er funksjonshemning? Oslo: Universitetsforlaget.

Wendelborg, C. (2010). Barrierer mot deltakelse. Familier med barn og unge med nedsatt funksjonsevne. Trondheim: Mangfold og inkludering. NTNU Samfunnsforskning AS. Rapport august 2010.

Det forutsettes at studentene er kjent med lovverk og offentlige dokumenter på dette området Spesialundervisning - Veileder til opplæringsloven om spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning (Utdanningsdirektoratet 2009) og NOU 2009:18 Rett til læring, er sentrale dokument.

 

 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:39