LUNF10410 Mangfoldet i naturen (5-10) (Vår 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
½ år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Emnet er obligatorisk i Årsstudium i Naturfag og i valgfaget Naturfag for 5.-10. klassetrinn.

Undervisningssemester

Undervisningen foregår i vårsemesteret.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal:

  • tilegne seg grunnleggende biologiske kunnskaper om organismenes bygning og artsmangfold og viktige biologiske prosesser som celler og celledeling, formering, genetikk og evolusjon
  • tilegne seg elementær artskunnskap om planter og dyr i nærmiljøet hovedsakelig innrettet mot ungdomstrinnet, men med basis i barnetrinnet
  • kunne anvende elementær bestemmelseslitteratur

Ferdigheter
Studenten skal:

  • få ferdigheter i å tilrettelegge for læring ute i naturen samt gi elevene varierte naturopplevelser
  • planlegge ekskursjoner med etterarbeid i laboratoriet med bruk av enkelt utstyr

Generell kompetanse
Studentene skal:

  • gjøre seg kjent med fagområdene, lærestoff, læremidler, grunnleggende ferdigheter, arbeidsmåter og hovedemner slik de framgår av læreplanverket for hele grunnskolen, men med vekt på 5.-10. årstrinn
  • utvikle glede og respekt for alt liv i naturen
  • innse verdien av et allsidig biologisk mangfold med ønske om å bevare både natur og kultur for kommende slekter

Innhold

Temaer som vil bli behandlet:

  • feltarbeid - grunnlag for kunnskap og holdninger
  • forutsetninger for bærekraftig utvikling
  • menneskets plass i naturen
  • evolusjon og genetikk
  • respekt for naturens mangfold
  • dyre- og planteceller
  • kunnskap om planter og dyr i nærmiljøet, enkel systematikk og artskunnskap
  • havet og kysten som økosystem
  • didaktisk opplegg med tema ferskvann
  • fugl, fuglesang, ringmerking og fugletrekk
  • blomsterplanter
  • sporeplanter og lav
  • virveldyr - organsystemer hos virveldyr, fiskedisseksjon
  • enkel innføring i virvelløse dyrs bygning og inndeling
  • preparingsteknikker for virvelløse dyr og planter for studiesamling
  • spor og sportegn
  •  

Undervisnings- og læringsformer

Temaene vil bli arbeidet med i forelesninger, ekskursjoner, laboratorieøvelser, selvstudier, utprøving av et didaktisk opplegg i en skoleklasse samt gruppeinnleveringer av ekskursjonsrapporter.

Noen utgifter til ekskursjoner må påregnes.

Praksis

Se omtalen av praksis i programplan for hhv Grunnskolelærerutdanning og Allmennlærerutdanning.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

Alle ekskursjoner er obligatoriske, og det skal leveres rapporter i etterkant. Følgende aktiviteter/arbeider må leveres innenfor fastsatte frister og være godkjent for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen:

  1. Gruppevis rapport fra ekskursjon til havet
  2. Gruppevis rapport fra ekskursjon til havstrand
  3. Gruppevis rapport fra et didaktisk opplegg til ferskvann med en skoleklasse
  4. Gruppevis rapport fra ekskursjon med tema ringmerking av fugl, fugletrekk
  5. Gruppevis rapport fra ekskursjon til fuglebiotop
  6. Deltagelse på en 3-4 dagers ekskursjon med vårbiologi, planter, virveldyr og insekter som viktige tema
  7. Individuell objektsamling etter nærmere retningslinjer
  8. Gruppevis, populærvitenskapelig plenumspresentasjon av et selvvalgt tema (art, organismegruppe, fenomen, spennende sammenheng e.l.)

 

Eksamen

Muntlig eksamen, Varighet: ca. 30 minutter.

En artsprøve inngår og teller 1/3 av eksaminasjonen.

Eksamen vurderes av en ekstern og interne sensorer. Karakterskala A-F.

Evaluering av emnet

Studentene vil få anledning til å evaluere emnet skriftlig og anonymt på tilpasset skjema.

Litteratur

- BIOS 2 (?)

- Øvrig pensum baseres på kompendier, artikler og anbefalt bestemmelseslitteratur

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:46:36