LUIDR10410 Praktisk-metodisk arbeid (5-10) (Vår 2011–Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Ole Sveen
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet/valgfaget Kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen 5 - 10 (se generell del av studieplan for mer informasjon).
Forkunnskapskrav utover opptakskrav
Studentene må være i alminnelig god fysisk form, være svømmedyktige og kunne delta i aktiviteter i svømmebasseng for å kunne gjennomføre emnet.
Undervisningssemester
Vår/Høst og Høst/Vår
- For studenter som tar studiet som valgfag i Grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, starter emnet på våren (2. semester) og avsluttes på høsten (3. semester).
- For andre studenter starter emnet på høsten og avsluttes på våren.
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal ha:
- kunnskap om ulike praktiske områder i kroppsøvingsfaget og i frivililg idrettsliv
- kunnskap om hvordan ulike fagdidaktiske forhold påvirker læring i faget
- kunnskap om tilrettelegging for progresjon i ferdighetene tilpasset ulike elevforutsetninger på 5. - 10. trinn
- kunnskap om innlæringsmetodikk i ulike idretter
- kunnskap om tilrettelegging av aktivitet på ulike arenaer
- didaktisk kunnskap i faget, basert på erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i idrett for elever med ulike forutsetninger
- kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av kroppsøving i grunnskolen for begge kjønn
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
- kunne vise grunnleggende øvingsbilder i idrettsaktiviteter som er aktuelle i grunnskolens kroppsøvingsundervisning i 5. - 10. trinn
- ha erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving for elever med ulike forutsetninger
- kunne gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring
- ha ferdighet til å legge til rette og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i praktiske idretter, dans og friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer for aldersgruppen
- ha ferdighet til å tilrettelegge for friluftsliv med overnatting sommer og vinter
- ha ferdighet til å se elevenes bevegelsesmønstre og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøvingsfaget
- ha ferdighet til å identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- ha ferdighet til å kunne utføre førstehjelp og livredning i vann, samt hjerte- og lungeredning
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne finne fram til løsning på faglig relevante problemstillinger i relevant litteratur og på nettsteder
- utvikle et positivt forhold til ulike former for fysisk aktivitet
- gjennom fysisk aktivitet i kjønnsblandede grupper få respekt for hverandres idrettslige/ferdighetsmessige, sosiale og faglige prestasjoner og begrensninger
Innhold
All praktisk virksomhet som inngår i emnet er delt inn i fire hovedområder:
1. Bevegelseslek (turn, sansemotorikk, leikeaktiviteter, racketaktiviteter, dans og drama)
2. Idrettsaktiviteter (friidrett, orientering, ski, skøyter, svømming/livredning, praktisk treningslære)
3. Ballaktiviteter (basketball, fotball, volleyball, håndball og innebandy)
4. Friluftsliv
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er hovedsakelig lagt opp som praktisk arbeid. Undervisningen skjer i stor grad i grupper og er både lærer- og studentstyrt.
Praksis
Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium.
Andre studenter har ikke praksisopplæring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
For å kunne fremstille seg til avsluttende eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
- Praktiske oppgaver i de fire hovedområdene (bevegelseslek, idrettsaktiviteter, ballaktiviteter, friluftsliv) må være godkjent.
For å få godkjent de praktiske oppgavene kreves det minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget. - To teoretiske passeringsprøver. Omfang: ca. 1 time pr prøve.
- Livredningsprøven må avlegges med godkjent resultat.
Arbeidskravene godkjennes av faglærer(e).
Eksamen
- Studenter i grunnskolelærerprogrammet skal ordinært avlegge praktisk-metodisk eksamen i høstsemesteret.
- Studenter som ikke følger grunnskolelærerprogrammet skal ordinært avlegge praktisk-metodisk eksamen i vårsemesteret.
Individuell praktisk eksamen og muntlig eksamen. Varighet: ca. 35 minutter totalt.
Sluttvurderingen består av en praktisk undervisnings- og egenferdighetskomponent (ca. 20 minutter) og en muntlig/teoretisk komponent i etterkant (ca. 15 minutter).
Til eksamen skal studentene forberede et praktisk-metodisk undervisningsopplegg innen en idrett. Studentene bruker didaktisk planleggingsskjema i forberedelsene. Tid til forberedelse er 48 timer. Studentene levere skjemaet til sensorene en halvtime før de skal opp til eksamen. Under eksamen skal medstudenter være "elever".
Samtalen og praktisk prøve i etterkant av undervisningsopplegget dreier seg om studentenes undervisningsopplegg, praktiske ferdighet, fagdidaktisk og teoretisk innsikt.
Eksamen blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer fra A - F, og det settes en helhetlig karakter for emnet.
Eventuell ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving
Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992
Enoksen m.fl: Aktivitetslære (Gyldendal forlag)
NTF: Mer gøy i gymsalen, (siste utgave)
Sveen, Ole; Eget kompendium i turn
Kjersti B. Jacobsen & Solveig Dahle; Dans: Eget kompendium
Norges Orienteringsforbund: Trygg i naturen med orientering. Opplæring i kart og kompass, 2006
Madsen & Irgens; Slik lærer du å svømme, Bodoni Forlag, 2005
Utdanningsdirektoratet; Svømme- og livredningsopplæring. Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (2008)
Sveen, O.; Livredning: Kompendium,
Egne kompendier i flere praktiske idretter.