LUVPO110 Veiledning, profesjon og organisasjon (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Emneansvarlige:
  • Thorbjørn J. Karlsen
  • Thorbjørn J. Karlsen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i videreutdanningen Pedagogisk veiledning (30 studiepoeng).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Bestått emne LUPRV110 Pedagogisk veiledning (15 studiepoeng) eller tilsvarende.

Undervisningssemester

Vår 2011

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskap om:
- Profesjonsutvikling og profesjonsidentitet knyttet til å være ny i yrket
- Veiledning som grunnlag for læring i skole og barnehage.
- Ulike tradisjoner og metoder i veiledning

Ferdigheter i:
- Veiledning av nyutdannede lærere enkeltvis og i grupper med sikte på å støtte læringsprosesser hos individer og i organisasjoner.
- Å kunne velge og bruke fleksible tilnærminger til veiledning ut fra individuelle og organisatoriske forutsetninger.

Generell kompetanse:
- Kunne støtte nyutdannede i egen læring og i å delta i kollektive læringsprosesser på egen arbeidsplass
- Innsikt i relevante etiske problemstillinger innen veiledningsfeltet.
- Kunne forholde seg til mangfold i relasjoner

Innhold

- Veiledning i lys av læringsteorier
- Forskning knytta til veiledning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- Profesjonsidentitet og deltakelse i profesjonelle læringsfellesskap
- Videreføring av kommunikasjon og samspill

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli organisert med studiesamlinger og mellomperioder. Gruppeveiledning vektlegges, men det gjennomføres også individuell veiledning. Veiledning på egen arbeidsplass er et praksiselement, gjerne knyttet til et utviklingsarbeid. Semesterplanen presiserer form for et eventuelt utviklingsarbeid.

Læringsformene på studiesamlingene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og veiledning.

Læringsformene i mellomperiodene veksler mellom gjennomførte veiledninger med nyutdannede eller kolleger, deltakelse i nettverksgrupper og deltakelse i metaveiledning gitt av lærerne på studiet.

Emnet er utpreget deltakeraktivt både på studiesamlinger og i mellomperioder.

Praksis

Praksis vil bestå av følgende elementer:
- Lede gruppeveiledning fortrinnsvis med nyutdannede
- Deltakelse i nettverksgrupper
- Metaveiledning med en av studiets lærere. Dette skjer ved at lærer deltar på veiledningen og har en veiledende samtale med studenten etterpå.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

  • Det er obligatorisk deltakelse på studiesamlingene, i nettverksgruppene og i veiledningsøvelsene. Deltakelsen skal være på minst 80 % for å kunne melde seg opp til eksamen.
  • Studentene skal lede 5 veiledningsforløp i løpet av studieperioden. Veiledningsforløpene skal dokumenteres med 3 logger etter gitte kriterier.
  • Studentene skal utarbeide et notat om muligheter og utfordringer knyttet til bruk av veiledning i forbindelse med kollektive læringsprosesser på egen arbeidsplass. Notatet legges fram og belyses sammen med de øvrige medlemmene i nettverksgruppen. På bakgrunn av dette lages det en individuell rapport på inntil 2 sider der forholdet mellom veiledning og kollektive læringsprosesser belyses. Rapporten sendes studiets lærer.
  • Nettverksgruppen skal ha et fremlegg på en studiesamling der erfaringer fra eget veiledningsarbeid presenteres og drøftes opp mot relevant teori.

Arbeidskrav skal være gjennomført innen fastsatt frist gitt i semesterplanen og må godkjennes av faglærer før studenten kan fremstille seg til eksamen.

Eksamen

Hjemmeoppgave, individuell eller i gruppe
Kandidatene skal utarbeide en skriftlig fagtekst, individuelt eller i gruppe og etter nærmere angitte kriterier. Teksten skal bygge på erfaringer som veileder drøftet i lys av relevante teorier og prinsipper i veiledning.

Besvarelsen vurderes med gradert karakter fra A til F der A er beste beståtte karakter, E er dårligste karakter, og F innebærer Ikke bestått.
Ved gruppeeksamen vil studentene få en samlet karakter.

Frist for innlevering settes i semesterplanen. Kandidatene får veiledning på problemstillingen.

Studenter som ikke består eksamen kan tidligst framstille seg til eksamen ved neste ordinære gjennomføring. Studentene må selv melde seg opp til ny eksamen.

Evaluering av emnet

Emnet vil bli evaluert av studentene midtveis og ved slutten av emnet. Barnehage- og skoleeiere vil også delta i evalueringen når emnet er avsluttet.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 21. januar 2011.

Andersen, Tom: Reflekterende processer: samtaler og samtaler om samtalerne. Dansk Psykologisk Forlag: København:2007

Bjørndal, Cato R.P.: Det vurderende øye. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning. Gyldendal Akademisk. Oslo: 2009

Høihilder, E.K. og Olsen, K.R.(red): Veiledning av nye lærere i skole og barnehage. Pedlex Norsk Skoleinformasjon. 2010.

Karlsson, B. og Oterholt, F.(red): Fenomener i faglig veiledning. Universitetsforlaget. Oslo 2010

Løvlie Schibby, Anne-Lise: Livsbevissthet. Om å være til stede i eget liv. Universitetsforlaget. Oslo: 2007. (kap. 1-9)

Pettersen, K-S. og Simonsen, E.: Anerkjennelse og profesjon. Cappelen Damm AS. Oslo: 2010

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:35