LUNF10410 Mangfoldet i naturen (5-10) (Vår 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- ½ år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Emnet er obligatorisk i Årsstudium i Naturfag og i valgfaget Naturfag for 5.-10. klassetrinn.
Undervisningssemester
Undervisningen foregår i vårsemesteret.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal:
- tilegne seg grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning og artsmangfold og viktige biologiske prosesser som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon
- tilegne seg elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet hovedsakelig innrettet mot ungdomstrinnet, men med basis i barnetrinnet
- kunne anvende elementær bestemmelseslitteratur
Ferdigheter
Studenten skal:
- få ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
- planlegge ekskursjoner med etterarbeid i laboratoriet med bruk av enkelt utstyr
Generell kompetanse
Studentene skal:
- gjøre seg kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
- utvikle glede og respekt for alt liv i naturen
- innse verdien av et allsidig biologisk mangfold med ønske om å bevare både natur og kultur for kommende slekter
Innhold
Temaer som vil bli behandlet:
- feltarbeid - grunnlag for kunnskap og holdninger
- forutsetninger for bærekraftig utvikling
- menneskets plass i naturen
- evolusjon og genetikk
- respekt for naturens mangfold
- dyre- og planteceller
- kunnskap om planter og dyr i nærmiljøet, enkel systematikk og artskunnskap
- havet og kysten som økosystem
- didaktisk opplegg med tema ferskvann
- fugl, fuglesang, ringmerking og fugletrekk
- blomsterplanter
- sporeplanter og lav
- virveldyr - organsystemer hos virveldyr, fiskedisseksjon
- enkel innføring i virvelløse dyrs bygning og inndeling
- preparingsteknikker for virvelløse dyr og planter for studiesamling
- spor og sportegn
Undervisnings- og læringsformer
Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, ekskursjoner, laboratorieøvelser, selvstudier, utprøving av et didaktisk opplegg i en skoleklasse samt gruppeinnleveringer av ekskursjonsrapporter.
Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes.
Praksis
Se omtalen av praksis i programplan for hhv Grunnskolelærerutdanning og Allmennlærerutdanning.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
Alle ekskursjoner er obligatoriske, og det skal leveres rapporter i etterkant. Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:
- Gruppevis rapport fra ekskursjon til havet
- Gruppevis rapport fra ekskursjon til havstrand
- Gruppevis rapport fra et didaktisk opplegg til ferskvann med en skoleklasse
- Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema ringmerking av fugl, fugletrekk
- Gruppevis rapport fra ekskursjon til fuglebiotop
- Deltagelse på en 3-4 dagers ekskursjon med vårbiologi, planter, virveldyr og insekter som viktige tema
- Individuell objektsamling etter nærmere retningslinjer
- Gruppevis, populærvitenskapelig plenumspresentasjon av et selvvalgt tema (art, organismegruppe, fenomen, spennende sammenheng e.l.)
Eksamen
Muntlig eksamen, Varighet: ca. 30 minutter.
En artsprøve inngår og teller 1/3 av eksaminasjonen.
Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Karakterskala A-F.
Evaluering av emnet
Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.
Litteratur
- BIOS 2 (?)
- Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelseslitteratur