LUIDR10210 Idrett, kultur og samfunn (IKS) (5-10) (Vår 2011–Høst 2011)
Fakta om emnet
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Studiested:
- Halden
- Emneansvarlig:
- Arne Skaug
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 år
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Obligatorisk emne i studiet/valgfaget Kroppsøving for grunnskolelærerutdanningen 5 - 10 (se generell del av studieplan for mer informasjon).
Undervisningssemester
Vår
Studentens læringsutbytte etter bestått emne
Kunnskaper
Studenten skal:
- utvikle grunnleggende kunnskap om hvordan de ulike fagene som inngår i emnet kan benyttes i arbeidet med idrettsfaglige spørsmål og hvordan de kan innvirke på hverandre i en mer helhetlig sammenheng
- ha kunnskap om hvilken betydning idrettslige aktiviteter kan ha for den enkeltes utvikling og helse i ulike miljøer
- ha kunnskap om det helhetlige opplæringsløpet, med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn og ungdomstrinn til videregående opplæring
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne vurdere og nyttegjøre seg kunnskap innenfor emnene sosiologi, psykologi, pedagogikk, helselære og tilpasset opplæring i skole og treningsarbeid
- kunne uttrykke seg både muntlig og skriftlig i faget
Generell kompetanse
Studenten skal:
- kunne foreta vurdering etter gjeldende forskrifter
- kunne bidra til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøvingsfaget
- forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærere
- kunne kommunisere med elever, foreldre og kolleger om problemstillinger knyttet til kroppsøving fra 5. - 10. trinn
Innhold
Emnet består av følgende fagområder;
- idrettspsykologi
- sosiologi
- fysisk aktivitet og helse
- sansemotorikk
- kroppsøvingsdidaktikk
- barns vekst og utvikling
- tilpasset opplæring
Se for øvrig detaljert plan (deles ut ved semesterstart).
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er lagt opp som forelesninger, gruppearbeid og framlegg, samt veiledning under praktiske øvelser. Pensumlitteratur brukes i stor grad som utgangspunkt for arbeid i emnet. IKT inngår i undervisning og læring, i basisgruppesammenheng og ved forelesninger.
Praksis
Grunnskolelærerstudenter og allmennlærerstudenter har veiledet praksis. Se programplan for aktuelt studium for mer informasjon.
Andre studenter har ikke praksisopplæring.
Arbeidskrav - vilkår for å avlegge eksamen
- To innleveringsoppgaver i gruppe
Omfanget på oppgavene skal være 5 - 8 A4-sider. Oppgavene må innleveres til faglærerne innen fastsatt frist satt i semesterplanen og må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen..
Arbeidskravene er utgangspunkt for studentenes refleksjoner under muntlig eksamen i sluttvurderingen.
Eksamen
Muntlig, individuell eksamen. Varighet: ca 30 minutter
Muntlig eksaminasjon tar utgangspunkt i de to innleveringsoppgavene (se arbeidskrav) og pensum forøvrig.
Intern og ekstern sensurering. Det benyttes gradert karakterskala fra A - F, der A er beste karakter, E er dårligste beståtte karakter og F betyr "ikke bestått".
Evaluering av emnet
Emnet har muntlig underveisevaluering og skriftlig, individuell studentevaluering ved semesterslutt.
Litteratur
Litteraturlista er sist oppdatert 02.08.2010
Loland, Sigmund; Idrett og samfunn (siste utgave)
Brattenborg, S. & Engebretsen, B.: Innføring i kroppsøvingsdidaktikk. Høyskoleforlaget (2. utgave, 2007)
Kunnskapsdepartementet; Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2006, Fagplan i kroppsøving
Pensgård, A.M. and E. Hollingen. Idrettens mentale treningslære. Oslo.: Universitetsforl., (siste utgave)
Skaug, A.;Idrettspykologi; Eget kompendium
Eriksen, T.B.: Født til bevegelse. Omfysisk aktivitet og helse. Fagbokforlaget. (2006)
Christiansen, K.; Helselære; Eget kompendium
Stene, M. Vitenskapelig forfatterskap : hvordan lykkes med skriftlige studentoppgaver. [Oslo].: Kolle forl.