LUIDR10410 Praktisk-metodisk arbeid (5-10) (Vår 2011–Høst 2011)

Fakta om emnet

Studiepoeng:
15
Ansvarlig avdeling:
Avdeling for lærerutdanning
Studiested:
Halden
Emneansvarlig:
Ole Sveen
Undervisningsspråk:
Norsk
Varighet:
1 år

Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Obligatorisk emne i studiet/valgfaget Kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen 5 - 10 (se generell del av studieplan for mer informasjon).

Forkunnskapskrav utover opptakskrav

Studentene må være i alminnelig god fysisk form, være svømmedyktige og kunne delta i aktiviteter i svømmebasseng for å kunne gjennomføre emnet.

Undervisningssemester

Vår/Høst og Høst/Vår

  • For studenter som tar studiet som valgfag i Grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, starter emnet på våren (2. semester) og avsluttes på høsten (3. semester).
  • For andre studenter starter emnet på høsten og avsluttes på våren.

Studentens læringsutbytte etter bestått emne

Kunnskaper
Studenten skal ha:

  • kunnskap om ulike praktiske områder i kroppsøvingsfaget og i frivililg idrettsliv
  • kunnskap om hvordan ulike fagdidaktiske forhold påvirker læring i faget
  • kunnskap om tilrettelegging for progresjon i ferdighetene tilpasset ulike elevforutsetninger på 5. - 10. trinn
  • kunnskap om innlæringsmetodikk i ulike idretter
  • kunnskap om tilrettelegging av aktivitet på ulike arenaer
  • didaktisk kunnskap i faget, basert på erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i idrett for elever med ulike forutsetninger
  • kunnskap om tilrettelegging og gjennomføring av kroppsøving i grunnskolen for begge kjønn

Ferdigheter
Studenten skal:

  • kunne uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
  • kunne vise grunnleggende øvingsbilder i idrettsaktiviteter som er aktuelle i grunnskolens kroppsøvingsundervisning i 5. - 10. trinn
  • ha erfaring med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving for elever med ulike forutsetninger
  • kunne gjøre faglige og fagdidaktiske overveielser knyttet til undervisning og læring
  • ha ferdighet til å legge til rette og lede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter i praktiske idretter, dans og friluftsliv og tidsaktuelle bevegelsesformer for aldersgruppen
  • ha ferdighet til å tilrettelegge for friluftsliv med overnatting sommer og vinter
  • ha ferdighet til å se elevenes bevegelsesmønstre og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring, tilbakemelding og vurdering i kroppsøvingsfaget
  • ha ferdighet til å identifisere farer og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • ha ferdighet til å kunne utføre førstehjelp og livredning i vann, samt hjerte- og lungeredning

Generell kompetanse
Studenten skal:

  • kunne finne fram til løsning på faglig relevante problemstillinger i relevant litteratur og på nettsteder
  • utvikle et positivt forhold til ulike former for fysisk aktivitet
  • gjennom fysisk aktivitet i kjønnsblandede grupper få respekt for hverandres idrettslige/ferdighetsmessige, sosiale og faglige prestasjoner og begrensninger

Innhold

All praktisk virksomhet som inngår i emnet er delt inn i fire hovedområder:

1. Bevegelseslek (turn, sansemotorikk, leikeaktiviteter, racketaktiviteter, dans og drama)
2. Idrettsaktiviteter (friidrett, orientering, ski, skøyter, svømming/livredning, praktisk treningslære)
3. Ballaktiviteter (basketball, fotball, volleyball, håndball og innebandy)
4. Friluftsliv

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er hovedsakelig lagt opp som praktisk arbeid. Undervisningen skjer i stor grad i grupper og er både lærer- og studentstyrt.

Praksis

Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium.

Andre studenter har ikke praksisopplæring.

Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen

For å kunne fremstille seg til avsluttende eksamen må studenten ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Praktiske oppgaver i de fire hovedområdene (bevegelseslek, idrettsaktiviteter, ballaktiviteter, friluftsliv) må være godkjent.
    For å få godkjent de praktiske oppgavene kreves det minst 80 % aktiv deltaking i undervisning i hvert hovedområde. Dersom sykdom/skade eller innvilget søknad om fravær fører til et fravær på over 20 %, må studenten bestå en ekstraordinær praktisk/muntlig prøve i faget.
  • To teoretiske passeringsprøver. Omfang: ca. 1 time pr prøve.
  • Livredningsprøven må avlegges med godkjent resultat.

Arbeidskravene godkjennes av faglærer(e).

Eksamen

  • Studenter i grunnskolelærerprogrammet skal ordinært avlegge praktisk-metodisk eksamen i høstsemesteret.
  • Studenter som ikke følger grunnskolelærerprogrammet skal ordinært avlegge praktisk-metodisk eksamen i vårsemesteret.

Individuell praktisk eksamen og muntlig eksamen. Varighet: ca. 35 minutter totalt.
Sluttvurderingen består av en praktisk undervisnings- og egenferdighetskomponent (ca. 20 minutter) og en muntlig/teoretisk komponent i etterkant (ca. 15 minutter).

Til eksamen skal studentene forberede et praktisk-metodisk undervisningsopplegg innen en idrett. Studentene bruker didaktisk planleggingsskjema i forberedelsene. Tid til forberedelse er 48 timer. Studentene levere skjemaet til sensorene en halvtime før de skal opp til eksamen. Under eksamen skal medstudenter være "elever".

Samtalen og praktisk prøve i etterkant av undervisningsopplegget dreier seg om studentenes undervisningsopplegg, praktiske ferdighet, fagdidaktisk og teoretisk innsikt.

Eksamen blir vurdert av intern og ekstern sensor. Det benyttes bokstavkarakterer fra A - F, og det settes en helhetlig karakter for emnet.

Eventuell ny/utsatt eksamen foregår ved neste ordinære gjennomføring av emnet.

Evaluering av emnet

Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.

Litteratur

Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010

Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving

Gjerset, A. Idrettens treningslære. Oslo.: Universitetsforl, 1992

Enoksen m.fl: Aktivitetslære (Gyldendal forlag)

NTF: Mer gøy i gymsalen, (siste utgave)

Sveen, Ole; Eget kompendium i turn

Kjersti B. Jacobsen & Solveig Dahle; Dans: Eget kompendium

Norges Orienteringsforbund: Trygg i naturen med orientering. Opplæring i kart og kompass, 2006

Madsen & Irgens; Slik lærer du å svømme, Bodoni Forlag, 2005

Utdanningsdirektoratet; Svømme- og livredningsopplæring. Støttemateriell for lærere og instruktører i grunnskolen (2008)

Sveen, O.; Livredning: Kompendium,

Egne kompendier i flere praktiske idretter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 02:47:35